Köpte två takhuvar "Takhuv 125/160 isolerad svart" och monterade på mitt nybygge. En för avluft ftx och en för spisfläkten. Nu när det regnade igår märkte jag att det droppade in vatten genom spiroröret i den ena huven.

Svart isolerad takhuv för avluft eller spisfläkt, monterad på ett nybygge, tidvis med vattenläckage genom spirorör vid regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att jag monterat båda själv så tänker jag att det inte är något fel i utförandet vilket följt anvisningarna, jag har monterat 3 huvar vid tidigare tillfälle så jag borde vet vad jag gör. Den som det inte droppar in vatten i ligger dessutom mer väderutsatt än den där det läcker.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Funderar på att byta till benders takhuv istället. Med deras design ser det ut som det är omöjligt att det ska komma in vatten hur mycket det än blåser.

Svart isolerad takhuv för avluft, modell 125/160, med fyrkantig design och anslutning för spirorör, monterad på ett nybygge.
Skapa konto

Men om jag byter den ena borde jag inte byta den andra med i så fall?

Isolerad svart takhuv med förpackningsmaterial påvisat stående ovanpå kartong, lekkage misstänks orsaka vattendropp genom spirorör.
Skapa konto

Vattenläcka från takhuv orsakar fläck på golv i byggprojekt.
Skapa konto

Svart takhuv monterad på ett grönt hus, omgiven av regndroppar på taket. Skog och byggställning syns i bakgrunden.
Skapa konto

Är det inte kondens?

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Linda på lite hushållspapper på utsida rör så har du snart svaret på om det läcker eller om det är kondens från insida rör.

useless useless skrev:
Är det inte kondens?
Hur vet man om det är kondens? Menar du att när röret blir kallt så stiger varm luft ifrån bygget ut genom huven och kondenser i huven och rinner ner igen? Varför blir det inte kondens i den andra huven i så fall?

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Linda på lite hushållspapper på utsida rör så har du snart svaret på om det läcker eller om det är kondens från insida rör.
Linda papper på den delen av röret som syns på bilden? Röret i huven är ju isolerad

Vilken är det det droppar ifrån? Luften från köksfläkten innehåller väldigt mycket fukt. Avluften från FTX'en kyls ned i aggregatet så den mesta fukten kondenserar redan där.

useless useless skrev:
Vilken är det det droppar ifrån? Luften från köksfläkten innehåller väldigt mycket fukt. Avluften från FTX'en kyls ned i aggregatet så den mesta fukten kondenserar redan där.
Det är köksfläktens rör men fläkten är inte inkopplad än bara röret. Det finns inget kök än. Ingen ftx heller.

Kondens

S salkin85 skrev:
Kondens
Varför droppar det inte om den andra huven i så fall? Den har en del spirorör som inte är isolerad med än 🥲

M Martin Lj skrev:
Linda papper på den delen av röret som syns på bilden? Röret i huven är ju isolerad
Ja Linda lite papper på röret under tejpen.

Som designen ser ut så är det nog ganska stor risk att det kommer in lite vatten om det regnar på tvären.

useless useless skrev:
Som designen ser ut så är det nog ganska stor risk att det kommer in lite vatten om det regnar på tvären.
Ska man tejpa alla skarvar på spiroröret då? Annars finns det ju risk att det rinner ut i någon skarv och hamnar i isoleringen? Fast tejpen kanske smälter då 🤔

M Martin Lj skrev:
Varför droppar det inte om den andra huven i så fall? Den har en del spirorör som inte är isolerad med än 🥲
Läste inte hela ditt inlägg, såg nu det var i samband med regn.
Ställ upp en vattenspridare och titta vart det läcker in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.