153 402 läst ·
34 svar
153k läst
34 svar
Ny spis - koppla stickpropp (perilex)
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Fast du får inte (godkänt) in 5 st 2,5 kvmm i ett 16 rör, osäker på om det går med 4.
Men som sagt hur löser du ugnen?
Men som sagt hur löser du ugnen?
ugnen komer inte placeras där... endast hällen.
Som jag skrev finns det ju två rör att nyttja så det borde ju gå att dra en tredje fas för att få fullkopplat.
Samtidigt är det ju aldrig fel om jag kan nyttja det ena röret till eluttag/belysning (även om den biten löser sig via ett annat rör lite längre bort.)
4 st 2.5mm ska väl funka i ett 16mm rör. Iallafall enligt denna tråden...behöver ju förstås inte vara rätt.
http://forum.byggahus.se/el/81117-5x6mm2-i-flexslang.html
Som jag skrev finns det ju två rör att nyttja så det borde ju gå att dra en tredje fas för att få fullkopplat.
Samtidigt är det ju aldrig fel om jag kan nyttja det ena röret till eluttag/belysning (även om den biten löser sig via ett annat rör lite längre bort.)
4 st 2.5mm ska väl funka i ett 16mm rör. Iallafall enligt denna tråden...behöver ju förstås inte vara rätt.
http://forum.byggahus.se/el/81117-5x6mm2-i-flexslang.html
Ja vad säger ni el-kunniga. Kommer jag utan problem kunna placera hällen där jag tänkt. eller måste jag planera om hela köket. Sedan när jag endast ska ha hällen placerad där, finns det nån bra anledning att ändå sträva efter ett fullkopplat perilexuttag?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Som jag förstår det så kommer du att använda 2 rör ifall du skall ha fullkopplat periflexuttag (5 trådar). Idag har du 2 rör som går till ungefär rätt plats. Jag är lite osäker på om du kan gå med trådar som hör till samma grupp i 2 olika rör, framföaltt om de hamnar i olika dosor vid destinationen (antar att det är ca 60cm mellan dosorna idag?). Troligen mindre problem med det om du kan skarva på rören i väggen så att de kan mynna i en gemensam dosa där du sätter periflexuttaget. Men jag är osäker på vad som i detalj gäller.
Rent elsäkerhetysmässigt så är det nog inget problem med att koppla in den fast utan periflex. Däremot så kanske du eller någon ev. senare ägare kommer att svära över det om den måste servas eller bytas ut någon dag. Trist om man skall behöva kalla på elektriker för en sådan sak.
Rent elsäkerhetysmässigt så är det nog inget problem med att koppla in den fast utan periflex. Däremot så kanske du eller någon ev. senare ägare kommer att svära över det om den måste servas eller bytas ut någon dag. Trist om man skall behöva kalla på elektriker för en sådan sak.
Rören kommer ut precis som du gissade...på 60 cm avstånd...fast upp ur golvet 20 cm. (dosor fritt hängande i luften typ) Jag har funderat över detta. Eftersom jag hur som helst måste byta till en grövre dimension på FK så kan jag förlänga rören en bit så att de sluter upp i en gemensam dosa/perilex (perilex). Rören måste förlängas hur som helst då hällen kommer vara ca 1 m åt sidan. Tror inte anslutningskabeln är så lång så att den räcker fram i dagsläget.
Det där med samma grupp och olika rör har jag också funderat på om det är tillåtet. Om inte så blir det inget perilex men det verkar ju inte vara hela världen....verkar ju klara mig med bara 4 trådar.
Det där med samma grupp och olika rör har jag också funderat på om det är tillåtet. Om inte så blir det inget perilex men det verkar ju inte vara hela världen....verkar ju klara mig med bara 4 trådar.
Okey..tackar för inputen. 5 i samma rör verkar ju knepigt så det är nog enklast för min del att bara använda fyra ledare. Men elektrikern får väl avgöra detta på plats. Ville bara försäkra mig om att jag kan gå vidare i köksplaneringen med vetskapen att elanslutningen till hällen löser sig med de befintliga rören.elmont skrev:
Föresten..
Vad menar du med "fast med 3 faser och skyddjord (4 ledare)" Ska det inte vara 2 faser, nolla, skyddsjord (4 ledare) Eller är det bara jag som förvirras av el-terminologin?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag skulle chansa att använda matningen som finns med 13A dvärgbrytare karaktär C till fristående ugn, vilket är godkänt, men ska du ändå dra nytt för spis så drar du självklart även nytt till ev fristående ugn.
Jag vet inte om det var min fråga eller trådskaparens fråga du riktade inlägget till.?Apprentice skrev:
Jag har spis idag, I det nya köket ska jag ha 1 lös häll, 1 lös ugn. Separerade från varandra.
Kan själv inte så mycket om el så jag vet inte vad karaktär C betyder. (utlösningsvillkor?)
16 A är det som sägs i speccen så jag vill nog ha det, så att inte blir nåt problem vid reklamation osv. (även om nu 13A löser ut tidigare än 16.) Ledarna på 1,5 kvmm är väl för klena hursom helst så det måste ju dras nytt eller är det där du menar att man ska chansa, när man har en klenare säkring?
Det känns som att om nästa ägare av huset absolut vill ha ugnen under HÄLLEN så väl det dennes problem då.
Mitt problemet är om jag vill ha fullkopplat perilex blir jag "tvungen" att dela upp gruppen i två olika rör vilket inte verkar lämpligt enligt tidigare inlägg.. 5x2,5mm i ett 16mm rör är ju lite trångt.
Vad gäller ugnen ska den byggas in i en vägg. (platsbyggt skåp) Där hade jag tänkt att det skull gå att använda de rör som går upp i väggen just där. Sitter ett ej fungerade 400V element där idag. men det kanske får bli en egen tråd
Hur funkar detta med jordfelsbrytare? dvs 5 ledare i väggen & 4 i stickproppen?Sawsaw skrev:
(Jag har införskaffat en 3-fas kompressor till garaget men det var bara 4 ledare i sladden. )
Jag har JFB över (hela elcentralen) i huset som garaget "ligger under" fast med egen central
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det är inga problem. Du kopplar in dina 3 faser, och skyddsjorden. Jfb fungerar genom att "jämföra strömmen" som går ut från centralen, med strömmen som kommer tillbaka. Saknas något så löser den ut (den saknade strömmen kan ju ex. ta vägen igenom dig mot något jordat). Dvs. jfb är inyte beroende av att det finns nolla, eller skyddsjord heller för den delen.
Kan någon förklara enkelt var "strömmen blir av" ?
Hur kan JFB se att allt "återvänder" utan nolla?
Eller återvänder inget i 3-Fas?
2: om man kopplar en kompressor i ett "gammalt" 3fas med "fel" färger, hur vet man vilken fas som "kommer" först resp 2:a?
Det borde ju finnas viss risk att min kompressor går baklänges pga ordningen på faserna. Då är det väl i princip bara att byta 2 ledare men det är väl bäst att göra rätt från början.
/ johan
Hur kan JFB se att allt "återvänder" utan nolla?
Eller återvänder inget i 3-Fas?
2: om man kopplar en kompressor i ett "gammalt" 3fas med "fel" färger, hur vet man vilken fas som "kommer" först resp 2:a?
Det borde ju finnas viss risk att min kompressor går baklänges pga ordningen på faserna. Då är det väl i princip bara att byta 2 ledare men det är väl bäst att göra rätt från början.
/ johan
