C
Strip Strip skrev:
Så vad man försöker göra med den nya rörliga avgiften är väl skjuta över volatiliteten på oss
Det är ju exakt det som är ett rörligt pris. Vill man ha ett fast pris tecknar man ett fastprisavtal.

• Gilla
k-fors
  • Laddar…
Jag förstår ingenting. Ska därför säga upp avtalet.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Mycket luddigt mail ja,

”Den rörliga delen kommer att täcka kostnader för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader. Kostnaden fastställs och faktureras månaden efter att elförbrukningen har skett.”

De kan alltså få för sig en månad senare att de vill ha t ex en miljard i rörlig avgift för förra månaden, utan att man som kund har något att säga till om?

Har två fastigheter, på den andra hade jag Gbg Energi, de skickade ut mail samma dag men där var det bara info om att de höjer sitt påslag med x öre.

Bllir byte av leverantör på bägge adresser, Tiibber har ju försökt låsa in en med effektvakt från dem men jag gissar att det går att lösa på annat icke-leverantörsberoende vis.
Även jag har dubier på det sätt Tibber flyttar fram sina positioner. Från början angavs prismodellen som spotpris plus 39 kr. Känns länge sedan.

Men hur menar du att du blir inlåst pga deras effektvakt? Den låser väl inte in dig hos dem avtalsmässigt?

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ju exakt det som är ett rörligt pris. Vill man ha ett fast pris tecknar man ett fastprisavtal.
Njaäeh, det är väl inte samma sak. Vi som har valt timpris (kvartspris) har ju en förbestämd kostnad för varje kvart. Priset sätts förvisso inte flera år framåt, men som minst elva timmar framåt. Inför varje kvart kan jag själv besluta om jag tycker det är värt priset att köpa produkten, eller inte. Men den här nya modellen inför ett rörligt moment i priset, ett moment som jag inte kan påverka, kontrollera eller förutse.

• Gilla
solofss2
  • Laddar…
* Ursprungsgarantier: Handlas genom trading. Genom att flytta till rörlig kostnad så behöver inte Tibbers handelsdesk ta ansvar för hur bra det går. Om man väljer bort fossilfri el så borde man slippa betala för ursprungsgarantier.
* Elhandelsavgifter: Avgifter som tas ut av elbörsen bland annat. Vad jag kan se av Tibbers villkor kan de även baka in sina egna avgifter för att vara anslutna till typ Edielportalen, eSett mm. Sjukaste är att de har med räntor på sina egna krediter i den här posten.
* Elcertifikat: Ett slags grön skatteväxling där stora elhandlare måste köpa en viss mängd elcertifikat från producenter av fossilfri el. Elcertifikaten säljs genom trading så även här slipper handelsdesken ta risken för sina egna beslut.
* Obalanskostnader: När Tibbers kunder använder mer eller mindre el än vad Tibber meddelat Svenska kraftnät så får Tibber betala obalansavgift. Detta händer om Tibbers prognoser inte är tillräckligt bra. Alla elhandlare numera verkar skjuta över denna kostnaden på kunden, men obalansavgiften är egentligen en direkt följd av hur bra elhandlaren är på sitt jobb.

Det är helt enkelt så att alla elhandlarna kommit överrens om att kunder med rörligt elpris också ska ta över elhandlarens risk. Å andra sidan kan man ju använda förra månadens rörliga kostnader som ett slags jämförpris mellan elbolagen, och då ser man ganska tydligt vilka som är bäst på sitt jobb. Den som har låga rörliga kostnader har ställt bra prognoser och haft en kompetent handelsdesk.

Redigerat:
  • Gilla
Strip och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Njaäeh, det är väl inte samma sak. Vi som har valt timpris (kvartspris) har ju en förbestämd kostnad för varje kvart. Priset sätts förvisso inte flera år framåt, men som minst elva timmar framåt. Inför varje kvart kan jag själv besluta om jag tycker det är värt priset att köpa produkten, eller inte. Men den här nya modellen inför ett rörligt moment i priset, ett moment som jag inte kan påverka, kontrollera eller förutse.
Ett sätt att påverka är just att välja elbolag med låga rörliga kostnader. Den som har låga rörliga kostnader idag har förmodligen låga imorgon också. Tibber har ju faktiskt fördelen att de har möjlighet att direkt styra vissa kunders elanvändning. Om de utnyttjar den möjligheten optimalt så kan de hålla nere obalansavgifterna vilket gynnar alla kunder. De kan helt enkelt köpa balanskraft direkt från sina kunder (och betala grid rewards), till ett lägre pris än vad de skulle få betala i obalansavgift. Detta är en rätt så unik möjlighet.

C
Strip Strip skrev:
Njaäeh, det är väl inte samma sak.
Nu tänkte jag förvisso i första hand principiellt som du själv var inne på - att "skjuta över volatiliteten" på kunden är precis vad som ligger i begreppet "rörligt pris".
Sen är det också så "alla" andra elhandlare definierar rörligt pris.

Sen inser jag också att Tibbers nya prismodell inte är samma sak som Tibbers gamla prismodell.
Men man kommer inte ifrån att de har rörliga handelskostnader. Om de väljer att absorbera detta med sina fasta avgifter/påslag är det ju i princip en hybridmodell med rörligt pris för själva spotpriset och fast pris för handelskostnaderna, där man åtminstone teoretiskt kan tänka sig att det då "måste" ingå ett riskpremium.

Fredrik Bagge Karlsson Fredrik Bagge Karlsson skrev:
Jag delar er frustration med kommunikationen och Tibbers AI-genererade kundtjänstsvar. Efter att ha meddelat just detta till botten fick jag som svar att "supportteamet svarar så fort som möjligt". Detta var mitt mejl ifall någon är intresserad av att prata med en människa hos tibber

> Jag är mycket missnöjd med denna kommunikationen och med att få dåliga svar från en AI bot. Jag tycks inte vara ensam om detta heller [länk] Jag föreslår att en intelligent människa på tibber tar hand om detta och förbättrar kommunikationen.
Skriv ”mänsklig kontakt” så blir du kopplad till supportteamet och slipper irritera dig på något som inte bryr sig.

C cpalm skrev:
Men alla elhandlare har exakt samma sammansättning av handelskostnaderna.
Poängen var att man vill veta ungefär hur mycket de rörliga kostnaderna typiskt hamnar på. Jag tror inte att Tibber kommer att skilja sig från hur andra gör.
E emilvikstrom skrev:
* Ursprungsgarantier: Handlas genom trading. Genom att flytta till rörlig kostnad så behöver inte Tibbers handelsdesk ta ansvar för hur bra det går. Om man väljer bort fossilfri el så borde man slippa betala för ursprungsgarantier.
* Elhandelsavgifter: Avgifter som tas ut av elbörsen bland annat. Vad jag kan se av Tibbers villkor kan de även baka in sina egna avgifter för att vara anslutna till typ Edielportalen, eSett mm. Sjukaste är att de har med räntor på sina egna krediter i den här posten.
* Elcertifikat: Ett slags grön skatteväxling där stora elhandlare måste köpa en viss mängd elcertifikat från producenter av fossilfri el. Elcertifikaten säljs genom trading så även här slipper handelsdesken ta risken för sina egna beslut.
* Obalanskostnader: När Tibbers kunder använder mer eller mindre el än vad Tibber meddelat Svenska kraftnät så får Tibber betala obalansavgift. Detta händer om Tibbers prognoser inte är tillräckligt bra. Alla elhandlare numera verkar skjuta över denna kostnaden på kunden, men obalansavgiften är egentligen en direkt följd av hur bra elhandlaren är på sitt jobb.

Det är helt enkelt så att alla elhandlarna kommit överrens om att kunder med rörligt elpris också ska ta över elhandlarens risk. Å andra sidan kan man ju använda förra månadens rörliga kostnader som ett slags jämförpris mellan elbolagen, och då ser man ganska tydligt vilka som är bäst på sitt jobb. Den som har låga rörliga kostnader har ställt bra prognoser och haft en kompetent handelsdesk.
Vattenfall uppgav dock samma rörliga kostnad, 4,925 öre/kWh, för september. Antingen var det en slump eller så styrs detta av annat än handlardeskens skicklighet.

Jag har lite svårt att förstå vad svårighet med det nya avtalet är! Jag tycker att det är tydligt. Men jag kan ju ha missförstått.

Jag kan välja mellan två varianter - jag tar min förbrukning om 9000 kWh/år som exempel:

Med fast månadsavgift:
(45 kr/mån x 12 mån) + (7,5 öre/kWh x 9000 kWh/år) = 1215 kr/år

Helt rörligt:
13,1 öre/kWh x 9000 kWh/år =1179 kr/år

Detta är förstås påslaget - sedan tillkommer ju spotpriset.

Sedan faktureras man ju alltid i efterhand den faktiska förbrukningen.

• Elektricitetsavtal detalj, visar förändringar i fasta påslaget från 1 januari 2026 och kostnader relaterade till kWh-priser inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
E emilvikstrom skrev:
Å andra sidan kan man ju använda förra månadens rörliga kostnader som ett slags jämförpris mellan elbolagen, och då ser man ganska tydligt vilka som är bäst på sitt jobb. Den som har låga rörliga kostnader har ställt bra prognoser och haft en kompetent handelsdesk.
Ja, åtminstone i teorin. I praktiken, om man följer t.ex. elpriskollen månad för månad, är det inte så konsekvent. Det sker över lite längre tid rätt stora förflyttningar i prisrankningen.

Utan att några som helst belägg för det annat än att vissa priser är misstänkt låga, gissar jag att vissa handlare väljer att subventionera sina priser i perioder.
Alla vet att en topp-placering på prisrankingen genererar mycket nyteckning, så man kan aktivt välja att positionera sig där en period för att "tanka" nya kunder, sedan falla tillbaka och hoppas på att en stor del av kunderna stannar kvar.

Handlar inte detta om att Tibber äntligen blir transparenta med hur deras pris sätts? Historiskt har de haft en minst sagt tvivelaktig marknadsföring avseende sina påslag i alla fall.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
A alfista skrev:
Handlar inte detta om att Tibber äntligen blir transparenta med hur deras pris sätts? Historiskt har de haft en minst sagt tvivelaktig marknadsföring avseende sina påslag i alla fall.
Håller med om att kommunikationen kring påslagen har lämnat en hel del i övrigt att önska. Det enda som kommuniceras tydligt är att det kostar 49 SEK/månad. Med det sagt var det tidigare påslaget fast, dvs det fanns en förutsägbarhet för kunden vad man skulle betala för sin el. Nu får man inte veta förrän en månad efteråt. Det kan man kalla många saker men transparent vet jag inte om jag håller med om.

Strip Strip skrev:
Så vad man försöker göra med den nya rörliga avgiften är väl skjuta över volatiliteten på oss istället för att försöka bedöma i förhand vad de olika momenten kommer kosta.
Tänk vad gôtt om alla företag skulle göra så: Skicka en faktura i efterhand med sina kostnader som är svårbedömda i förväg.
Det är samma princip som om man väljer att låta hantverkare arbeta på fastpris eller på löpande räkning. Lägst pris blir det normalt sett genom att betala för faktiska kostnader snarare än att den som säljer tjänsten ska ge ett fast pris där de tagit höjd för alla möjliga eventualiteter.

Så jag tycker Tibber gör rätt. De vet inte heller vad det kommer att kosta i förväg, och att ge ett fast pris till oss i förväg skulle bara innebära att de måste ta ut mer än självkostnad.

A adron skrev:
Det är samma princip som om man väljer att låta hantverkare arbeta på fastpris eller på löpande räkning. Lägst pris blir det normalt sett genom att betala för faktiska kostnader snarare än att den som säljer tjänsten ska ge ett fast pris där de tagit höjd för alla möjliga eventualiteter.
Nej, det är inte ens nästan samma. Hantverkaren och jag kommer överens om en avgift per enhet (kronor per arbetad timma). När jobbet påbörjas/fortgår kan jag hela tiden bestämma om jag vill köpa en timme till eller inte. Säger hantverkaren att han vill ha en tjuga extra för nästa timme, kan jag välja att inte köpa den timmen.
Men om hantverkaren en månad efter fakturan är hanterad kommer och vill ha ytterligare några kronor per arbetad timma, för att kompensera för trängselavgift, ökad bränsleförbrukning och ökade kostnader för toalettpapper, ja då är det samma. Och det skulle ju ingen acceptera, eller hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.