A adron skrev:
Så jag tycker Tibber gör rätt. De vet inte heller vad det kommer att kosta i förväg, och att ge ett fast pris till oss i förväg skulle bara innebära att de måste ta ut mer än självkostnad.
Fast många av de där kostnaderna beror väl på om de själva lägger manken till? Jag vet mycket lite om ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader, men det mesta av det där låter som kostnader Tibber själva kan påverka ganska mycket, genom att sköta sin verksamhet ordentligt? Men tillåts de skyffla över de kostnaderna till sina kunder, försvinner alla incitament att hantera sin "balans", vad det nu är...

S Stabo66 skrev:
Även jag har dubier på det sätt Tibber flyttar fram sina positioner. Från början angavs prismodellen som spotpris plus 39 kr. Känns länge sedan.

Men hur menar du att du blir inlåst pga deras effektvakt? Den låser väl inte in dig hos dem avtalsmässigt?
Tibber pulse-mätaren (som funkar som effektvakt ihop med billaddaren ChargeAmps)
denna pulse kan jag väl inte använda om jag byter till annan leverantör, den pratar ju med Tibber cloud?

Har iofs en slimmelezer också så jag kanske kan styra ChargeAmps från Home Assistant istället

B bhus2021 skrev:
Tibber pulse-mätaren (som funkar som effektvakt ihop med billaddaren ChargeAmps)
denna pulse kan jag väl inte använda om jag byter till annan leverantör, den pratar ju med Tibber cloud?

Har iofs en slimmelezer också så jag kanske kan styra ChargeAmps från Home Assistant istället
Din Pulse kan du programmera om. Men du har ju helt rätt, avsikten med alla de där fina finesserna är naturligtvis att låsa in kunderna i en teknisk lösning som är komplicerad eller dyr att ersätta.

Strip Strip skrev:
Nej, det är inte ens nästan samma. Hantverkaren och jag kommer överens om en avgift per enhet (kronor per arbetad timma).
Det är inte timlönen vi pratar om, utan vidaredebitering av inköp. Hantverkaren köper material åt dig för sitt arbete. Du betalar ett påslag på X % på hantverkarens inköpspris. Möjligen kommer ni överens om var hantverkaren ska handla. Ibland uppstår tvister när hantverkaren använder Ahlsells prislista utan rabatter som underlag, men en bra hantverkare gör inte det utan har ett rimligt inköpspris och ett rimligt påslag.

Och jag tror att Tibber är som en bra hantverkare; de kommer handla till ett rimligt pris och föra vidare just sina kostnader.

Och ja, det finns en risk att Tibber skulle kunnat hålla ner kostnaderna mer för t.ex. obalansavgifter. Precis som en hantverkare kanske kan göra av med mer eller mindre förbrukningsvaror på ett jobb. Då får man välja om man tror mest på Tibbers förmåga eller någon annans.

• Gilla
Stabo66
  • Laddar…
C
Strip Strip skrev:
Fast många av de där kostnaderna beror väl på om de själva lägger manken till?
Ja, de tillför om inte annat helt klart en "osynlig", men ändock signifikant priskomponent.
Extremt signifikant för prisrankningen, kanske inte lika betydelsefull i kronor och ören.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
N NyByggare_2020 skrev:
Tyvärr är det ju redan idag tillåtet med månadsmedel som avgörs i efterhand men jag instämmer helt klart i kritiken. Det måste finnas något sätt att förstå hur mycket pengar det blir. 5 öre kan man ju överleva men om det blir 5 kr så blir det en helt annan femma. Ännu ett argument för att minska sin förbrukning av el. Min bedömning att elen kommer fortsatt bli dyrare oavsett om det är elpris, energiskatter, moms eller nätöverföring. Det enda långsiktigt rätta är att helt klippa kabeln från elbolaget. Då behöver mig vare sig oroa sig om strömavbrott eller skyhöga räkningar. Idag är detta naturligtvis en utopi till men om 10 år börjar lösningar för säsongslagring finnas tillgängliga.
Utopi? Knappast. Förr eller senare matchar investeringskostnaderna och kostnaderna för de alternativa energikällorna vad dagens energileverantör vill ha. Absolut blir det mycket pyssel och tidsåtgång men det är - tyvärr - ingen utopi. Att sia om framtiden och i vilka tidsperspektiv eventuella lösningar finns blir vanskeligt, det blir till syvende och sist alltid en kostnadsfråga.

L Lybeck skrev:
Jag har lite svårt att förstå vad svårighet med det nya avtalet är! Jag tycker att det är tydligt. Men jag kan ju ha missförstått.

Jag kan välja mellan två varianter - jag tar min förbrukning om 9000 kWh/år som exempel:

Med fast månadsavgift:
(45 kr/mån x 12 mån) + (7,5 öre/kWh x 9000 kWh/år) = 1215 kr/år

Helt rörligt:
13,1 öre/kWh x 9000 kWh/år =1179 kr/år

Detta är förstås påslaget - sedan tillkommer ju spotpriset.

Sedan faktureras man ju alltid i efterhand den faktiska förbrukningen.
Har du läst vad jag citerade i första inlägget? :-) Tibbers påslag ändras från ett fast påslag till en hybridmodell, där det fasta påslaget sänks och en rörlig komponent tillkommer. I det första utskicket från Tibber gav de ingen information om hur den rörliga komponenten skulle beräknas eller vad man kunde förvänta sig. I princip kunde det bli allt mellan 1 öre/kWh och 100 kr/kWh. Detta har de sedan förtydligat med exempel från september.

E emilvikstrom skrev:
* Ursprungsgarantier: Handlas genom trading. Genom att flytta till rörlig kostnad så behöver inte Tibbers handelsdesk ta ansvar för hur bra det går. Om man väljer bort fossilfri el så borde man slippa betala för ursprungsgarantier.
* Elhandelsavgifter: Avgifter som tas ut av elbörsen bland annat. Vad jag kan se av Tibbers villkor kan de även baka in sina egna avgifter för att vara anslutna till typ Edielportalen, eSett mm. Sjukaste är att de har med räntor på sina egna krediter i den här posten.
* Elcertifikat: Ett slags grön skatteväxling där stora elhandlare måste köpa en viss mängd elcertifikat från producenter av fossilfri el. Elcertifikaten säljs genom trading så även här slipper handelsdesken ta risken för sina egna beslut.
* Obalanskostnader: När Tibbers kunder använder mer eller mindre el än vad Tibber meddelat Svenska kraftnät så får Tibber betala obalansavgift. Detta händer om Tibbers prognoser inte är tillräckligt bra. Alla elhandlare numera verkar skjuta över denna kostnaden på kunden, men obalansavgiften är egentligen en direkt följd av hur bra elhandlaren är på sitt jobb.

Det är helt enkelt så att alla elhandlarna kommit överrens om att kunder med rörligt elpris också ska ta över elhandlarens risk. Å andra sidan kan man ju använda förra månadens rörliga kostnader som ett slags jämförpris mellan elbolagen, och då ser man ganska tydligt vilka som är bäst på sitt jobb. Den som har låga rörliga kostnader har ställt bra prognoser och haft en kompetent handelsdesk.
Jag tycker det här är en bra sammanfattning i stora drag, men kanske lite nyansering kan vara bra.

