GustavN
Nissens Nissens skrev:
Det där med avstånd är trams. Tänk på vilket avstånd många sitter på i en biosalong... o där är det mååååånga tum. :D
Nu menar inte jag att man ska gå helt och hållet på de jag postat, utan mer lite till hjälp.
Själv så skall jag ha en 75" när vardagsrummet är renoverat :rofl:

A AndersS skrev:
Ska inhandla ny TV i storlek runt 55"-65" som present och det lutar åt en 65".
Har idag ingen koll på modeller och funktioner utifrån att senaste köp för egen del var en Panasonic 50" plasma för 10 år sedan.
Personen som ska använda den bryr sig inte om tekniska finesser utan IPTV, Netflix och Playstation4 spel är det som kommer att användas. Tror inte att olika SmartTv/Internetfunktioner kommer att användas.
Behöver inte vara det senaste tekniska men funktioner så den hänger med några år.
Prisbild bör ligga mellan 7000-10000.
För 7000-10000 får du enklaste kvalitén på en 65’ Tv. Lite bättre blir det om du går ner till 50 tum. T ex Samsung 49" Q80T 4K UHD QLED men ligger lite över 10’

Nissens Nissens skrev:
Det där med avstånd är trams. Tänk på vilket avstånd många sitter på i en biosalong... o där är det mååååånga tum. :D
Om du sitter 4-5 m från en 65’ tv och byter till 50’ och sätter dig 1,5-2 m från tvn som kommer du uppleva bildytan som större på 50’ Har du en tv med hög upplösning och bra sändning så är det inga problem att idag sitta nära. Ser du en 4k film på bästa tvn och sätter dig extremt närs så blir det bioupplevelse

• Gilla
redep
  • Laddar…
M MarcusGust skrev:
Rekommenderar också att titta på TCL, förra året när jag köpte upplevde jag dom som mest bang for the buck så det blev en 65" från dom. För övrigt världens 3e största TV tillverkare om jag kommer ihåg rätt, dock små i Sverige och säljs väl enbart via elgiganten här hemma?
Slenger meg på anbefalingen på TCL i dette budsjettet (prisbildet 7-10000).

Kan varmt anbefale Samsungs Q80R 2019-modell. Veldig bra tv som er meget bra hvis man har vinduer/lys som skinner på TVen.

Jag kan varmt rekommendera Samsung QE55Q70RATXXC, finns på netonnet för 9000 kr. Helt sinnesjuk bild och funktionellt enkel. Riktigt bra tvljud också om man inte har högtalare osv.

nikasp
A adrii skrev:
Jag kan varmt rekommendera Samsung QE55Q70RATXXC, finns på netonnet för 9000 kr. Helt sinnesjuk bild och funktionellt enkel. Riktigt bra tvljud också om man inte har högtalare osv.
Jag har Q70R 65" och är väldigt nöjd så den där lär vara vass!

raubtier raubtier skrev:
Minns 28 tummaren och "sitt inte för nära TV:n nu du får ont i ögonen!". Idag har jag en 34" datorskärm när jag jobbar. :crysmile:
Samma här, 34" på jobb och senast i går var det en som levde kvar det där gamla med att inte sitta för nära.
Men det har alltid varit ok att gå på bio.

• Haha
raubtier
  • Laddar…
D desmodue skrev:
Samma här, 34" på jobb och senast i går var det en som levde kvar det där gamla med att inte sitta för nära.
Men det har alltid varit ok att gå på bio.
Jag har "bara" 24' skärm på jobbet och hemma, men 2 stycken bredvid varandra. Blir en lite ram som är i vägen mellan skärmarna men man vänjer sig.

nikasp nikasp skrev:
Jag har Q70R 65" och är väldigt nöjd så den där lär vara vass!
Ja exakt! Den guida jag min far att köpa, alltså 65 tummaren....nu gråter jag varje gång jag är där för jag kan inte köpa min förens utbyggnaden är klar om sisådär 8 månader :(

Som några andra nämnt är TVns förmåga att uppdatera bilden mer frekvent viktigt för att få flyt i actionspel. En riktigt stor skärm kan göra det svårt att hålla koll på all information samtidigt med, man vill inte behöva röra huvudet eller blicken för mycket. Så beror lite på vad det är för spel och hur stor del som är spelande. Skulle iallafall söka lite efter TVs som är rekommenderade för spel.

Samsungs QLED är bara en fancy omskrivning för LCD. Du ska givetvis ha en riktig TV, dvs en OLED. Företrädesvis en LG eller Philips, om man gillar ambilight.

A AndersS skrev:
Ska inhandla ny TV i storlek runt 55"-65" som present och det lutar åt en 65".
Har idag ingen koll på modeller och funktioner utifrån att senaste köp för egen del var en Panasonic 50" plasma för 10 år sedan.
Personen som ska använda den bryr sig inte om tekniska finesser utan IPTV, Netflix och Playstation4 spel är det som kommer att användas. Tror inte att olika SmartTv/Internetfunktioner kommer att användas.
Behöver inte vara det senaste tekniska men funktioner så den hänger med några år.
Prisbild bör ligga mellan 7000-10000.
Det aldrig bli för stort

nikasp
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Samsungs QLED är bara en fancy omskrivning för LCD. Du ska givetvis ha en riktig TV, dvs en OLED. Företrädesvis en LG eller Philips, om man gillar ambilight.
Det är nog ingen som sagt annat men nu fanns ju prisramar i inlägget. Vad har du för tips på OLED i storlek 55-65" för 7-10000 kr? :D

• Gilla
Dr Jumping Jack och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Skall du ha mycket för pengarna kolla på ICA Maxi, kanske förra årets teknik, några cm tjockare men har det mesta.
Både LG samt LUXOR som märke.
Kolla också efter TV med Android OS som oftast har större tillgång till appar.

Köp INTE Philips bara. !!!!
Köpte en på IcaMaxi och det var den sämsta teven ever.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.