Hej, alla! Nybliven husägare här, med min första av säkert flera ”dumma” frågor😅

Vi har köpt en tegelvilla från -61, med mycket originaldetaljer kvar. Enplans med källare. Men nu till frågan:

Spisen i köket är 70-tal och ugnen funkar inte, så den ska bytas ut. Bakom spisen ser det ut såhär (bild). Om jag köper en helt ny spis, hur installerar jag den här? Går det att lösa utan elektriker?😊

• Elektrisk anslutning i kökshörna, gammal fast installation med svart kabel och väggen samt golvlist av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är fast anslutning och att bostaden är från -61 så lär det bara finnas tre faser och skyddsjord i spisdosan. Spisdosan lär även vara en metalldosa.

En elektriker lär högst troligt behöva dra i en neutralledare eftersom de flesta spisar/hällar idag kräver neutralledare, främst om det ska vara induktionshäll.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Induktionshällar hör fan till. I fjol var jag inkvarterad i 10 veckor i en sommarstuga med splitterny induktionshäll av det dyrare slaget och det var många gånger som jag fick bära in mitt gamla Primus campingkök för att få någon mat i kroppen.
Gjutjärnsstekpannan blev nästan rödglödande på en fläck i i mitten och kall längs kanterna. Var man litet flottig eller våt om händerna fungerade inte knapparna och mitt i matlagningen skulle man hålla på och pjallra med rullgardinsmenyer för att höja eller sänka värmen. Många kastruller tycktes inte gå att värma överhuvudtaget på det där eländet. Sedan har jag fått lära mig att man skall lägga en bit av en tjock järnplåt under kastrullen så fungerar det men vilket krångel.
Det är faktiskt betydligt snabbare och enklare att både få upp värmen och reglera värmen på en 100 år gammal vedeldad järnspis än på det där skräpet och då har ju inte vedspisar direkt gjort sig kända för att vara lättreglerade.

Om det går att få tag i en vanlig elektrisk spis med gjutjärnsplattor och vridknappar kopplat på två eller tre faser så är den helt överlägsen om man faktiskt vill ha mat i magen.

Jag tycker ni skall sätta dit ett ordentligt trefasuttag. Sedan är ju frågan om det finns någon neutralledare att koppla in den på. Ofta finns den bara vid anslutningspunkten och måste dras ända därifrån. Fast neutralledare behöver man likväl ha i huset om man skall köra något annat på trefas. Fyrpolig trefas är en teknik som tiden sprang ifrån redan för 20-30 år sedan.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är fast anslutning och att bostaden är från -61 så lär det bara finnas tre faser och skyddsjord i spisdosan. Spisdosan lär även vara en metalldosa.

En elektriker lär högst troligt behöva dra i en neutralledare eftersom de flesta spisar/hällar idag kräver neutralledare, främst om det ska vara induktionshäll.
Tack för svar! Jag är total novis på el… är det krångligt för en elektriker att dra in en nolla? Finns det annars spisar som inte kräver det, när du skriver ”de flesta”?😊

Äldre elspisar med gjutjärnskokplattor kräver ingen nolla.

W Widergren skrev:
Tack för svar

Tack för svar! Jag är total novis på el… är det krångligt för en elektriker att dra in en nolla? Finns det annars spisar som inte kräver det, när du skriver ”de flesta”?😊
Om det är krångligt eller inte beror bl.a. på hur kabelvägen (röret) är dragen, hur kraftiga böjarna är, hur många böjar det är.

Du får leta efter spisar som är märkta "400V 3~" samt att det står "elementspänning 400V", en del spisar med gjutjärnsplattor samt vissa med glaskeramikhäll är rena 400V spisar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Induktionshällar hör fan till. I fjol var jag inkvarterad i 10 veckor i en sommarstuga med splitterny induktionshäll av det dyrare slaget och det var många gånger som jag fick bära in mitt gamla Primus campingkök för att få någon mat i kroppen.
Gjutjärnsstekpannan blev nästan rödglödande på en fläck i i mitten och kall längs kanterna. Var man litet flottig eller våt om händerna fungerade inte knapparna och mitt i matlagningen skulle man hålla på och pjallra med rullgardinsmenyer för att höja eller sänka värmen.
Det där är inget jag har upplevt på någon av de induktionshällar jag har använt.
Edit: oberoende av typ av platta/häll så ska ett kärl av gjutjärn värmas upp på högsta värmen utan ska värmas upp ungefär på medelvärme.

H heimlaga skrev:
Många kastruller tycktes inte gå att värma överhuvudtaget på det där eländet. Sedan har jag fått lära mig att man skall lägga en bit av en tjock järnplåt under kastrullen så fungerar det men vilket krångel.
Det gäller att välja rätt kärl till induktionshäll, kärlen måste ha en botten som är magnetisk.
Har kärlet magnetisk botten behövs ingen extra järnplåt.
H heimlaga skrev:
Jag tycker ni skall sätta dit ett ordentligt trefasuttag.
Ja, TS bör låta elektriker montera ett Perilexuttag.

