T Taxture skrev:
Tänk förr när en 32” var astronomiskt stor :cool:
Minns 28 tummaren och "sitt inte för nära TV:n nu du får ont i ögonen!". Idag har jag en 34" datorskärm när jag jobbar. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Fillin och 5 till
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Minns 28 tummaren och "sitt inte för nära TV:n nu du får ont i ögonen!". Idag har jag en 34" datorskärm när jag jobbar. :crysmile:
Jo, men de gamla CRT-skärmarna kunde du ju bli solbränd av...

Rekommenderar också att titta på TCL, förra året när jag köpte upplevde jag dom som mest bang for the buck så det blev en 65" från dom. För övrigt världens 3e största TV tillverkare om jag kommer ihåg rätt, dock små i Sverige och säljs väl enbart via elgiganten här hemma?

Nissens
T Trevlig skrev:
[länk]

Finns i olika storlekar, googla gärna på modellen men mer prisvärd tv går inte att hitta idag om du inte köper oled som kan upplevas ljussvag i ljusa rum.
Inte om du jämför med kampanjpriset webhallen har på Sony 65” just nu som någon länkade till nyss i denna tråden. Ett riktigt klipp!

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Arnmark
S sjoelund skrev:
Jo då... Användares recension:

Min erfarenhet med Samsungs nyare modeller är liknande. Detta är dessutom deras budget-segment. De modellerna som sweclockers räknar som mellan-segment kostar ungefär som LGs OLED som är toppklass. Men om man inte bryr sig så mycket om kvalitet fungerar de säkert...
LG oled har riktigt bra bild men tv10 kanallogga brände in på min efter ca 1,5år och jag tittat inte speciellt ofta på den kanalen.
Som tur är tittar jag aldrig på tv4, den logga hade garanterat bränt in inom ett år.

Har en 4 år gammal 65' B6 oled från LG hemma och den går många timmar dagligen. Jag kan inte se att någon logga har bränt fast på den. Men jag har läst att B5 modellen hade problem med inbränning.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Köpte själv ny tv i söndags och passade på att köpa förra årets modell, dvs q80r
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5061164

Blev qled pga väldigt ljust rum och att solen ligger på in i bildskärmen. Q80 löser studsande ljus fenomenalt bra och bättre än q70t.

Nu är den summan kanske över budget för er men jag är nöjd iaf. Mycket tv för pengarna.

Till svärmor blev det Philips då det räcker med UHD tv för hennes del. Lite klumpigare design men väldigt mycket tv för pengarna.

A AndersS skrev:
Ska inhandla ny TV i storlek runt 55"-65" som present och det lutar åt en 65".
Har idag ingen koll på modeller och funktioner utifrån att senaste köp för egen del var en Panasonic 50" plasma för 10 år sedan.
Personen som ska använda den bryr sig inte om tekniska finesser utan IPTV, Netflix och Playstation4 spel är det som kommer att användas. Tror inte att olika SmartTv/Internetfunktioner kommer att användas.
Behöver inte vara det senaste tekniska men funktioner så den hänger med några år.
Prisbild bör ligga mellan 7000-10000.

Alla skriver om bildkvalité men när du nämner ps4 och kanske lite längre fram ps5 så är tvn's hz minst lika viktig. Hur snabbt tv uppdaterar färgerna och i spelväg hur pass bra bilden "flyter med i rörelserna" köp inget skräp med 60 hz lägg hellre en extra peng så det åtminstone är 100 hz.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
[länk]

Finns i olika storlekar, googla gärna på modellen men mer prisvärd tv går inte att hitta idag om du inte köper oled som kan upplevas ljussvag i ljusa rum.
Inte en tv att rekommendera med uppdateringsfrekvens på 50 hz. Minst 100 ska det vara särskilt om man ska spela spel.

Nissens
GustavN GustavN skrev:
Lite läsning från senaste Ljud&Bild.
Det där med avstånd är trams. Tänk på vilket avstånd många sitter på i en biosalong... o där är det mååååånga tum. :D

Arnmark
R roli skrev:
Har en 4 år gammal 65' B6 oled från LG hemma och den går många timmar dagligen. Jag kan inte se att någon logga har bränt fast på den. Men jag har läst att B5 modellen hade problem med inbränning.
55C7V heter min modell, ska maila netonnet och se om det fortfarande finns garanti på den. Den är inte ens 2 år gammal.

Rings.com

Denna sida är magisk för att jämföra tv apparater. Alla resultat är kvantifierade på ett närmast vetenskapligt sätt

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag rekommenderar prisjakt.nu för alla inköp i princip.

Där kan du klicka i attribut och få fram listor. Samt se var det är billigt men även vilka betyg butiker har.

Det finns inget generellt som säger att en viss teknik eller en viss tillverkare är bättre utan allt beror på vilken modellserie det är och om det är budget eller annat segment.

En nedsatt "premiummodell" som har ett par år på nacken kan vara enormt mycket bättre än en budgetmodell av samma tillverkare. Och i vissa fall kan det omvända gälla. Budgetmodellen kan innehålla produktionsförbättringar som gör den bättre än premiummodellen.

Har man inte stenkoll och följer marknaden löpande är det svårt ge rekommendationer. Så det är därför det är bra med sidor som prisjakt.
Håller med förutom att en teknik är överlägsen om man ser till bildkvalitet.
Skulle aldrig köpa något annat än äkta OLED idag. Det är som plasma för 10 år sedan men ännu bättre.

nikasp
S sjoelund skrev:
Jag köpte en sån Samsung; sjukt missnöjd - sämre än min 10 år gamla NetOnNet TV jag ville ersätta då Samsung inte har jämnt ljus över hela skärmen (speciellt hörnen om man spelar spel - fungerar bara bra för film med svart remsa uppe/nere).

Vänta till Black Friday och köp en 65" LG OLED - enda TVn värd pengarna. Eller köp billigaste OLED nu för runt 10000. Har inte sett någon dålig modern OLED.

Det finns i princip inga sådana utom typ SWEDX skärmar. Men de är sämre än Q-LED, så ingenting att bry sig om. Alla nyare 55"+ TV från bättre märken kommer med Netflix et al ändå.
Håller med om Black Friday, minns inte nu modellnr men jag var nära att köpa (troligen) en sån sämre Samsung du har. Läste negativt om skärmar på billigare modeller och satt sedan och lurade på en 20000-kronorsapparat. Pling i mobilen på julfesten 2019 att HiFi-klubben sänkt den till 15’. Klippte den direkt och under en månad senare sänkte de den till 13’. Fick faktiskt utan strul tillbaka 2000 så fick väldigt mycket 65” TV för pengarna.

Vi gick från 40 till 65 tum och det kändes stort i två dagar ungefär sen hade jag vant mig.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.