En elhandlare gör prognoser för kommande 24h som de köper el för på Nordpool (spotmarknad). Sedan så när det priset är känt så ligger redan ordern inne från elhandelsbolaget. För att det ska finnas el varje timme till kunderna så sätter man inget pristak utan det blir där priskrysset hamnar. Så elhandlaren vet inte priset här. Sedan när elpriset blir känt så är det nu färre än 24h kvar och elhandelsbolaget kan då försöka att handla på intradagsmarknaden för att korrigera eventuella missmatcher mot de köpordrar som lades när priset var okänt. Sedan under själv drifttimmen så kommer kunderna agera som de vill (dvs använda el) och missmatchen mellan vad som skedde här kontra vad Tibber trodde 24 tidigare och blir kostnader som ska hanteras, dvs obalanskostnader. Den räkningen summeras sedan för en hel månad och skickas av Svenska kraftnät som reglerar drifttimmen och alla olika elhandelsbolag får sin beskärda del beroende på hur mycket Svenska kraftnät behövt handla in för att korrigera respektive elhandlares drifttimme.

Det gör att kostnaderna för obalans är okända på förhand och ett företag som Tibber kan välja att ta en fast avgift av kunderna som täcker detta, men eftersom kostnaden är okänd måste de ta med en marginal. De andra valet är att rörligt efterdebitera dem och då kan de skippa marginalen. Fram tills nu så har Tibber nog tagit en fast kostnad men gått back på det. Då kan de nu välja att höja den markant så de inte går back, eller flytta delen till rörlig.

Tibber med sina rötter i startup-världen har nog lite lätt blundat för denna komplexitet som traditionella elhandlare är välbekanta med och tillslut blev Tibber så stora och fick så många kunder att dessa kostnader inte längre är triviala, utan tvärtom blir många miljoner per år och företag som inte täcker sina kostnader överlever inte...

Men byter man från Tibber så kommer man inte undan att alla elhandlare måste ta betalt för detta på något sätt, fast eller rörligt.

• Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag tycker det här är en bra sammanfattning i stora drag, men kanske lite nyansering kan vara bra.

En elhandlare gör prognoser för kommande 24h som de köper el för på Nordpool (spotmarknad). Sedan så när det priset är känt så ligger redan ordern inne från elhandelsbolaget. För att det ska finnas el varje timme till kunderna så sätter man inget pristak utan det blir där priskrysset hamnar. Så elhandlaren vet inte priset här. Sedan när elpriset blir känt så är det nu färre än 24h kvar och elhandelsbolaget kan då försöka att handla på intradagsmarknaden för att korrigera eventuella missmatcher mot de köpordrar som lades när priset var okänt. Sedan under själv drifttimmen så kommer kunderna agera som de vill (dvs använda el) och missmatchen mellan vad som skedde här kontra vad Tibber trodde 24 tidigare och blir kostnader som ska hanteras, dvs obalanskostnader. Den räkningen summeras sedan för en hel månad och skickas av Svenska kraftnät som reglerar drifttimmen och alla olika elhandelsbolag får sin beskärda del beroende på hur mycket Svenska kraftnät behövt handla in för att korrigera respektive elhandlares drifttimme.

Det gör att kostnaderna för obalans är okända på förhand och ett företag som Tibber kan välja att ta en fast avgift av kunderna som täcker detta, men eftersom kostnaden är okänd måste de ta med en marginal. De andra valet är att rörligt efterdebitera dem och då kan de skippa marginalen. Fram tills nu så har Tibber nog tagit en fast kostnad men gått back på det. Då kan de nu välja att höja den markant så de inte går back, eller flytta delen till rörlig.

Tibber med sina rötter i startup-världen har nog lite lätt blundat för denna komplexitet som traditionella elhandlare är välbekanta med och tillslut blev Tibber så stora och fick så många kunder att dessa kostnader inte längre är triviala, utan tvärtom blir många miljoner per år och företag som inte täcker sina kostnader överlever inte...

Men byter man från Tibber så kommer man inte undan att alla elhandlare måste ta betalt för detta på något sätt, fast eller rörligt.
Hur kom det sig, tror du som verkar ha koll, att Vattenfall på sin hemsida och Tibbers chatbot uppgav exakt samma summa för september? 4,925 öre/kWh?

Tibbers chatbot är en chatbot. Den kanske hämtade info från internet och kanske hämtade Vattenfalls siffror instället för intern data från Tibbers egna affärssystem. Jag har ingen insyn hur den chatboten är konstruerad.

