Troligtvis har halva spishällen brunnit upp när du matade den med 400V istället för 230V

H Henrik_K skrev:
Super. Tack för svaren :ok:
Jag verkar inte kunna öppna hällen och ändra i kopplingsdosan där. Det finns inga skruvar eller andra fästen som jag kan öppna underifrån och hällen sitter hyggligt fast med silikon så jag vill inte gärna sliat upp den och kolla "bakom" hällen för att se om det finns nån lucka där. Jag tvivlar (se bild).

Kan jag köpa en ändhylsa (blå? röd?) och koppla ihop både blå och grå i samma stift? T ex
[länk]
Går det inte om du tar med en skruvmejsel på de rörliga plastsnäppena? Hade nog varit enklare att koppla dubbelnollan därunder. Men du kan klara det i stickproppen också bara du är väldigt noggrann, kolla så du inte skadar isoleringen och den ligger emot, värmen kan göra att det bränner ihop med tiden annars.

Intressant att jag väckte en större fråga där Internet delas i två, inte helt ovanligt.

Tack till alla som hjälpt till och haft förståelse, stor eloge! Det är precis den här typen av hjälp jag söker via det här forumet, tröstlöst att fler inte kan vara objektiva och förstående. Jag är helt med på att detta är riskfyllt och inget för den som inte är trygg i vad den gör.

Jag kan meddela att jag hörde med grannen som är behörig elektriker (men arbetar inte med det). Han skattade sig själv som glad amatör (men behörig). Han var handfast och läste tråden, därefter åkte jag och köpte ändhylsor (blå) och han hämtade verktyg. Vi kopplade in dem i N och han hade med sig ett enklare pressverktyg.

Ström på och hällen funkar felfritt på alla fyra plattor. Testade även att dra igång alla på max samtidigt och koka vatten, alla fyra kokar om än med lite skillnad i tid men det beror väl på olika kärl. Jag tror även att plattorna har lite olika effekt om jag tolkar manualen rätt.

Grannen passade även på att ta med sig avbitare, skaltång och pressverktyg. Han fixade till jordledaren på samma gång.

Barnen får mat ikväll, grannen får sig en whiskey och gott sällskap. Vi har några kronor kvar i plånboken så vi kanske kan åka iväg över påsk istället för att köpa ny häll.

Tack och bock, trevlig söndag!

PS. Huruvida grannen faktiskt är grannen eller mitt alter-ego kommer många läsare tvivla på. Det var faktiskt grannen men det spelar roll egentligen. Vidare finns det säkert personer som målar upp skräckhistorier där jag om 1,5 år när jag som minst anar får mig en kyss av den där icke-fasta installationen där jag förhoppningsvis kommer undan med livet i behåll. DS.

• Gilla
AndersOhrt och 16 till
  • Laddar…
Kul att höra att det löste sig!!

• Gilla
Henrik_K
  • Laddar…
Spelar ingen roll vem som gjorde det bara det blev som det ska!
Många spishällar har tvetydiga instruktioner ang inkoppling och inte helt lättförståeligt för en icke insatt,
Tyvärr så är det så att många av de stora återförsäljarna saknar kunskap inom området.
Bra att det löste sig.
Tror säkert att både du och grannen njuter av whiskeyn :cool:

• Gilla
_Elman_ och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag vill igen slå ett slag för Bos mästerverk Spisbibeln. Den svarar på allt det som de stora återförsäljarna inte gör, på ett pedagogiskt sätt.

Bra att det löste sig och att hällen överlevde. Håller med Uffe i övrigt, så länge det blev säkert och bra spelar det ingen roll vem som gjorde det.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag vill igen slå ett slag för Bos mästerverk Spisbibeln. Den svarar på allt det som de stora återförsäljarna inte gör, på ett pedagogiskt sätt.

Bra att det löste sig och att hällen överlevde. Håller med Uffe i övrigt, så länge det blev säkert och bra spelar det ingen roll vem som gjorde det.
Trodde att alla här visste om "Spisbibeln"
Det är den bästa boken inom "Elreligionen" Bra förklarat och tydligt så att även icke insatta personer kan förstå det.
Bara att hoppas att många försäljare av vitvaror läser det här forumet. :)

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
H Henrik_K skrev:
Intressant att jag väckte en större fråga där Internet delas i två, inte helt ovanligt.

Tack till alla som hjälpt till och haft förståelse, stor eloge! Det är precis den här typen av hjälp jag söker via det här forumet, tröstlöst att fler inte kan vara objektiva och förstående. Jag är helt med på att detta är riskfyllt och inget för den som inte är trygg i vad den gör.

