2 291 läst ·
39 svar
2k läst
39 svar
Ny på vedeldning, tips?
Mer OTH Hybro skrev:
Täljsten är ett bra mtrl att lagra värme i, inte så bra som vatten i acktank men troligtvis bättre än traditionella kakelugnar, för TS är väl däremot acktank och luftvärmepump betydligt rimligare investeringar än att satsa på värmelager i sten/tegel.
Att enbart värma ett hus med ved är för entusiaster, att göra det utan nån form av värmelager är på gränsen till dumdristigt… det går men då ska du inte ha mycket annat för dig på vinterhalvåret.F fribygg skrev:
Jag tycker det verkar som @Hybro lyckats värma kåken bra och billigt under många år med ved, segling sommartid och jakt vinterhalvpret verkar också ha hunnits med så värmelagring i sten är ett välfungerande sätt.L Liljeros skrev:
Jo han kvalar väl in under entusiastgruppen med sin 2 tons kamin…F fribygg skrev:
Men luft/luft pumparna sabbade lönsamheten ekonomiskt till stora delar när dom började slå igenom i början på 2000-talet
Vart går brytpunkten mellan kamin och ugn i vikt 🤔F fribygg skrev:
TS kan ju trava upp lite massa uppe på kaminen för att skapa ett lager. Bara köpa lite markplattor
Nä ska man hålla på med ved är det rejäl panna som tar halvmetersved och ett par kubik i acktankar som gäller, då är det en ganska hanterbar insats.F fribygg skrev:
Anläggningen närmar sig dock luft/vatten i kostnad om man ska all den utrustningen och är definitivt dyrare än luft/luft. Lönsamheten blir tveksam även med billig eller gratis ved
Googla på "Tulikivi täljstenskamin".
Tror det är vilket som om man benämner det ugn eller kamin.
Vet att när vi båda jobbade, så eldade vi i täljstensskapelsen två timmar på morgonen hela vintern. Viktigt att det hann brinna ur ordentligt, så man kunde stänga rökgaspjället mellan eldstad och skorsten. Då håller den värmen över dagen. Lika med eldningen på kvällen.
Sällan vi eldar mitt på dagen.
Eldar lite längre på kvällen, dock aldrig med fullt öppen nedre lucka till asklådans utrymme (spjället i denna är fast reglad, alltid stängd).
Fri tilluft genom tuben från stenfoten blir alltid lagom, för fin förbränning.
Ett aber med eldstad av täljsten är att
motsvarande vår kostar i dag ca
170 000 plus tre dagars montering.
Eldar lite längre på kvällen.
Viktigt att det brinner ut ordentligt innan man stänger rökgasspjället.
Hände dödsolyckor med detta förr, därför har man alltid en ursparning i spjället på kakelugnsvis.
BT.
Vet att när vi båda jobbade, så eldade vi i täljstensskapelsen två timmar på morgonen hela vintern. Viktigt att det hann brinna ur ordentligt, så man kunde stänga rökgaspjället mellan eldstad och skorsten. Då håller den värmen över dagen. Lika med eldningen på kvällen.
Eldar lite längre på kvällen, dock aldrig med fullt öppen nedre lucka till asklådans utrymme (spjället i denna är fast reglad, alltid stängd).
Hände dödsolyckor med detta förr, därför har man alltid en ursparning i spjället på kakelugnsvis.
BT.
Redigerat:
Ja, visst i tusan. Så var det med att hämta uppgifter via nätet.
Kanske pröva www.Tulikivi.fi direkt.
Går också att Ring upp Tulikivi i Finland om det finns frågor. Be dem även skicka prospekt om frågor finns. Det gjorde jag när installatören inte ville frångå installationsanvisningen, med just tilluft utifrån stenfoten och in, förbi asklådan och upp via rostret. 😉
Kanske pröva www.Tulikivi.fi direkt.
Går också att Ring upp Tulikivi i Finland om det finns frågor. Be dem även skicka prospekt om frågor finns. Det gjorde jag när installatören inte ville frångå installationsanvisningen, med just tilluft utifrån stenfoten och in, förbi asklådan och upp via rostret. 😉
Och där kom bekräftelsen om någon kände sig osäker kring att dom som värmer värmer sina hus med bara ved verkligen är entusiaster…H Hybro skrev:Googla på "Tulikivi täljstenskamin".
BT.
Jag hade definitivt lagt mina pengar på en Baxi excellent 50 med ett rejält magasin om jag var tvungen att värma med ved.
Alla som vill minimera jobbet sätter in en eller 2 luft luft och en klassisk kamin för att hantera köldknäppar.
Redigerat: