Då har man varit och fixat till och asfalterat uppfarten. När väl arbetarna har lämnat upptäcker jag att nytt stuprör som tidigare var tillfälligt nerstucket i några gamla plastvinklar för att fungera nu är helt "avklippt" och snett. Detta kan jag nog fixa till själv, men frågan är bara vilken del som fixar detta bäst?
Det är 90mm plåt, jag tänkte först att en sådan där lövsamlare kanske skulle fixa det, men tyvärr behövs ingen sådan då inga träd finnes på denna sidan av kåken.

• 20260518_171532.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PS. Jag kan koppla av röret ca 50cm upp.

Det finns en del som kallas brunnsutkastare som borde kunna lösa problemet.. Men det kan vara för snettt

• Gilla
zniff
  • Laddar…
Magnus E K
Lövsil kan vara bra att ha även om inga löv faller rakt uppifrån. Vid höststormarna kan de virvla runt och landa långt ifrån närmaste träd.

• Gilla
zniff
  • Laddar…
Krilleman
Z zniff skrev:
Då har man varit och fixat till och asfalterat uppfarten. När väl arbetarna har lämnat upptäcker jag att nytt stuprör som tidigare var tillfälligt nerstucket i några gamla plastvinklar för att fungera nu är helt "avklippt" och snett. Detta kan jag nog fixa till själv, men frågan är bara vilken del som fixar detta bäst?
Det är 90mm plåt, jag tänkte först att en sådan där lövsamlare kanske skulle fixa det, men tyvärr behövs ingen sådan då inga träd finnes på denna sidan av kåken.
Oavsett träd på denna sidan av huset eller inte skulle jag köpt dessa två artiklarna för att få till det bra.

Lövsilen (renstratten alltså) passar direkt i avloppet, och brunnsutkastaren passar utanpå stupröret som en glidsko, men bryggar samtidigt gapet i ovankant på lövsilen.

https://www.biltema.se/bygg/tak/takavvattning/takavvattning-vit/renstratt-sjalvrensande-2000032598
https://www.biltema.se/bygg/tak/tak...-vit/takavvattning-brunnsutkastare-2000054752

Inte speciellt dyrt heller.
Givetvis måste du kapa stupröret i lagom längd om du använder dessa produkterna.

1779180096460.png
Skapa konto

1779180109773.png
Skapa konto

• Gilla
zniff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.