10 067 läst ·
81 svar
10k läst
81 svar
Ny studie om vedeldning visar på ökad demensrisk
Jag vet nog rätt så exakt vad diagrammet i mitt inlägg säger. Den säger att hur stor andel av befolkningen dör vid en viss ålder. Och just rund 70 år dog fler än vid någon annan ålder. Det betyder inte att majoriteten blev 70, men det betyder i alla fall att det var hyfsat vanligt att bli 70 (och även äldre).lars_stefan_axelsson skrev:
Tänk att vi började sidospåret med att du påstod att det var väldigt få som blev 50 år och nu visar det sig att fler än 20% blev faktiskt 50 eller äldre och ännu mer om man tar bort effekten av den höga dödlighet bland barn.
Så där, nu var det lite röjt och uppkapat/klyvt. Fick lägga på några brasor av den gamla vältorkade veden och tända med lite "törved" ute i fritidshuset när tempen sjönk och regnet kom. Men bra motion är det att gå i skogen och röra sig fysiskt, sågskyddsutrustningen ger också lite extra belastning, man skulle nästan kunna kalla det ett utomhusgym. Avslutar ett sådant pass med en öl på bryggan och ett bad, men har läst i forskarrapporter att alkohol kan vara farligt och även kalla bad kan påverka hjärtat.
Men minns inte om jag tidigare skrivit här att jag skulle ut och röja
Men minns inte om jag tidigare skrivit här att jag skulle ut och röja
jag är gammal nog att minas när mina föräldrar övergick till bränolja för husupvärmningem eftersom skatten på bränved ur egen skog gjorde det ekonomiskt ointresant att ta hem den ved du galrade ut i skogen.hsd skrev:
problemet med den raport som diskuteras är att den blandar äpplen och päron.
Läste för många år sedan att forskare undrade varför grottmänniskor som eldade "inne" inte dog av rökförgiftning mm. Man kom från till att röken innehöll antioxidanter.
"Rök från traditionell småskalig vedeldning innehåller ämnen med antioxidantegenskaper. De kan troligen motverka hälsoeffekterna av skadliga ämnen i röken." länk
https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/antioxidanter-i-vedrok.aspx
"Rök från traditionell småskalig vedeldning innehåller ämnen med antioxidantegenskaper. De kan troligen motverka hälsoeffekterna av skadliga ämnen i röken." länk
https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/antioxidanter-i-vedrok.aspx
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om skatt på ved hit: https://www.byggahus.se/forum/threads/beskattning-av-ved.319740/
/Moderator
/Moderator
Dessutom är det inte skattepliktigt att elda med fastighetens ved i sin eget bostad. Inte heller är moröter från egen trädgård skattepliktiga att äta. Inte än i alla fall.
Jag tror att avsaknaden av 50+-are i gamla gravlämningar är att de blev gamla och dementa, gick vilse, och hittade inte hem. Dessa lämningar är lika svåra för oss att hitta som för dåtidens anhöriga.
Som bevis för min tes vill jag framföra forskningen om stenålderskost hälsosamma effekter.
Jag tror att avsaknaden av 50+-are i gamla gravlämningar är att de blev gamla och dementa, gick vilse, och hittade inte hem. Dessa lämningar är lika svåra för oss att hitta som för dåtidens anhöriga.
Som bevis för min tes vill jag framföra forskningen om stenålderskost hälsosamma effekter.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Undergolv med spikad massonit, kan det bli snyggt att ha som golv?
Golv -
Guide: Välj en ytterdörr som håller länge – snygg, säker och energisnål
Artikelkommentarer -
Ryker som attan när jag försöker elda i nyinsatt keddy spiskasett
Ved, Pellets, Flis -
Vitoljad bänkskiva i ek som är ny måste jag slipa den?
Kök -
Är det någon som byggt nytt hus med valsjöhus ?
Hustillverkare