Det är väl ett standard svar hos rörisar.geoant skrev:
Nej jag tycker att du skall stå på dig.Säg att du skall ha 5kbm tank.Om han inte vill sätta in den så får någon annan göra det
Jag blev oxå avrådd att skaffa en större tank.Tyvärr gick jag på röris linje och nu sitter jag här med mina sketna 2000L
Stå du på dig.
Jag skulle inte vilja byta bort mina 4m3 mot en 2.5m3 även om jag inte kan ladda hela tanken på ett ilägg.Tänk på att men inte måste fulla tanken om man inte hinner.Men det är skönt att inte behöva elda en fredagkväll om man ska göra något utan elda upp rejält på torsdagen så räcker det till lördag kväll tex. Stor tank =Större frihet
Hejsan.
Går också i panntankar och har tittat på Gasell 70. Och både Vedsol och Äfab rekommenderar att man ska ha 5m3 tank till den pannan i den anläggning som dom har beräknat åt mej. Man kan ha upp till 6,6m3 till den panna enl. Äfab
Går också i panntankar och har tittat på Gasell 70. Och både Vedsol och Äfab rekommenderar att man ska ha 5m3 tank till den pannan i den anläggning som dom har beräknat åt mej. Man kan ha upp till 6,6m3 till den panna enl. Äfab
Låter som en bra köp.
Kan du inte komma med lite synpunkter om panna när du kört ett tag. På pappret är det en panna som ger visst ha begär.
Kan du inte komma med lite synpunkter om panna när du kört ett tag. På pappret är det en panna som ger visst ha begär.
http://www.netek.se/catalog/product_info.php?products_id=36
Dom har kommit med spaksotning till lambda 60 såg jag
Dom har kommit med spaksotning till lambda 60 såg jag
Ja frågan är om det är värt 3000 spänn för spaksotning.
Men en annan fråga? Är det nån som har koll på regler ang pannrum när det gäller brandsäkerheten.
Jag har betong i golv,tak och väggar. Det jag har gjort hittills är att riva en vägg men jag funderar på att ta bort en till. så att pannrum och tvättstuga (har ett rum som tvätten ska hänga i sen)blir ett stort rum. Det är bara för att jag ska få plats med mer ved inneoch att mina 5 m3 tankar tar lite plats
. Får jag göra så eller måste jag sätta upp en ny vägg så pannrum och tvättstuga blir 2 st rum eller kan jag ha det som ett rum.
Men en annan fråga? Är det nån som har koll på regler ang pannrum när det gäller brandsäkerheten.
Jag har betong i golv,tak och väggar. Det jag har gjort hittills är att riva en vägg men jag funderar på att ta bort en till. så att pannrum och tvättstuga (har ett rum som tvätten ska hänga i sen)blir ett stort rum. Det är bara för att jag ska få plats med mer ved inneoch att mina 5 m3 tankar tar lite plats
från 60kW gäller ju E160 klass dvs, betong eller dubbelgips.
Kolla vad E160 innefattar och om ditt pannrum uppfyller detta.
Jag vet inte vart man hittar info om detta, men jag har googlat fram det för en tid sedan.
Kanske på boverket, eller brandskyddsverket. Annars är det ju bara att ringa till den lokala sotaren eller brandchefen och höra efter.
Och ja, jag tycker det är värt 3000:- att inte bli sotig när man sotar, samt att pannrummet håller sig snyggt och fint. Men det är ju min åsikt...
Kolla vad E160 innefattar och om ditt pannrum uppfyller detta.
Jag vet inte vart man hittar info om detta, men jag har googlat fram det för en tid sedan.
Kanske på boverket, eller brandskyddsverket. Annars är det ju bara att ringa till den lokala sotaren eller brandchefen och höra efter.
Och ja, jag tycker det är värt 3000:- att inte bli sotig när man sotar, samt att pannrummet håller sig snyggt och fint. Men det är ju min åsikt...
Ang. E160 klass. Se http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud2007.pdf och http://www.isover.se/sw22549.asp
När det gäller brandklass så menar du nog EI 60 dvs den ska inte brinna igenom på 60 min. Varje gipsskiva räknas som 15 min. Och ja du måste nog skilja av tvättstugan från pannrummet, men det tror jag nog att du vill göra också då det inte är kul med tvätt som luktar rök....
Tror inte en chans på att det är E160? Var har du läst det?giantvalley skrev:från 60kW gäller ju E160 klass dvs, betong eller dubbelgips.
Kolla vad E160 innefattar och om ditt pannrum uppfyller detta.
Jag vet inte vart man hittar info om detta, men jag har googlat fram det för en tid sedan.
Kanske på boverket, eller brandskyddsverket. Annars är det ju bara att ringa till den lokala sotaren eller brandchefen och höra efter.
Och ja, jag tycker det är värt 3000:- att inte bli sotig när man sotar, samt att pannrummet håller sig snyggt och fint. Men det är ju min åsikt...
Jag föreslår att du ringer boverket och frågar geoant.
Dom har koll på lagen.Det verkar inte sotare ha.
Förlåt, skrev fel där.
Självklart var det EI 60 jag menade, och det är möjligt att dubbelgips bara ger EI 30.
Har du en vedpanna även i dagsläget? Annars måste du göra en byggnadsanmälan eller vad det heter till kommunen, och då kan dom säkert tala om för dig vilka regler som gäller.
Sen vet jag inte om gränsen går vid 59, 60 eller 61kW du kanske slipper dessa regler med lite tur...
MVH
Självklart var det EI 60 jag menade, och det är möjligt att dubbelgips bara ger EI 30.
Har du en vedpanna även i dagsläget? Annars måste du göra en byggnadsanmälan eller vad det heter till kommunen, och då kan dom säkert tala om för dig vilka regler som gäller.
Sen vet jag inte om gränsen går vid 59, 60 eller 61kW du kanske slipper dessa regler med lite tur...
MVH
Redigerat: