Hej,
Jag håller på att undersöka avloppsrören i huset och har en fundering kring tidslinjen för tidigare renoveringar. Enligt dokumentationen installerades golvvärme här 2003.

När jag nu inspekterar avloppsrören ser jag att märkningen på ett av plaströren är följande som tar allt avloppsvatten??:

⁠LUBONYL PVC AVL 100 SIS 326 - 0436 N 9⁠

Eftersom beteckningen 0436 indikerar att röret tillverkades vecka 36, 2004, uppstår det en del funderingar kring hur arbetet har utförts. Det verkar ju logiskt att man inte lägger nya rör efter att man gjutit in golvvärme i samma utrymme.

Mina frågor till er är:

Är det ett vanligt scenario att man bytte avloppsrören under marken/plattan i ett tidigare skede, och att det rör jag ser från 2004 är en del av den resterande installationen (t.ex. stående stam eller anslutningar ovan mark) som gjordes i efterhand?

Samt hur ska resten av datumbeteckningen på röret tolkas? Vad står exempelvis märkningen ⁠N 9⁠ för i detta sammanhang, och bekräftar standarden ⁠SIS 326⁠ att det rör sig om ett specifikt godkänt mark- eller inomhusavloppsrör från den tiden?

Tacksam för er expertis och hjälp att reda ut detta!

• IMG_3890.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3879.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret på din bild är aldrig från 2004, utan mycket äldre. När är huset byggt?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Röret på din bild är aldrig från 2004, utan mycket äldre. När är huset byggt?
Hej!
Huset är byggt ca 1972.
Hur läser man ut datumet?
Mvh

Då är rören väldigt sannolikt original från byggåret, så kallade "äggskalsrör".

M -MaH- skrev:
Då är rören väldigt sannolikt original från byggåret, så kallade "äggskalsrör".
Men hur ser du det eller datum?

MultiMan
Färgen och märkningen med Lubonyl PVC AVL gör det mycket troligt att det är äggskalsrör från tidigt 1970-tal. Byggnationsåret visar ju det också. Lubonyl blev uppköpta i början av 1980-talet så senare än det kan det inte vara ändå.

Edit: Här har du samma (fast i 70mm) byggt 1967: https://www.byggahus.se/forum/threads/avloppsror.403497/

Det finns nog inget datum i beteckningen. Men ljusgrå PVC-rör är första generationen avloppsrör i plast och användes fram till början av 70-talet. Sen kom PP-rör i mörkare grå plast, och markrör som är oranga.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Enligt vad jag kan hitta går det inte att utläsa ett årtal. N stod för "normal", men vad som sågs som normalt har ju varierat över tid. När dessa rör kom tyckte man uppenbart att väldigt tunna rör var tillräckligt för N-rör.

• Gilla
AlfonsSnickare
  • Laddar…
Äggskalsrör
Står inga datum på dem.

• Gilla
AlfonsSnickare
  • Laddar…
Om allt är bra just nu så är det inget att oroa sig över?

MultiMan
Jag är ingen rörmokare men som jag förstått det var det problem dels med att de var för tunna, men framförallt att mjukgörarna inte stannade kvar i PVC-plasten utan vandrade ut vilket gör rören väldigt sköra och även mindre åverkan eller vibrationer kan få de att spricka.

Om du tänkt bo kvar kanske en relining hade varit något att fundera på, när rören fortfarande är hela?

MultiMan MultiMan skrev:
Jag är ingen rörmokare men som jag förstått det var det problem dels med att de var för tunna, men framförallt att mjukgörarna inte stannade kvar i PVC-plasten utan vandrade ut vilket gör rören väldigt sköra och även mindre åverkan eller vibrationer kan få de att spricka.

Om du tänkt bo kvar kanske en relining hade varit något att fundera på, när rören fortfarande är hela?
Jo, vi funderar på det. Typiskt att de inte fixade rören när de installerade golvvärmen 2003. Hade hoppats på att de fixade till allt under jord då… Kan man kolla och se om detta är löst eller inte?

Relining funderar vi på, ta allt under enbart och inget över mark. Vad brukar det kosta?

Undrar hur rören går, om det är under hela plattan ut mot gatan eller hur brukar det fungera? Om det är ut mot vägen är det väldigt lite som är under, kanske 2-3 meter i källaren.

MultiMan
Går att skicka ner en kamera och titta hur det ser ut. Antingen att du skaffar en själv eller lejer någon.

Kan inte säga något om priset. Det lär vara många olika faktorer som avgör.

• Gilla
AlfonsSnickare
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Går att skicka ner en kamera och titta hur det ser ut. Antingen att du skaffar en själv eller lejer någon.

Kan inte säga något om priset. Det lär vara många olika faktorer som avgör.
Skall be någon kontrollera rören senare, inget problem nu så tänker ”rör” inget som fungerar tills vi har bestämt oss. Kan börja alltid ringa runt för offerter men om det inte är gjutjärn så är jag nöjd.

MultiMan
En av mina favoritkanaler på YouTube som är väldigt populär. Här ingår bl a kontroll med kamera så kan du se hur det fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.