2an brukar ha koll på siffrorna och enligt honom så kan man räkna varje liter ved utrymme som en kWh.
1m3 med 50°C temp höjning =58kWh
Så lite drygt 2m3 värmer man med 120liter ved utrymme utan uttag till huset då.
1m3 med 50°C temp höjning =58kWh
Så lite drygt 2m3 värmer man med 120liter ved utrymme utan uttag till huset då.
Det är ju liten vatten volym på gasellen det är väldigt bra vid ack eldnig som alla dessa pannor är tänkta för.
Små energi mängder som bara står och kyls bort i onödan efter eldning lika så är det lite energi som krävs för att nå arbets temperatur på pannan.
Kan lova att en sådan panna förbrukar mindre ved än en med några % högre verkningsgrad men med mera vatten volym sett över hela året iaf om det inte är väldigt stora ack volymer vi pratar om.
Små energi mängder som bara står och kyls bort i onödan efter eldning lika så är det lite energi som krävs för att nå arbets temperatur på pannan.
Kan lova att en sådan panna förbrukar mindre ved än en med några % högre verkningsgrad men med mera vatten volym sett över hela året iaf om det inte är väldigt stora ack volymer vi pratar om.
Angående vedvolym i en Arimax 60:
Har mätt min panna och får den volymen till cirka 240 liter, då den är av äldre typ och med hänsyn taget till vad som skrivits högre upp i tråden så kan det vara mindre volym i en ny panna. Men att volymen i en 60 kW panna, jämfört med en på 35 kW är större, bör ju vara rätt. sedan så finns det förlängningssilo som extra tillbehör. Jag har inte sett hur en sådan ser ut, så jag kan inte uttala mig om hur det påverkar volym eller möjligheterna att ladda pannan.
Har mätt min panna och får den volymen till cirka 240 liter, då den är av äldre typ och med hänsyn taget till vad som skrivits högre upp i tråden så kan det vara mindre volym i en ny panna. Men att volymen i en 60 kW panna, jämfört med en på 35 kW är större, bör ju vara rätt. sedan så finns det förlängningssilo som extra tillbehör. Jag har inte sett hur en sådan ser ut, så jag kan inte uttala mig om hur det påverkar volym eller möjligheterna att ladda pannan.
Jag har en Gaselle 45 quick up och är mycket nöjd. En kompis som kör med Innova 30 är grymt imponerad av Gaselle. Enligt han så värmer jag mer med ett ilägg än vad han gör.
Gaselle har125 liter vedvolym, Innovan har 135 liter vedvolym.
Matss
Jag har pratat med Sven-erik på vedsol han menade att lamdastyrningen ökade verkningsgraden med ca 0.5 procent. Låter det rimligt?
Gaselle har125 liter vedvolym, Innovan har 135 liter vedvolym.
Matss
Jag har pratat med Sven-erik på vedsol han menade att lamdastyrningen ökade verkningsgraden med ca 0.5 procent. Låter det rimligt?
Redigerat:
Kul att nån med en premiumpanna är nöjd, så det inte bara är dom med budgetpannor som är nöjda 
Jämfört med en perfekt justerad panna kanske det stämmer men över hela året med varierad vedkvalite, olika drag, olika sotad panna mm måste det göra mer. Dom borde ju göra en test med och utan lambda i en testcykel som är mer lik verkligheten. I alla fall om dom vill sälja lambda-pannor.
Jämfört med en perfekt justerad panna kanske det stämmer men över hela året med varierad vedkvalite, olika drag, olika sotad panna mm måste det göra mer. Dom borde ju göra en test med och utan lambda i en testcykel som är mer lik verkligheten. I alla fall om dom vill sälja lambda-pannor.
Jag vill nog påstå att jag känner mig nöjd med min atmos gse.Om den nu är premium
Även om jag ibland kan skriva om saker som jag tycker kan förbättras. Det är ju ifrågasättandet som driver utvecklingen och lärdomen framåt .