Jag har en duschkabin i "reservbadrummet" som jag skulle vilja fixa till. (Billig kinesisk kabin, så originaldelar finns nog inte.)
Dels skulle jag behöva ett nytt takduschmunstycke. (Plasten är trasig.) Men när jag letar efter ett sådant så har alla invändig gänganslutning. Duschkabinen har ett tak och befintligt munstycke har en utvändig gänga ansluten till en adapter för slang.
Så: Finns det takduschmunstycken med sådan anslutning? Alternativt vad behöver jag för delar för att kunna ansluta en slang (10 mm invändig diameter) till ett nytt med invändig gänga? Befintligt munstycke har diameter 197 mm, så det bästa vore att hitta motsvarande, men andra storlekar fungerar också.
Toppvy av ett runt takduschmunstycke med flera små vattenhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschmunstycke med utvändig gänga, monterad i en duschkabin.
Skapa konto

Vit vinkeladapter för duschkabin, med en slanganslutning på ena sidan och en utvändig gänga för anslutning på andra sidan, placerad på en mörk yta.
Skapa konto

Sedan har vi avloppet. Hårsilen är värdelös (svårrensad) och "kromlocket" trasigt. (Sitter i hårsilen med skruv som rostat och spräckt plasten.) Så antingen behöver jag en ny hårsil + lock som passar i befintligt avlopp (78 mm invändigt) eller nytt avlopp för 90 mm hål.Jag hittar några när jag googlar, men det är reservdelar för "märkeskabiner" och kostar en bit över tusenlappen vilket känns som lite överpris.
Närbild av ett runt avlopp i en duschkabin utan ett lock, omgiven av vit plast.
Skapa konto

Vit plastkomponent från en duschkabin med invändiga gängor och flera anslutningar, avsedd för avloppssystem. Sitter på en svart yta.
Skapa konto

BirgitS
Med tanke på hur många delar som du verkar ha bekymmer med så är det kanske billigare att köpa en begagnad duschkabin på Blocket etc. Just nu finns det från gratis till några tusenlappar i olika delar av landet.

BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på hur många delar som du verkar ha bekymmer med så är det kanske billigare att köpa en begagnad duschkabin på Blocket etc. Just nu finns det från gratis till några tusenlappar i olika delar av landet.
Jag föredrar att försöka hålla liv i den jag har. Det är svårt att hitta en annan kabin som passar lika bra i det utrymmet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.