Ny spis - koppla stickpropp (perilex)

85k läst  34 svar

1. O
    Medlem Nivå 2
    Hej på er alla glada hem-elektriker :)

Nu har jag köpt en ny spis (400V / 3-fas) men den saknade stickpropp så jag köpte en ny sådan (3-pol 16A / 400V).

Frågan är hur jag ska koppla denna? Någon vänlig själ som har ett foto på hur ledarna skall ligga (eller annan bra beskrivning)?

En får tacke så mycke :)

2. F
    Medlem Nivå 4
    Blå till N
    Guk/grön till Jord
    Brun till L1
    svart till L2
    Vit/grå till L3

Inte viktigt till en spis om faserna ligger rätt, bara Neutral och gul/grön ligger rätt.

Har du bara 4 kablar så får du egentligen inte koppla in ett perilex, då ska det vara en fast installation i plintar.

3. O
    Medlem Nivå 2
    Tusan också, jag kom hem nu och ser att jag bara har 4 st kablar / ledare på spisen.

Saken är den att detta är en spis som någon köpt och knipsat av stickproppen på (de upptäckte troligtvis att volt-antalet var fel och returnerade den). Men nu tänkte jag försöka lappa ihop den igen och fästa en propp på den.

Vad göra om där bara finns 4 st ledare? Något tips någon?

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Är det 4 ledare i kabeln från spisen går det bra att sätta dit en stickpropp, däremot måste det vara 5 ledare i uttaget på väggen!
    För att vara säker på färgerna måste man titta på spisens kopplingsplint, brukar finnas under en lucka baktill. Schema för olika inkopplingsalternativ sitter då på luckans insida.

5. O
    Medlem Nivå 2
    Åh vad bra!

Ja, det är bara 4 ledare i kabeln som sitter i spisen... att det är 5 ledare i kabeln som går till vägguttaget tar jag för givet (det har ju suttit en spis där tidigare som var en 400V / 3-fas)

Då kan jag alltså koppla in periflex-uttaget på kabeln och bara använda 4 av ledarna? (då blir alltså en av pinnarna i periflex-uttaget på spiskabeln utan ledare)

Är det korrekt uppfattat? :) Vill dubbelkolla så jag förstått rätt

6. M
    Moderator · Nivå 17
    Det ska du inte ta för givet.

En 3 fas 400V behöver ju de tre faserna plus jord men det finns ingen garanti för att det finns någon nolla framdragen

7. F
    Medlem Nivå 4
    Jag menade att det nåste vara 5 st ledare i vägguttaget, ursäkta mig om det var lite otydligt skrivet.

8. O
    Medlem Nivå 2
    Tack så jättemycket för alla bra svar! Det känns som jag snart kommer kunna få iordning spisen :)

Kabeln i spisen har 4 st ledare;
    svart
    grå
    brun
    gul/grön

Är det någon som råkar ha en beskrivning över hur dessa ska sitta i stickproppen (periflex)? :)

9. Sawsaw
    Medlem Nivå 6
    Gul/grön till Jord
    Brun till L1
    svart till L2
    grå till L3

10. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Men kolla att det verkligen är en 400 volts spis. Och trefas. Utan nolla,

Prototypen

11. O
    Medlem Nivå 2
    Yes! Tack alla - nu funkar den utmärkt! :)

12. A
    Medlem Nivå 15
    Min spis - som är sprinkans ny - använder bara två av faserna. Så det är nog inget konstigt om orionizers spis är sådan.

13. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Jag tror inte orionizer har köpt en sån där hipp häll som det skrivs så mycket om på detta forum, det är nog en normal spis.

Prototypen

14. Tripod
    Medlem Nivå 6
    ...fortsätter denna tråden med några följdfrågor om nån kan vara snäll att svara.

Vi är fortfarande i planeringsstadiet av vårat kök.
    Det som är planerat just nu är att placera induktionshällen där kyl och frys står idag.

Kyl och frys har separata säkringar och separata framledningsrör.

Hällen som vi med största sannolikhet kommer att välja behöver 1x25A 230V alt. 2x16A 230V. Efter att ha läst ett antal trådar på forumet så har jag förstått att det senare alternativet (2x16A) är att föredra.

Så hur ska vi göra? Dra fram nya rör är uteslutet.

De befintliga rören 16 mm innehåller var för sig. fk 1.5 kvmm, (fas, nolla, jord).

1.5 kvmm är för lite så att byta till 2.5 kvmm måste vi väl göra hur som helst?

Sen då? Ska jag nöja mig med 2 faser, nolla, jord och koppla via kopplingsplint som "falukorv" har skrivit ovan. Jag skulle då bara behöva använda ett av rören vad jag förstår.

eller... ska jag ta ut en till fas i proppskåpet så att jag kan köra med ett fullkopplat perilexuttag till hällen?

Har smältproppar hemma om det har nån betydelse.

Har ni några råd? Hur skulle ni ha gjort. Bifogar en spec. på hällen.

(När jag skriver jag så menas elektrikern i de flesta fall, jag kommer iallafall inte börja rota bakom proppskåpet)

15. J
    Medlem Nivå 9
    Behöver du inte nått till ugnen också eller kommer den på annan plats?

Jag skulle dragit 5 nya 2,5 kvadrats ledare när elektrikern ändå är där. Kostnads skillnaden kan inte bli stor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: