Jag har fått ny frånluftsvärmepump installerad. Men får ingen värme i golvvärmen på bottenplan. Elementen på övervåningen har värme. Rören på bilderna är precis vid pumpen. Några tips?

• Rörsystem vid frånluftsvärmepump, inklusive kopparrör och tryckmätare. Problem med golvvärme på bottenplan, trots värme på övervåningens element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frånluftsvärmepumpens rörinstallation, Grundfos-cirkulationspump. Problem med golvvärme, men värme finns i övervåningens element.
    Skapa konto
Testa Reglera den gråa reglaget vid sidan av cirkulationspumpen,
Verkar vara inställt på lågt flöde.
Grått reglage bredvid en cirkulationspump, markerat med orange, verkar ställt på lågt flöde i en rörinstallation.
Skapa konto

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ok. Jag testar efter jobbet. Återkommer. 🙏

E erdu skrev:
Ok. Jag testar efter jobbet. Återkommer. 🙏
tyvärr inget resultat.
Cirkulationspumpen tror jag går, men det är bara flöde i 2 av 6 slingor.

• Kontrollpanel för cirkulationspumpsystem med anslutna kablar och flödesmätare, endast två av sex slingor har flöde.
    Skapa konto
Och jag tror att de enheterna som man kan justera temp med som sitter i rummen är strömlösa. Inte alla men där det är kallt. Det lyser inte en grön diod när man höjer temp på dom.

Attitudeswe
Dom där hattarna brukar ge sig efter några år. Jag tog bort dom och körde fritt flöde. Pumpen vet vilken frammledningstemp den skall ha, så man behöver inte reglera rummen för sig. Särskilt inte om du har en innegivare till nya pumpen.

E erdu skrev:
Jag har fått ny frånluftsvärmepump installerad. Men får ingen värme i golvvärmen på bottenplan. Elementen på övervåningen har värme. Rören på bilderna är precis vid pumpen. Några tips?
Varför är brun respektive blå omkastade i installationen. Vet ju inte vad de gör? Men 2av 5 är annorlunda kopplat.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
Varför är brun respektive blå omkastade i installationen. Vet ju inte vad de gör? Men 2av 5 är annorlunda kopplat.
det är ac till ställdonen så det spelar ingen roll

• Gilla
erdu
  • Laddar…
D Dilato skrev:
det är ac till ställdonen så det spelar ingen roll
Ok! Misstänkte så men såg det som underligt! Jag hade valt samma för att det skulle se mer ”rätt” ut.

• Gilla
erdu och 1 till
  • Laddar…
Skickar upp en bild till där man ser returen också.
Den som man ser den blå ringen på känns ganska varm. Själva termostatet. Annars känns det mesta kallt.

• Värmesystem med rör och termostater där en termostat har en blå ring; övriga komponenter märkta med information för retur och tillopp.
    Skapa konto
E erdu skrev:
Kan inte så mycket om frånluftspumpar men finns det inte ytterligare en cirkulationspump? Eller är denna lösning utan kompressor?

M _Magnus L skrev:
Ok! Misstänkte så men såg det som underligt! Jag hade valt samma för att det skulle se mer ”rätt” ut.
det funkar lika bra med dc, det är en resistiv värmekälla som värmer vax i ett stängt utrymme, vaxet expanderar när det värms och trycker på en kolv som stänger-öppnar ventilen.

M _Magnus L skrev:
Kan inte så mycket om frånluftspumpar men finns det inte ytterligare en cirkulationspump? Eller är denna lösning utan kompressor?
Men att det är slock i vissa rum tyder ju på att det inte kommer spänning fram. Alternativt kabelbrott eller bränd säkring. Men igen gissning då jag sitter utan ritning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
om man tar bort ställdonen så ska det bli full fart i alla slingor..

E erdu skrev:
Skickar upp en bild till där man ser returen också.
Den som man ser den blå ringen på känns ganska varm. Själva termostatet. Annars känns det mesta kallt.
Blir till att ta bort donen så du får värme. Dom små vingarna på dom ska klämmas in. Gölöm inte att märka upp dom, så dom kommer på samma slingar vid återsättning. VP ställs in, med kurvan, så det stämmer med tempen du behöver ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.