H heimlaga skrev:
Sedan är ju frågan om det finns någon neutralledare att koppla in den på. Ofta finns den bara vid anslutningspunkten och måste dras ända därifrån. Fast neutralledare behöver man likväl ha i huset om man skall köra något annat på trefas. Fyrpolig trefas är en teknik som tiden sprang ifrån redan för 20-30 år sedan.
Vad menar du med "anslutningspunkten"?
Menar du vid mätarplatsen? (Jag uppfattar det som det.) Nej det stämmer inte, neutralledare finns normalt i alla gruppcentraler.

Vad menar du med "fyrpolig trefas"?
Menar du tre faser och kombinerad skyddsjord & neutralledare (L1, L2, L3 + PEN) (som tidigare hette "huvudnolla"), även kallad TN-C?

Det finns fortfarande nätägare som drar TN-C till mätarplatsen, å ännu fler som drar TN-C från transformatorstation till servisskåpet som servisledningen till mätarplatsen utgår ifrån.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är inget jag har upplevt på någon av de induktionshällar jag har använt.
Edit: oberoende av typ av platta/häll så ska ett kärl av gjutjärn värmas upp på högsta värmen utan ska värmas upp ungefär på medelvärme.

Det gäller att välja rätt kärl till induktionshäll, kärlen måste ha en botten som är magnetisk.
Har kärlet magnetisk botten behövs ingen extra järnplåt.

Ja, TS bör låta elektriker montera ett Perilexuttag.

Vad menar du med "anslutningspunkten"?
Menar du vid mätarplatsen? (Jag uppfattar det som det.) Nej det stämmer inte, neutralledare finns normalt i alla gruppcentraler.

Vad menar du med "fyrpolig trefas"?
Menar du tre faser och kombinerad skyddsjord & neutralledare (L1, L2, L3 + PEN) (som tidigare hette "huvudnolla"), även kallad TN-C?

Det finns fortfarande nätägare som drar TN-C till mätarplatsen, å ännu fler som drar TN-C från transformatorstation till servisskåpet som servisledningen till mätarplatsen utgår ifrån.
Med fyrpolig trefas menar jag kombinerad jord och nolla. Så som var standard förr. Enfasen var ju inte skyddsjordad utan endast kopplad mellan en fas och den kombinerade nollan och jorden. Trefasen hade tre faser och en kombinerad nolla och jord.

Vanligen måste man gå ända till kopplingen mot nätet där huvudsäkringarna finns för att kunna få en separat nolla i efterhand i ett system där jord och nolla är kombinerade. Jag är inte elektriker man jag har hantlangat och sett ungefär hur det går till.

H heimlaga skrev:
Med fyrpolig trefas menar jag kombinerad jord och nolla. Så som var standard förr. Enfasen var ju inte skyddsjordad utan endast kopplad mellan en fas och den kombinerade nollan och jorden. Trefasen hade tre faser och en kombinerad nolla och jord.

Vanligen måste man gå ända till kopplingen mot nätet där huvudsäkringarna finns för att kunna få en separat nolla i efterhand i ett system där jord och nolla är kombinerade. Jag är inte elektriker man jag har hantlangat och sett ungefär hur det går till.
NEJ, NEJ, NEJ.

Kombinerad skyddsjord och neutralledare (PEN) är relativt nytt påfund, tidigare hette det huvudnolla. I 99,99% av alla bostäder går huvudnollan/PEN-ledaren hela vägen till sista gruppcentralen om det inte går en PE-ledare och en N-ledare till gruppcentralen. Med andra ord så finns det alltid N-plint/-ledare i en gruppcentral.

Förr fanns det inga krav på minimiarea på PEN-ledaren som det gör idag, en befintlig PEN-ledare som är klenare än dagens krav på 10 mm² får fortsätta att användas.

Däremot om PEN-ledaren (TN-C system) har fördelats till PE-ledare + N-ledare (TN-S system) så får man inte i en senare punkt återgå till PEN-ledare (TN-C system).
Däremot har ett gammalt TN-C system byggts om i början av elanläggningen till TN-S system så kan efterföljande ej ombyggda delen regelmässigt sakna neutralledare och ha blivit "fusknollad", men då är det elektrikern som inte har gjort sitt jobb på rätt sätt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anlita en elektriker att intallera ett fullbestyckat Perilex-uttag (alla tre faserna, neutralledare och skyddsjord). Allt annat är dumsnålt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser nu att ett "inte" missades i texten, ska stå:
"oberoende av typ av platta/häll så ska ett kärl av gjutjärn inte värmas upp på högsta värmen utan ska värmas upp ungefär på medelvärme."

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.