Jag har ett integrerat sopskåp i huset såsom man gjorde på 90 talet. Golvet har nu rostat rejält och snart igenom. Kan man spackla golvet med något för att säkra det? Rör sig kanske om 1m2.

Rostigt golv i integrerat sopskåp med påsar och en gul högtryckstvätt intill. Golvet är delvis angripet av rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Unikt namn
Vägsaltet är nog en stark bidragande orsak.
Vad är det för material under skåpet?

Asfalt

Ingen?
Klurade på epoxy eller flytspackel?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Unikt namn
Tveksamt hur bra flytspackel fäster på plåt?

Jag hade i förstahand rivit ut skåpet.
I andrahand lagt en gummi/plastmatta i botten.

De har typ rostat igenom så måste stoppa det

Finns de nån epoxy?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Bäst är antagligen att byta ut skåpet mot något som är bättre anpassat för dagens krav och behov. Möjligen kan man behålla dörren om det passar bättre utseendemässigt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
De har typ rostat igenom så måste stoppa det
Utan att ha sett det på plats skulle jag ändå gissa att det inte går att stoppa.

Möjligen kan man dölja rosten ett tag. Men den lär komma tillbaka. Hela undersidan kommer fortsätta rosta om den inte hanteras.

Om det är asfalt under föreslår jag att skära bort botten på skåpet och ställa innehållet på asfalten.

Om det i stället är grus under så hade jag nog skurit bort botten och lagt marksten/plattor/tegel som golv.

Stål/järn-plåt väggarna hade jag helst skyddat med 2-komponent polyuretan-lack (samma som man målar bilar med) då jag finner den mer flexibel än epoxy-lack och därmed lämpligare (epoxy är bättre för laminering).

kan man köpa epoxy på biltema eller liknande
hornbach?

Ta bort det som är rostigt, gör en mall i kartong, plåtslageriet klipper till en vfz plåt.

Ser ut att användas som förråd. Skär bort plåtbiten i botten och lägg på vad som du tycker passar.

Du har fukt underifrån så för att stoppa det måste du in under plåten. Betydligt lättare och billigare att ta bort plåten helt. Vill du ha plåt i botten så köp sedan en rostfri (rosttrög) och fäst på lämpligt vis. Annars funkar väl asfalt som golv?
Väggar, dörr etc kan du borsta rent, kallgalva och sen eventuellt bestämma en metod för att skydda ytterligare. Kallgalv ha fördelen att det bara är att lägga på ett nytt lager om/när rost syns igen.
Tänker du måla utsidan så kan du hoppa över att galva den då grundfärgen ska utföra samma sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.