2 239 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Ny på vedeldning, tips?
Jag förstår inte hur folk tänker......... Vi har eldat nästan helt med gratisved i en panna utan ackumulatortank i några år nu. Luftvärmepumpen blev för dyr att köra och olja ännu dyrare.
Jag ser inget problem med det. Utom när man är sjuk eller när temperaturen kryper under -30 och ingen kan lägga mer ved i pannan under arbetsdagen.
Ved finns i skogen. Hur mycket som helst. Vi har bara 4,5 hektar egen skog men folk i hela trakten vet att jag samlar vindfall och gallringsved och träd som måste tas bort. Från arbetet kommer brädlappar och bakan.
Entusiast är jag inte. Däremot hatar jag att tvingas in i höga levnadskostnader som jag inte vet om pengarna räcker till.
Jag ser inget problem med det. Utom när man är sjuk eller när temperaturen kryper under -30 och ingen kan lägga mer ved i pannan under arbetsdagen.
Ved finns i skogen. Hur mycket som helst. Vi har bara 4,5 hektar egen skog men folk i hela trakten vet att jag samlar vindfall och gallringsved och träd som måste tas bort. Från arbetet kommer brädlappar och bakan.
Entusiast är jag inte. Däremot hatar jag att tvingas in i höga levnadskostnader som jag inte vet om pengarna räcker till.
Har du plats att förvara veden är det väl bara bra att ha lite extra , har eldat ved somB Benne Kristian skrev:Har nyss flyttat in i ett mindre hus (tidigt 1900-tal, 70m2 inkl. inredd vind, ej källare) där jag har en Norah 312 vedpanna med ett par element anslutna. Ingen acktank.
Hur bör man tänka när man planerar hur mycket ved som kommer förbrukas? Tips på sidor där man beräkna detta? Någon med liknande förutsättningar som kan dela med sig av deras erfarenheter?
Bor i södra ändan av landet, så lär inte bli extremkyla under vintern (förhoppningsvis).
Tacksam för svar!
förvarats torrt i flera år utan problem. Som XXARGS skriver är väl en LLVP en bra
investering , då har du ju möjlighet till ac varma sommardagar också.
Jag köpte sist en bunt på timmerbil,
4.2 m vinterfälld björk i våras. Nästan fullt lass utan släp.
Vinterfälld innehåller minst vatten. Enklare att få torrt.
Sågad i kubbar (med motorsåg) och därefter kluven med vedklyv. Fick ligga i vårsolen.
In under tak före midsommar.
Klar för eldning fr o m hösten.
Har ved liggande sedan tidigare för två år. Eldar det äldsta först.
4.2 m vinterfälld björk i våras. Nästan fullt lass utan släp.
Vinterfälld innehåller minst vatten. Enklare att få torrt.
Sågad i kubbar (med motorsåg) och därefter kluven med vedklyv. Fick ligga i vårsolen.
In under tak före midsommar.
Klar för eldning fr o m hösten.
Har ved liggande sedan tidigare för två år. Eldar det äldsta först.
Redigerat:
4.2 längd, 2.3 bredd och 3 m höjd på bunten.
29 m3 löst liggande på lastbilen, blir ungefär lika mycket inkastad eller travad under tak.
Går åt dryga 20 m3 på en säsong till ren uppvärmning av 128 m3
1-planshuset per år. D v s inte till varmvatten eller värme i garage.
Vad det blir i rent trä, utan bark eller luft emellan vet jag inte och för mig är det ointressant.
29 m3 löst liggande på lastbilen, blir ungefär lika mycket inkastad eller travad under tak.
Går åt dryga 20 m3 på en säsong till ren uppvärmning av 128 m3
1-planshuset per år. D v s inte till varmvatten eller värme i garage.
Vad det blir i rent trä, utan bark eller luft emellan vet jag inte och för mig är det ointressant.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
68 kr inkl moms
Läs mer
För att i normalhuset med någon typ av värmepump så är elkostnaden otroligt marginell, det kanske rör sig om 1000-1500kr/ månad . Det är väldigt få som är villiga att hålla på och elda för att spara den summan då det för stora delar av befolkningen endast är en liten del av månadens inkomst. Men entusiasterna som tycker att ved och att elda är kul ser ju detta som en stor besparing och något man gärna håller på med.H heimlaga skrev:Jag förstår inte hur folk tänker......... Vi har eldat nästan helt med gratisved i en panna utan ackumulatortank i några år nu. Luftvärmepumpen blev för dyr att köra och olja ännu dyrare.
I det moderna samhället är inte vedhantering något som den stora massan är intresserad av att hålla på med på samma sätt som vi hellre handlar maten i affären, sen finns det entusiaster som i varierande skala odlar sin egen mat.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden