Super. Tack för svaren :ok:
Jag verkar inte kunna öppna hällen och ändra i kopplingsdosan där. Det finns inga skruvar eller andra fästen som jag kan öppna underifrån och hällen sitter hyggligt fast med silikon så jag vill inte gärna sliat upp den och kolla "bakom" hällen för att se om det finns nån lucka där. Jag tvivlar (se bild).

Kan jag köpa en ändhylsa (blå? röd?) och koppla ihop både blå och grå i samma stift? T ex
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/kabelskor/bla-andhylsa-10-pack-p67242

• Undersidan av en inbyggnadshäll med synlig kopplingsdosetikett och elanslutningskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Ja. I vilken del av de nya definitionerna finner du stöd för din ståndpunkt att en stickproppsansluten apparat är en del av installationen?
I detta fall skulle jag säga pga att den inte kommer med kontakt monterad från fabrik och är av karaktären "permanent" installerad.

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
tommib
Om du inte kan öppna hällen så är det som Grottan säger att du måste koppla ihop ledarna i stickproppen. Det var en ovanligt dum design.

Egentligen skulle det vara bättre med en oisolerad ändhylsa och en riktig crimptång för dessa men i brist på det skulle jag testa med blå (2,5 kvmm) för att få in bägge ledarna. Det är mycket viktigt att du har en riktig tång som pressar till korrekt tryck, använd inte polygrip eller liknande. Om du inte kan få tag på en sådan rekommenderar jag dig att lämna in hällen till en elfirma.

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/

Skall kopplas 2N
Har man inte förstått inkopplingsshemat..så gäller.... Länken ... Med texten.. ..
För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elinstallationsföretag!
Detta gäller som privatperson hemma hos sig själv .. Som anställd andraregler. .
Dessa regler är till för skydda omgivningen..
Gissar att du även gör en kontinuitetsmätning??

tommib
R Robert-san01 skrev:
I detta fall skulle jag säga pga att den inte kommer med kontakt monterad från fabrik och är av karaktären "permanent" installerad.
Frågan var i vilken del av författningen du finner stöd för din ståndpunkt. Det du svarar är bara ditt eget resonemang.

Hällen kommer med en anslutningskabel och på den får man själv montera en perilexpropp eftersom hällen är en apparat. När det sedan sitter en perilexpropp på hällen får man stoppa in den i ett perilexuttag i väggen. Hällen behöver inte komma med kontakt från fabrik. En anledning till att den inte gör det är att den är avsedd för många olika marknader med olika anslutningar.

Om hällen ska anslutas fast så är det behörighetskrävande, det är riktigt. Men man måste inte göra så.

tommib
E _Elman_ skrev:
Gissar att du även gör en kontinuitetsmätning??
Resten av inlägget var bra men din slutkläm gör att det bara blir fånigt. Denna typ av uttalanden från elektriker (vilket jag gissar att du är) är en form av härskarteknik för att påtala att "folk" minsann inte vet något om elinstallation och inte ens kan byta en stickpropp själv. När man får höra sådant tar man inte de bra synpunkterna på allvar heller eftersom det bara blir fånigt. Jag har aldrig sett någon elektriker kontinuitetsmäta en stickpropp som installerats. Har du?

Ja, TS gjorde fel. Det var dumt. Felet var dock inte farligt (mer än för hällen och möjligen TS plånbok).

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Frågan var i vilken del av författningen du finner stöd för din ståndpunkt. Det du svarar är bara ditt eget resonemang.

Hällen kommer med en anslutningskabel och på den får man själv montera en perilexpropp eftersom hällen är en apparat. När det sedan sitter en perilexpropp på hällen får man stoppa in den i ett perilexuttag i väggen. Hällen behöver inte komma med kontakt från fabrik. En anledning till att den inte gör det är att den är avsedd för många olika marknader med olika anslutningar.

Om hällen ska anslutas fast så är det behörighetskrävande, det är riktigt. Men man måste inte göra så.
Han har fel och ägnar sig åt tyckande, Elsäkerhetsverket är tydliga i sina anvisningar vad som är en anläggning (behörighetskrävande) och vad som är en anordning/apparat:

Utanför begreppet anläggning faller icke-stationära föremål. Det är framför allt föremål som ansluts till elnätet med en stickpropp via ett uttag, till exempel handverktyg, hushållsmaskiner, spisar, TV-apparater samt armaturer men även föremål av större omfattning som maskiner i industriella anläggningar. Utmärkande för sådan elektrisk utrustning, det vill säga anordningar och apparater av olika slag, är att det är i dessa föremål som elen förbrukas. En anordning är alltså för det mesta ansluten till en anläggning för att använda elen.
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...ner/handbocker-m.m/elsak-handbok-version1.pdf

R Robert-san01 skrev:
Bör vara dosad.. = god elsäkerhetsteknisk praxis. Med stickpropp är den en Apparat och ingen elbehörighet krävs ,..
Med dosa en del av Elanläggningen och elektriker .. . Skall installeras enligt tillverkarens anvisningar.. Gissar att ingen stickpropp finns i bruksanvisningen....

