Gamla laddaren gick sönder och den billigaste Makita jag kunde hitta i en snabb googlesökning var från Bauhaus för 749 kr. Behöver laddaren vara Makita-märke på grund av unika fäst-rälsar eller nåt? Eller finns det uni-laddare?

Specifikation bifogad

• Unvvtitled.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske fel tråd men hur är kvaliteten på piratbatterierna? De kostar ju 0.25x mot orginal så om de håller 80% kapacitet i åtminstone en fjärdedel så många år som orginalet så går ju kalkylen ihop

• Gilla
Steson
  • Laddar…
Kolla på Marketplace eller Blocket. Brukar säljas beg sådana laddare hela tiden för kaffepengar.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Kanske fel tråd men hur är kvaliteten på piratbatterierna? De kostar ju 0.25x mot orginal så om de håller 80% kapacitet i åtminstone en fjärdedel så många år som orginalet så går ju kalkylen ihop
Nu är mina erfarenheter av batterier till verktyg begränsade men rent generellt är det jättejättejättejättestor skilnnad mellan pirat och piratbatterier. Det finns direkt usla sådana och riktigt jävla bra oavsett om vi pratar kapacitet eller passform.

Rent generellt så är batterier från större och etablerade handlare (typ batterilagret/batteriexperten) bra medans batterier från ebay/okändare handlare sämre. Å andra sidan är piratbatterierna fån kända handlare sällan jättemycket billigare.

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
S Selves skrev:
Gamla laddaren gick sönder och den billigaste Makita jag kunde hitta i en snabb googlesökning var från Bauhaus för 749 kr. Behöver laddaren vara Makita-märke på grund av unika fäst-rälsar eller nåt? Eller finns det uni-laddare?

Specifikation bifogad
Vart håller du till?

Tror jag kan ha en original laddare liggande du kan få köpa för 200kr om du hämtar.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Samma erbjudande finns på västkusten (Fyrbodal) om det är närmare.. 👍🏾

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vart håller du till?

Tror jag kan ha en original laddare liggande du kan få köpa för 200kr om du hämtar.
Tack som fan för fina gesten, jag hade huggit direkt om det var till mig men jag behöver ha ny laddare och visa kvittot till jobbet, det är kontorets.

Du kan få kvitto av en privatperson. Det fungerar utmärkt, iallafall med min revisor.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Du skulle ha gjort en långsam sökning istället och hittat laddare från 300 kr.
[länk]

För 799 får du piratladdare och 2 batterier.
[länk]
Bra alternativ! Din Google-Fu är starkare.

S Selves skrev:
Tack som fan för fina gesten, jag hade huggit direkt om det var till mig men jag behöver ha ny laddare och visa kvittot till jobbet, det är kontorets.
Beställ en ny på lämplig site. Jobbet får dra moms på den du köper från företag. Finns ingen moms att dra på den du köper av privatperson.

MultiMan
B bhus2021 skrev:
Jag köpte Waitley 5500mAh (tämligen välrenommerat för pirat) för att ha till mina två Makita dammsugare tidigare i år för 330kr styck och de har fungerat bra hittills, men för tidigt att säga säkert. Mina original 5Ah är 10 år i år och fungerar bra fortfarande och det är ju väldigt bra.

En skillnad är att originalbatterierna har en jämnare urladdningskurva, dvs varvtalet på dammsugaren ligger väldigt jämnt ända till slutet. Piratbatterierna har högre spänning vid 100% (högre varvtal i början) och ligger där rätt länge. När de väl börjar tappa går det fortfarande än originalet. Kapaciteten är dock inte misstänkt låg eller så utan de håller länge.

Kvalitetskänsla och passform är inte långt från original. Vikten var lite mindre, dvs original dryga 600g, Waitley ~580g.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S Selves skrev:

Specifikation bifogad
Jag har 2 st. en ny och en lite använd och ett 5 ah 18 v batteri! 1787597925082.png 1787597925082.png

S Sveppe1 skrev:
Jag har 2 st. en ny och en lite använd och ett 5 ah 18 v batteri![bild][bild]
Den nedersta är såld!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.