552 läst ·
7 svar
552 läst
7 svar
Ny tvättmaskin har börjat ta dubbelt så lång tid
Bytte ut vår 8år gamla electrolux steam care 400 mot en 700 i augusti 2025. Den har funkat hur bra som helst, hållit tiden och ofta indikerat klar innan den angivna tiden.
Men.... för 3 dagar sedan tog en tvätt som normalt tar 2timmar helt plötsligt 4 timmar+. Har kört flera olika tvättar och olika program. Samma beteende
Har rensat alla filter, kollat avloppen etc
Några tips?
Men.... för 3 dagar sedan tog en tvätt som normalt tar 2timmar helt plötsligt 4 timmar+. Har kört flera olika tvättar och olika program. Samma beteende
Har rensat alla filter, kollat avloppen etc
Några tips?
Varför bytte ni?H heathrow skrev:
Byt tillbaka.H heathrow skrev:
Allvarligt talat är det ett bra tekniskt argument att byta till en äldre maskin om man prioriterar kort tvättid.
Moderna maskiner prioriterar låg energiförbrukning. Gamla maskiner prioriterade ren tvätt.
Är låg energiförbrukning högre prio än kort tvättid och ren tvätt finns det nog ingen anledning att byta tillbaka dock. Men om man har solceller på taket och batterierna är fulla kan man ju ta tillvara på solenergin och få en gratis högtemperaturtvätt. Naturligtvis med beaktande av tvättråd.
Nu var ju TS fråga varför maskinen tappat stinget, inte jämföra gammalt mot nytt. Den verkade ju ha fungerat bra i nästan ett halvår.O skrev:
Varför bytte ni?
Byt tillbaka.
Allvarligt talat är det ett bra tekniskt argument att byta till en äldre maskin om man prioriterar kort tvättid.
Moderna maskiner prioriterar låg energiförbrukning. Gamla maskiner prioriterade ren tvätt.
Är låg energiförbrukning högre prio än kort tvättid och ren tvätt finns det nog ingen anledning att byta tillbaka dock. Men om man har solceller på taket och batterierna är fulla kan man ju ta tillvara på solenergin och få en gratis högtemperaturtvätt. Naturligtvis med beaktande av tvättråd.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Kylan kanske gör att inkommande vatten är kallare så att det tar längre tid att värma (borde inte få så dramatisk effekt men kanske får maskinen att balla ur lite).
Är det verkligen så illa att det inte finns nya maskiner (konsumenttvättmaskiner) som tvättar rent, på rimlig tid och i rätt temperatur? Jag planerar att köpa en ny tvättmaskin närmaste året och tvättar sällan nog att elförbrukningen är nära nog betydelselös.
Är det verkligen så illa att det inte finns nya maskiner (konsumenttvättmaskiner) som tvättar rent, på rimlig tid och i rätt temperatur? Jag planerar att köpa en ny tvättmaskin närmaste året och tvättar sällan nog att elförbrukningen är nära nog betydelselös.
Den gamla gick sönder och var dyrare att reparera än att byta ut. Jag hade gärna behållit den gamla 😎O skrev:
Varför bytte ni?
Byt tillbaka.
Generellt sett är en maskin som håller i 8år väldigt mycket bättre än en som krånglar efter ett halvår. Ca 15 gånger bättre hållbarhet kanske man kan säga. Då kan det oxo vara värt en slant att reparera.H heathrow skrev:
Att det finns nyare tvättmaskiner som är billigare än vad det kostar att reparera den gamla är en sak. Men generellt sett är det inget godtagbart skäl för att byta ner sig till en sämre produkt.
Att det kan kosta mer att reparera kvalitetsprodukter än att köpa en ny händer. Speciellt om man frågar i en butik som säljer nya produkter vad det kostar att laga den gamla.
Sorry om jag är en aning OT. Men resonemanget leder fram till rådet att köpa en begagnad av samma modell som ni hade innan och var nöjda med.
Tyvärr har jag inget bättre förslag än att kolla flödet genom inlopp slangen så maskinen får tillräckligt med vatten. Lossa slangen i maskinen och provspola.
En aning OT, men:Magnus E K skrev:
Det beror på vad man jämför med. Och på vad det är man skall tvätta. Vittvätt som skall bli vit och kvalsterfri är det svåraste för det kräver hög temp, 90C, och lång tid. Så där blir skillnaden i tid störst. Det är bra att kolla så får man bedöma om det är rimligt. Många maskiner har snabbprogram som man kan köra med om man har bråttom/rimliga krav
Temp ställer man in själv, så då blir det ju rätt.Magnus E K skrev:
Vanliga kläder som skall tvättas i 30-40C kan bli klara mycket snabbt. Om maskinen har sådant program. Jag använder ibland en maskin som tvättar på 15min.
Och i ett fritidshus en annan maskin som som tvättar och torkar 1kg på 1 timme. Faktiskt ett riktigt användbart program. Men då är det 30-40C. Det är inte speciellt energisnålt. Och tvätten får inte vara speciellt smutsig. Hur länge maskinen håller vet jag iofs inte. Det kostar i inköp och i drift. Men det är mycket bekvämt.Magnus E K skrev:
Klicka här för att svara