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
tommib tommib skrev:

Då den inte kommer med kontakt från fabrik tolkar jag det som att den inte ens är gjord för det och för att inte vara behörighetskrav på den skall den komma med kontakt monterad.

https://www.elsakerhetsverket.se/om.../tydligare-regler-for-stickproppar-och-uttag/

Får du ens in 2x2,,5mm2 i en plint i en Perilex kontakt?

Jag skulle vilja påstå att denna häll är gjord för anslutning mot plint.

tommib
Baserar du ditt uttalade på den sista meningen på sidan du länkade? Det är tyckande från ESV, väldigt olyckligt. Det finns absolut ingenting i författningen som hindrar en privatperson från att installera en stickpropp på sin nyinköpta häll. Faktum är att man får bygga hällen själv från scratch om man känner för det.

Tillverkarens anvisningar i detta fall tar inte upp stickpropp överhuvudtaget. Den lilla anvisning som finns indikerar bara hur det ska kopplas mellan polerna i systemet. Eller ser någon av er en plint någonstans på "anvisningen"?

Ja, det är möjligen lite bättre att ansluta den här hällen fast om den nu kom utan att ha ändhylsa på blå+grå. Men inte ett krav.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Resten av inlägget var bra men din slutkläm gör att det bara blir fånigt. Denna typ av uttalanden från elektriker (vilket jag gissar att du är) är en form av härskarteknik för att påtala att "folk" minsann inte vet något om elinstallation och inte ens kan byta en stickpropp själv. När man får höra sådant tar man inte de bra synpunkterna på allvar heller eftersom det bara blir fånigt. Jag har aldrig sett någon elektriker kontinuitetsmäta en stickpropp som installerats. Har du?

Ja, TS gjorde fel. Det var dumt. Felet var dock inte farligt (mer än för hällen och möjligen TS plånbok).
Min farmor fick en kyss av en felkopplad nyinköpt spis från fabrik.med fabrikanslutenstickpropp det blev märken i diskbänken när grytan flyttades från spisen till diskbänken och kortslöt .. Min farmor levde iaf 20år till och hade en tur att hon inte dog på farfars födelsedag .. :-( en av anledningarna varför man skall ha JBF... Hon hade vänt 230v kontakten i sommarstugan fel den dagen . ...som höll på bli hennes sista ...

H Henrik_K skrev:
Du är ursäktad :rofl: Jag trodde inte jag behövde behörighet för kontakten men däremot förstod jag att det var lite utanför mitt kompetensområde att öppna väggkontakten.

Det du säger är alltså att en behörig elektriker hade kopplat både blå och grå till N och inget till L3?
H Henrik_K skrev:
Hej,

Jag har ett nybyggt hus (Smålandsvillan) med en färdigmonterat Perilex-uttag under spishällen. Det är tre säkringar indikerade med "Spis/ev spishäll" i elskåpet

Jag köpte en Samsung-häll som hade fem kablar ut: gul/grön, brun, svart, blå, vit/grå. Under den var även ett kopplingsschema men där används N2 istället för L3 som notation - jag har förstått att det ska vara samma sak. Kablarna var skalade och färdiga att koppla i en kontakt. Jag frågade om kontakten på närmsta byggvaruhus, köpte en PLX/Perilex-kontakt och följde instruktionen under spishällen (se bild 1).

Jag slog av alla tre säkringar och lossade försiktigt uttaget under hällen och kollade. Där satt också fem sladdar, exakt samma färger som på spisen (se bild 2). Jag kopplade in enligt nedan som jag läste i den sista rutan på spisens instruktion (2 x 1N ~).

Gul/grön till Jord
Brun till L1
Svart till L2
Blå till N
Vit/grå till L3

Bild 3 visar hur jag kopplat in kontakten.

Jag skruvade ihop allt och såg till att jag vänt kontakten rätt. Den kan bara vändas åt ett håll men rent teoretiskt kan dosan i väggen vändas fel mot uttaget.
Jag kopplade i, slog på säkringarna och de slog inte ifrån. Jag gick till spisen och tryckte på ON. Pling. Allt funkade. Testade att slänga på en kastrull vatten. Fungerade utmärkt.

Sen lagade vi mat i några dagar tills vi märkte att effekten på "flexizonen" som min spis har är i princip obefintlig. Sen märkte jag också att en kastrull på en platta och maxeffekt (inte boost-läget men högsta siffran på skalan) funkar fint, även maxeffekt på den andra plattan funkar men om jag ställer på båda samtidigt så går den ena på maxeffekt och den andra "slår på/av hela tiden": "tick - surr - tick - tystnad - tick - surr - tick - tystnad". Det är som om den inte får tillräckligt mycket ström. Eller?

Flexizonen (som ska fungera mer eller mindre som två separata plattor och som helt enkelt kan synkas i värme fungerar typ inte alls. Den står på maxeffekt (15) men den slår på/av hela tiden och det blir inte mer varmt än en 1-2 (på en skala till 15) uppskattar jag.

Är det amatörelektrikern som gjort något fel, är det fel på hällen eller är det någon inställning på spisen att den faktiskt ska nyttja 400V som jag missat?
Jag väljer att återgå till din ursprungsfråga tjafset som uppstått hjälper dig inte mycket och verkar som vissa fackmän där snubblat och kommit fel på det men tex Grottan och tommib är glasklara och korrekta.

Tekniskt vet du nu vad som gick fel med grå kopplad till fas i stället för nolla. Har vi tur har den klarat sig men oavsett koppla nu in den rätt i proppen. På bilden du visar ser det inte alls dåligt utfört ut det tyder på att jag ser dig som fullt kapabel att göra om och rätt.

När du ändå fixar korta av ledarna så de i princip bara har en liten böj när de är på plats och stiftet nere. Som du försökt lägga jorden längre är korrekt och bra men överdriv inte så delar kommer i kläm. Stiftet för L3 kan du plocka bort så får du dels lite mer plats där du ska in med dubbla ledare i N dels kan dessa inte heller komma åt oanvända L3 klämmas och skapa problem.

Var som sagt noga när du lägger dubbelt på N det är inget problem se bara till att allt kommer bra på plats. Du har bra utfört vid dragavlastningen med vettig längd av höljet under ett plus till dig där. Om du avslutar med avlastningen är det lättare att jonglera med stiftens anslutningar än om du försöker få till all på plats fixerat.

Lycka till så låter vi domedagsprofeterna kontinuitetsmäta. :)

• Gilla
Emil Stenqvist och 9 till
  • Laddar…
tommib
E _Elman_ skrev:
Min farmor fick en kyss av en felkopplad nyinköpt spis från fabrik.med fabrikanslutenstickpropp det blev märken i diskbänken när grytan flyttades från spisen till diskbänken och kortslöt .. Min farmor levde iaf 20år till och hade en tur att hon inte dog på farfars födelsedag .. :( en av anledningarna varför man skall ha JBF... Hon hade vänt 230v kontakten i sommarstugan fel den dagen . ...som höll på bli hennes sista ...
Så, din slutsats här är att du måste kontinuitetsmäta alla klass-1 apparater som du köper?

Jag kan inte heller se hur en vändning av stickproppen skulle ge detta fel utan att det finns ett fel i den fasta installationen. Den som ska vara perfekt enligt ESV eftersom endast behöriga personer rör den.

Men apropå GK100 ovan så är det kanske läge att sluta tjafsa, det hjälper inte TS. Jag måste ändå gå och montera lite gipsskivor....

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Att det finns 2 nollor är (som tidigare nämnts) hällen består av två separata delar med viss elektronik gemensam !!

Det är bara här i norden vi har 3 fas i en villa. I övriga Europa har man 1 fas eller 2 fas utan
nolla, då behövs dubbla ledare för att få minst 3 mm² så man kan säkra 32 A.
(Denna häll verkar för Europa den vänstra inkoppling schemat använda 2x2.5 mm² alltså 5 mm² )

Redigerat:
Jag har inget personligt problem med att privatpersoner drar sin el hemma =Glad att jag slipper frågan om jobba svart som alla ville på 90 talet...

Men jag tycker det är tråkigt när människor bränner som nya upp spisar pga felkoppling, eller min
Grannens son blir halvt kremerad. Familjen hade köpt hus. .2 kvarter bort..
Och tom. Elektriker! !?? Tycker att JFB är onödigt. dessa kommer lösa ut hela tiden i gamla hus..(undrar varför? ??) ...tur att deras dotter inte tog i järngrinden den dagen..JFB sattes bara på badrummet vid renovering!!! Billigast/minst jobb så . .!! Han fick en och JFB av mig tänkte jag skulle ha 2 olika hemma men den gjorde bättre sig hos honom än liggandes i mitt elskåp oinkopplad..

Men pillar man på el måste man ha en spännigsprovare... även som privatperson måste man veta hur man mäter.
Jord/Neutral/PE det är för mig den den viktigaste.. Har även jobbat med elektriker som inte vet skillnaden eller klarar mäta/kontrollera dessa (skrämmande! !)
Härskarteknik. ....att påtala en mätning av jord på en spis installerad som vid fel kan bli spänningsförande. ???

Svenskelstandard /elsäkerhetsverket är för att saker inte skall brinna och folk skall dö..
Tillverkare vill tjäna pengar
Att inte montera en propp är att delvis från säga sig slut ansvar och tjäna pengar..en anvisning för den svenska marknaden skall finnas . . Överlåta i detta fallet det till konsument att ansvara.. :(

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.