njelger skrev:
Kan någon förklara enkelt var "strömmen blir av" ?
Hur kan JFB se att allt "återvänder" utan nolla?
Eller återvänder inget i 3-Fas?

2: om man kopplar en kompressor i ett "gammalt" 3fas med "fel" färger, hur vet man vilken fas som "kommer" först resp 2:a?
Det borde ju finnas viss risk att min kompressor går baklänges pga ordningen på faserna. Då är det väl i princip bara att byta 2 ledare men det är väl bäst att göra rätt från början.

/ johan

Om det är lika belastning på samtliga faser blir strömmen i nollan noll. Detta beror på att strömmarna i trefassystem ligger olika i tiden och tar ut varandra. Är det olika belastning på faserna går skillnaden i nollan.

Går din kompressor baklänges får du byta plats på två faser. Det är bara att koppla och prova. Blir ALLTID fel första gången. :D

mycke_nu skrev:
Går din kompressor baklänges får du byta plats på två faser. Det är bara att koppla och prova. Blir ALLTID fel första gången. :D
inte om man gör som jag, har ordning på sina faser ända från centralen till uttagen, (ja jag har fasföljdsvisare;))
jag kan säga i sömnen vilket av hålen i CEE uttagen som är L2...
och då blir det heller inte så svårt att få kompressorn eller vedklyven att rotera åt rätt håll på första försöket, en motor är alltid högerroternande vid rätt fasföljd!

Sen beror det väl från vilket håll man tittar på motorn om den är höger eller västerroterande....hehe :-)

njelger>Med trefas utrustning så används inte nollan alls (förutom för självhållning av reläer i eventuell manöverutrustning som då jobbar på 230 V)

Skulle nån ström "försvinna" ner till jord vilket den gör så märker jfb'n av detta och slår ifrån.

Se det som att strömmen går från en fas till en annan fas då man pratar om 400 V och mellan en fas och nollan då man pratar om 230 V.

Japp, det är bara att byta mellan två faser och det är rätt vanligt att man får göra så. Däremot är det rätt vettigt att ha samma fasföljd på alla uttag i utrymmet så man inte behöver komma ihåg vart man kan koppla vad *S*

/Kent

Det funkade på första. Vilket var bra också för då är det kopplat "rätt " enligt de "nya" färgerna. Mitt uttag är från 1969 och hade lite egna färger.
Det finns ju rotationsriktning utmärkt på kompressorn.

tack för all hjälp /
johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.