Jag kan meddela att jag hörde med grannen som är behörig elektriker (men arbetar inte med det). Han skattade sig själv som glad amatör (men behörig). Han var handfast och läste tråden, därefter åkte jag och köpte ändhylsor (blå) och han hämtade verktyg. Vi kopplade in dem i N och han hade med sig ett enklare pressverktyg.

Ström på och hällen funkar felfritt på alla fyra plattor. Testade även att dra igång alla på max samtidigt och koka vatten, alla fyra kokar om än med lite skillnad i tid men det beror väl på olika kärl. Jag tror även att plattorna har lite olika effekt om jag tolkar manualen rätt.

Grannen passade även på att ta med sig avbitare, skaltång och pressverktyg. Han fixade till jordledaren på samma gång.

Barnen får mat ikväll, grannen får sig en whiskey och gott sällskap. Vi har några kronor kvar i plånboken så vi kanske kan åka iväg över påsk istället för att köpa ny häll.

Tack och bock, trevlig söndag!

PS. Huruvida grannen faktiskt är grannen eller mitt alter-ego kommer många läsare tvivla på. Det var faktiskt grannen men det spelar roll egentligen. Vidare finns det säkert personer som målar upp skräckhistorier där jag om 1,5 år när jag som minst anar får mig en kyss av den där icke-fasta installationen där jag förhoppningsvis kommer undan med livet i behåll. DS.
tommib tommib skrev:
Så, din slutsats här är att du måste kontinuitetsmäta alla klass-1 apparater som du köper? Absolut.. Spisar, diskmaskiner tvätt tork. Närheten till jord som diskbänk. .. Men finns en fungerande JFB..anser jag att nya brödrosten är ansluten till ett väl fungerande kontrollimstrument. ...

Jag kan inte heller se hur en vändning av stickproppen skulle ge detta fel utan att det finns ett fel i den fasta installationen. Den som ska vara perfekt enligt ESV eftersom endast behöriga personer rör den

Stickproppen kan i detta fall inte vändas fel men skulle det vara fel på jorden Inne i spisen eller något skadat . .. Så oavsett stickpropp, anlutningsdosa vem som kopplat.. Och höljet är strömförande nu eller senare. . ... :( eller om fungerande JFB saknas . En mätning kan spara ett liv eller ett besök på sjukan .. Det är ju först när den är ansluten i som hela kedjan av skydd kan kollas. ...

Men apropå GK100 ovan så är det kanske läge att sluta tjafsa, det hjälper inte TS. Jag måste ändå gå och montera lite gipsskivor....

Redigerat:
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Mikael_L
H Henrik_K skrev:
Jag är mest glad för din skull att hällen överlevde, det är det inte alla som gör. :)

Skönt att allt löste sig.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Felet hade inte behövt ske om Samsung inte hade gjort en sådan sanslöst korkad inkopplingsanvisning och dubbla nollor i kabeln med ena ledaren av icke föreskriftsenlig färg. Det finns mig veterligen endast ett land där dessa dubbla N-ledare har relevans, Nederländerna, så varför stöda endast ett land och orsaka förvirring i övriga +200 länder, Samsung!

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Både Gorenje (El-giganten) och Samsung har dessa märkliga kopplingar. Jag brukar koppla som visas på bild 2 och det är inga problem att få i två trådar under samma anslutning i perilexproppen. Ibland är det 1,5 mm² anslutningssladd och då går det ännu enklare.

Jag ska väl inte elda på med mer off-topic men måste ändå tillägga att en isolationsmätning gör man väl inte, däremot hoppas jag att man gör en kontinuitetsmätning för att se om jorden finns med.

Mikael_L
Har för mig att IKEA's hällar är exakt likadana, med grå och blå som ska kopplas ihop (och är ihopkopplade med en presshylsa vid leverans, som alltså elektrikerna i Luxemburg får dela på ;) ).

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har för mig att IKEA's hällar är exakt likadana, med grå och blå som ska kopplas ihop (och är ihopkopplade med en presshylsa vid leverans, som alltså elektrikerna i Luxemburg får dela på ;) ).
Min Ikea häll kom utan sladd.

Visst flög säkringen på L3? Borde den gjort, eftersom Nollan ligger på L3, samt att den andra nollan som är samma punkt ligger på nollan.

Mikael_L
Inte säkert, internt kan hällen vara två helt separata hällar med varsin 230V matning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.