• Gilla
Andreas Johansson3493
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Nej, det är inte ens nästan samma. Hantverkaren och jag kommer överens om en avgift per enhet (kronor per arbetad timma). När jobbet påbörjas/fortgår kan jag hela tiden bestämma om jag vill köpa en timme till eller inte. Säger hantverkaren att han vill ha en tjuga extra för nästa timme, kan jag välja att inte köpa den timmen.
Men om hantverkaren en månad efter fakturan är hanterad kommer och vill ha ytterligare några kronor per arbetad timma, för att kompensera för trängselavgift, ökad bränsleförbrukning och ökade kostnader för toalettpapper, ja då är det samma. Och det skulle ju ingen acceptera, eller hur?
Jag tycker nog att jämförelsen var relevant.

Att reducera jämförelsen med snickaren till att handla om antal timmar är en för stor förenkling. Vilka omkostnader som är fakturerbara kommer man lämpligtvis överens om innan.

Snickaren uppskattar hur mycket tid och material som går åt och du betalar på löpande räkning den faktiska kostnaden. Alternativt betalar du på fastpris oftast för en större mängd timmar, mer spill etc. Lika garanterat tar snickaren höjd för fler resor än vad som bör behövas i fastprisofferten.

Golvläggaren räknar med att jobbet ska ta en viss tid och - ärligt - vem avbryter när flytspacklet är uthällt?

Exempel är farliga för man tenderar alltid att diskutera dessa istället för sakfrågan. Det behöver vi inte göra nu.

• Gilla
adron
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:

Med förtydligandet att det är Tibber Pulse du menar (hårdvara för en knapp tusenlapp) så förstår jag vad du menar.

Som säkert är bekant så används den till fler funktioner än effektvakten.

Vissa funktioner fungerar även om man inte är kund hos Tibber. Vill man byta elleverantör så får man kanske vara beredd att vaska den, eller i alla fall vissa funktioner.

Det var ju väldigt uppfriskande när dom hade 39kr/mån +spotpris. För att jag slipper bevaka skiten. I nov -24 infördes påslag på förbrukning (insåg jag först idag, oläste det mailet) och nu blir det alltså ännu större anledning att börja jämföra elavtal igen. Blaurgh. För mitt välmående hade de hellre fått höja månadskostnaden med 500% eller nåt.

• Gilla
Andreas Johansson3493
  • Laddar…
H Hammarman skrev:
Det var ju väldigt uppfriskande när dom hade 39kr/mån +spotpris. För att jag slipper bevaka skiten. I nov -24 infördes påslag på förbrukning (insåg jag först idag, oläste det mailet) och nu blir det alltså ännu större anledning att börja jämföra elavtal igen. Blaurgh. För mitt välmående hade de hellre fått höja månadskostnaden med 500% eller nåt.
Håller med! Men de gick med förlust då, utan tvekan. Det går inte att ratta en sån där verksamhet med en intäkt om 39kr/månaden. Ex moms är det 31,2 kr/kund och det kan omöjligen täcka deras externa kostnader, sedan ska de betala sin egen personal osv. De bedrev affären i början genom att köpa in bensin för 11 kr/litern och sälja den för 10kr/litern. Uppenbart att det inte skulle hålla i längden men de var nya och ville ta marknad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Håller med! Men de gick med förlust då, utan tvekan. Det går inte att ratta en sån där verksamhet med en intäkt om 39kr/månaden. Ex moms är det 31,2 kr/kund och det kan omöjligen täcka deras externa kostnader, sedan ska de betala sin egen personal osv. De bedrev affären i början genom att köpa in bensin för 11 kr/litern och sälja den för 10kr/litern. Uppenbart att det inte skulle hålla i längden men de var nya och ville ta marknad.
De har varit lönsamma sedan åtminstone 2020, vilket väl ungefär var när de startade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.