Tycker det är konstigt att de levererad med 230V kontakt om de båda nu måste bytas.
Och om man nu skulle använda en fas till hällen hade man väl behövt ha minst en 35A säkring. Och kablar därefter.
Vilket verkar långt ifrån standard.

Aja jag får se vad han säger när han är här.

En annan fundering. Det är ganska tight med utrymme vid ugn / häll. Är det tillåtet att sätta uttagen på undersidan av köksstommen? Eller på väggen i höjd med stommen?

Du verkar väldigt osäker, ring hellre en installatör. Garantin gäller inte om du kopplar fel.
(såg nu att du eventuellt redan fixat det.)

Redigerat:
Står inte i tekniska data för den hällen att den levereras med stickpropp. Står (--) på elkontakt. TS länkade till produkten i första inlägget. I dokumentet står det att den levereras med 1,5 m kabel så då tolkar jag det så att man kan montera en perilexkontakt och köra hällen på två faser.

Elektrikern vet säkert hur hällen skall kopplas in.

HandySmurf skrev:
Står inte i tekniska data för den hällen att den levereras med stickpropp. Står (--) på elkontakt. TS länkade till produkten i första inlägget. I dokumentet står det att den levereras med 1,5 m kabel så då tolkar jag det så att man kan montera en perilexkontakt och köra hällen på två faser.
Jag tittade faktiskt också på den länken och gjorde samma tolkning, Vad som står i dokumentationen och hur det ser ut i verkligheten överensstämmer ju tyvärr inte alltid.

Så till TS. Levereras hällen med en vanlig schuko stickpropp, dvs samma normala stickpropp som exempelvis en brödrost eller kaffebryggare har, eller saknar hällens anslutningssladd stickpropp?

wakker skrev:
Jag kanske är ute och cyklar men, står 40A på huvudsäkringen iallafall.
Är det bara jag som inte kan se den bifogade filen i detta inlägg?

Alfredo skrev:
Är det bara jag som inte kan se den bifogade filen i detta inlägg?
Nej, jag såg den inte heller.

Alfredo skrev:
Jag tittade faktiskt också på den länken och gjorde samma tolkning, Vad som står i dokumentationen och hur det ser ut i verkligheten överensstämmer ju tyvärr inte alltid.

Så till TS. Levereras hällen med en vanlig schuko stickpropp, dvs samma normala stickpropp som exempelvis en brödrost eller kaffebryggare har, eller saknar hällens anslutningssladd stickpropp?
Om hällen levereras med schuko monterad lär man inte kunna ta ut hällens maxeffekt 7400W iaf.

Mikael_L
Jag skulle aldrig ansluta en häll med shuko.

Jag fattar inte ens varför det sitter en sån kontakt på? Var hällen begagnad?

edit:
Jag ser bilden ...

Ni har helt rätt! Hällen kom levererad med kabel utan kontakt. Och kollar man på undersidan så ser man installationsinstruktioner för 2 faser.

Men behöver kablarna i väggen och säkringarna bytas för detta? (3x16A 2,5)

• Gilla
tjenaklas
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag skulle aldrig ansluta en häll med shuko.
Inte jag heller.

Mikael_L skrev:
Jag ser bilden ...
Man kanske måste vara gudfader... :p

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
wakker skrev:
Ni har helt rätt! Hällen kom levererad med kabel utan kontakt. Och kollar man på undersidan så ser man installationsinstruktioner för 2 faser.

Men behöver kablarna i väggen och säkringarna bytas för detta? (3x16A 2,5)
Med två faser på 16A kan du ta ut hällens maxeffekt så de kablar och säkringar du redan har lär kunna användas men fråga din elektriker för säkerhets skull hur han har tänkt.

Jag ser forfarande inte bilden.:(

HandySmurf skrev:
Med två faser på 16A kan du ta ut hällens maxeffekt så de kablar och säkringar du redan har lär kunna användas men fråga din elektriker för säkerhets skull hur han har tänkt.
Och som nämnts tidigare, se till att nolla ansluts korrekt.

Efter att ha läst på en del, så är jag 95% säker på hur detta skall kopplas.
Ringde en elektrikerfirma förra veckan men har fortfarande inte fått någon tid bokad, så börjar bli otålig.
Är bekväm med att koppla in det själv om jag bara är säker på att det är rätt.
Tycker det är roligt att förstå hur saker och ting fungerar, och inte fungerar..
Har läst ellära i skolan, men det var ju ett par år sen.

Kan vara säker på att den blåa kablen är nollan, då det redan är kopplat ett 230V uttag utifrån detta.
(se bild, brun, blå, gulgrön.) Korrekt?
För man kopplar väl aldrig 2faser (400V?) till schuko?
hall (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även gjort en bild på perilex uttaget hur jag tror att det skall kopplas.
Kopplar inte in den bruna fasen då den går till uttag för ugn.
(även en bild på hällens kopplingsschema och kabel)
hall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kablaget i väggarna och säkringar har vi ju redan räknat på och det ska räcka.

Finns det något annat man bör tänka på?

Redigerat:
Mikael_L
Har du mätinstrument kan du mäta i perilexuttaget i väggen.
Du ska få 0V mellan nolla och jord, 230 V mellan de tre faserna och nolla.
Då kan du vara ganska säker på att det är rätt kopplat.

wakker skrev:
Har även gjort en bild på perilex uttaget hur jag tror att det skall kopplas.
Kopplar inte in den bruna fasen då den går till uttag för ugn.
Hur vet du att det är den bruna som är samma fas som ugnen? Färgen säger inte så mycket.
Men annars tänker du helt rätt, två faser till hällen, och den tredje till ugnen.

Kolla också noga att du kopplat in i hällen enligt kopplingsschemat 400V 2L 1N. Kolla så det inte sitter någon bygling på fel sätt.

Jag tycker du verkar ha fått koll nu. Jag såg inga fel i dina bilder osv.

Men den fasta installationen där ser däremot lite smårisig ut. ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Torix (tomtehattar) kan du slänga och byta ut. Du har garanterat dragit åt dessa på fel sätt.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.