781 läst ·
26 svar
781 läst
26 svar
Ny värmepump men kalla golv
Ok, kanske ska testa det. rädd att det blir för hög värme och skadar något. Det är för övrigt vattenelement på övervåning om det spelar roll.J jonaserik skrev:
Men om man ska ta bort dom grå hattarna, trycker jag in flikarna och drar uppåt? Inget som skruvas av?
Det ser ut som adapter under donen, för att dom du nu har ska passa. Det sitter en maxtermostat ( den vita ) och den ställs då ner till en lämplig temp som max på GV, ca max ut 35 C till att börja med. Blir det för varmt så ställ ned någon grad. Ellement ska ha lite högre temp än GV, och VP ställs i kurvan för ellementen. I övrigt så i vissa rum ställs termostatena ner lite, om det blir för varmt där.E erdu skrev:
Om jag fattar rätt: ta bort de gråa donen. Låt den vita adapter sitta kvar. Värmekurvan i frånluftspumpen sätter jag utifrån elementen.J jonaserik skrev:Det ser ut som adapter under donen, för att dom du nu har ska passa. Det sitter en maxtermostat ( den vita ) och den ställs då ner till en lämplig temp som max på GV, ca max ut 35 C till att börja med. Blir det för varmt så ställ ned någon grad. Ellement ska ha lite högre temp än GV, och VP ställs i kurvan för ellementen. I övrigt så i vissa rum ställs termostatena ner lite, om det blir för varmt där.
VP jobbar nu för att skapa 21 grader inne och mäter utetemperatur samt temp på luften den sugen in från huset.
Du skriver att om det det blir för varmt. ställ ner någon grad: tänker du då i VP från 21 till 20.
Tack för supporten
TJA mera som att om det blir för varmt på GV , då ställs den vita ner lite grann, det är en kapilärrörstemostat, där känselkroppen sitte i röret upptill. Den ska säkerställa att inte GV blir varmare än max ca 35 C, kolla termometern och ändra om det behövs lägre temp.E erdu skrev:Om jag fattar rätt: ta bort de gråa donen. Låt den vita adapter sitta kvar. Värmekurvan i frånluftspumpen sätter jag utifrån elementen.
VP jobbar nu för att skapa 21 grader inne och mäter utetemperatur samt temp på luften den sugen in från huset.
Du skriver att om det det blir för varmt. ställ ner någon grad: tänker du då i VP från 21 till 20.
Tack för supporten
Bortplockade don. Flödet tillbaka. Ska ha lite koll på temp via max termostatet. Och jag fattar det som maxtermostatet är den vita och den med den lilla runda termometern.J jonaserik skrev:
Tyvärr ingen värme än. Elementen på plan 2 får värme men inte golvvärmen.
Cirkulationspump går och jag har ökat farten på den.
Maxtermostatet har jag öppnat för att få varmare.
Men ändå kallt.
Ska komma en serviceperson på måndag. Men om någon har ett sista tips så tar jag gärna det.
Cirkulationspump går och jag har ökat farten på den.
Maxtermostatet har jag öppnat för att få varmare.
Men ändå kallt.
Ska komma en serviceperson på måndag. Men om någon har ett sista tips så tar jag gärna det.
Är det något rör varmt på sista fotot, det med pumpen på. Du skriver att flödet kommit tillbaka. Det går även att ta bort maxtermostaten ( är nog en mutter under den vota delen ) och då ska det bli full värme ut. Kolla piggen under så den inte fastnat i nereläge eller att den sagt upp sig och står i stängt läge. Är piggen nere, knacka på den med skafftet på en mejsel flera gångger. Normalt är att den stänger när tempen blir högre är inställt värde och då trycks piggen ner.E erdu skrev:
Det vita röret längst till vänster som det står ett T på blir varmt när det går varmt till elementen på plan 2. Och ett av rören till höger som skickar upp varmvatten till toan på plan 2.J jonaserik skrev:Är det något rör varmt på sista fotot, det med pumpen på. Du skriver att flödet kommit tillbaka. Det går även att ta bort maxtermostaten ( är nog en mutter under den vota delen ) och då ska det bli full värme ut. Kolla piggen under så den inte fastnat i nereläge eller att den sagt upp sig och står i stängt läge. Är piggen nere, knacka på den med skafftet på en mejsel flera gångger. Normalt är att den stänger när tempen blir högre är inställt värde och då trycks piggen ner.
Dom rören ligger liksom utanför GV. Blir röret som det smala röret varmt. termometern visar 30 C. ( kan vara värme genom rören upp bara ) Är röret som går till vänster och ner mot golvet kallt vid golvet. Vet du om pumpen fungerar som den ska, Sitter nu lite bakvänt och svårt att se vilken fart den har. Det blir spegel för att se det. Kommer du åt att ändra farten på pumpen och samtidigt har en mejsel ( fattigmans stetoskop ) mellan örat och pumpen, så ska det höras att pumpen ändrar fart.E erdu skrev:
Klicka här för att svara