57 942 läst ·
47 svar
58k läst
47 svar
Ny ugn och häll 230V, haft spis 400V, vad behöver göras?
Mikael. Man ser att den bruna som kommer ifrån det högra uttaget går till den bruna i kopplingen. Bild 1
Jag ska införskaffa mig en multimeter idag och kolla värdena.
Richard. Detta har ju en behörig elektriker utfört.. Tycker med det ser risigt ut. Var rekommenderar du istället för torix?
Jag ska införskaffa mig en multimeter idag och kolla värdena.
Richard. Detta har ju en behörig elektriker utfört.. Tycker med det ser risigt ut. Var rekommenderar du istället för torix?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Torix kräver yrkesskicklighet för att få till bra, speciellt fall där man öppnar en sådan för att lägga till en ledare. Men är det gjort så är det sannolikt bra. Behöver du däremot öppna dessa så byt till Wago eller Helacon som finns tex på Clas.
Jag gick och köpte mig en multimeter och mätte upp faser, nolla och jord. Allt stämde så fint. Så jag kopplade hällen enligt bilden jag postade tidigare. Och ugnen till det befintliga som redan satt där. Allt funkar fin fint!
Tack så mycket för hjälpen alla!
Tack så mycket för hjälpen alla!
Torix använder man inte längre. Har inte köpt dessa på 10år. Bara gästarbetare som köper dessa...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Fantastiskt att någon lägger upp exakt de produkter jag kom hit för att fråga om nu.wakker skrev:
Hursomhelst, för att dubbelkolla:
Blå = nolla
Gulgrön = jord
Svart, brun, vit = faser
Jag ser att du kopplat så här:
[Kabelkontakt] - [Väggkontakt]
Gröngul - Gröngul
Blå - Blå (kabelkontakten sätts i 90° medsols antar jag jämfört med bilden)
Svart - Vit
Brun - Svart
Blank - Brun (eftersom denna går vidare till Schuko-kontakten bredvid)
Antar att det inte är någon särkskild anledning till att du mixat kabelfärgerna? Fas som fas, liksom.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Skulle rekommendera att du istället utgår ifrån kopplingsplintarna i spisen och kontakten. Det ska finnas en märkning för varje stift i kontakten, "L1", "N" osv. Då blir det nämligen väldigt enkelt:
[TABLE="width: 500"]
[TR]
[TD]Spis[/TD]
[TD]Kontakt[/TD]
[TD]Normal färg på ledaren[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L1[/TD]
[TD]L1[/TD]
[TD]Brun[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L2[/TD]
[TD]L2[/TD]
[TD]Svart[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]N[/TD]
[TD]N[/TD]
[TD]Blå[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]PE[/TD]
[TD]PE[/TD]
[TD]Grön/gul[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Färger bara förvillar...
[TR]
[TD]Spis[/TD]
[TD]Kontakt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L1[/TD]
[TD]L1[/TD]
[TD]Brun[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L2[/TD]
[TD]L2[/TD]
[TD]Svart[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]N[/TD]
[TD]N[/TD]
[TD]Blå[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]PE[/TD]
[TD]PE[/TD]
[TD]Grön/gul[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Färger bara förvillar...
Bra bra. Tackar för det. Jag vill gärna ha färgerna rätt hela vägen eftersom de ändå är där för att underlätta och att L1/L2/L3 paras rätt även om det är av akademisk karaktär.Bo.Siltberg skrev:Skulle rekommendera att du istället utgår ifrån kopplingsplintarna i spisen och kontakten. Det ska finnas en märkning för varje stift i kontakten, "L1", "N" osv. Då blir det nämligen väldigt enkelt:
[TR]
[TD]Spis[/TD]
[TD]Kontakt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L1[/TD]
[TD]L1[/TD]
[TD]Brun[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]L2[/TD]
[TD]L2[/TD]
[TD]Svart[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]N[/TD]
[TD]N[/TD]
[TD]Blå[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]PE[/TD]
[TD]PE[/TD]
[TD]Grön/gul[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Färger bara förvillar...
Angående ugnen, är det nån som vet om den behöver ha egen fas i sin förbrukning? Märker ju det iofs om säkringen slår ut, men för att bespara mig arbete funderar jag på att koppla in ugnen på förgreningskontakt med kylens dedikerade kontakt. En 230 V-fas med 16A-säkring kan väl belastas med max 3680 W (P=U*I) och max för ugnen är 3500 W. Effekten på kylen ligger nog knappast över 100 W, så jag kommer nog bara upp i 3600 W. Det borde väl vara OK? Eller finns några reglementen angående det där?
Jo, men jag har ingen kontakt för ugnen just nu. Enbart en perilex som hällen kommer ta. Så jag måste isf montera dit en separat Schuko-kontakt som går på den tredje outnyttjade fasen.Mikael_L skrev:
Precis så.Ogredani skrev:
Se bara till att den är märkt 16A och av ett bra och känt fabrikat. Drar man mycket ström ur en schuko av bara lite lägre kvalitet blir det varmt och så småningom brända kontakter och bränd plast.
Ok, då är jag inte så sugen på att koppla via kylskåpskontakten eftersom jag inte vet vad den går för kvalitetsmässigt. Får spendera den där extra halvtimmen och sätta upp separat uttag helt enkelt.Mikael_L skrev: