14 316 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Ny motorsåg - vad välja
Jag lånade farsans Husqvarna 339 xp i helgen för att ta 20-30 björkar i varierande storlek. Dock fjällbjörk så grövsta stamnen va nog bara 25-30 cm. Smidigaste sågen jag använt om det inte är timmer som ska ner. Längtar tills veden ska kapas upp 
Uppe i träd är det klurigt med motorsåg. Dom är allt annat än ok att köra på en hand och vanligtvis är man väldigt obekväm att inte hålla i sig när man är uppe i träden. Jag har en liten kort bågsåg för sådana operationer och i lättasågad skit som tex en tall eller nåt liknande är det en baggis faktiskt. Annars så har Makita 18V tigersågen med ett extra batteri i bältet och ett friskt, grovt green-wood blad varit behjälplig uppe i träd.Klabbarparn skrev:
Absolut. Du har såklart helt rätt. Jag förespråkar inte på något vis att leka tarsan med den vildaste enhandsfattning! Men när det kommer till omkullblåsta träd och/eller grövre vildvuxet bestyr i trädgården tror jag att det i längden kan vara skönt med en motorsåg?F fsn skrev:Uppe i träd är det klurigt med motorsåg. Dom är allt annat än ok att köra på en hand och vanligtvis är man väldigt obekväm att inte hålla i sig när man är uppe i träden. Jag har en liten kort bågsåg för sådana operationer och i lättasågad skit som tex en tall eller nåt liknande är det en baggis faktiskt. Annars så har Makita 18V tigersågen med ett extra batteri i bältet och ett friskt, grovt green-wood blad varit behjälplig uppe i träd.
(Jag tänker inte låta min sambo läsa den här tråden, jag vill ha en motorsåg!)
Klabbarparn skrev:
Absolut. Du har såklart helt rätt. Jag förespråkar inte på något vis att leka tarsan med den vildaste enhandsfattning! Men när det kommer till omkullblåsta träd och/eller grövre vildvuxet bestyr i trädgården tror jag att det i längden kan vara skönt med en motorsåg?
(Jag tänker inte låta min sambo läsa den här tråden, jag vill ha en motorsåg!)![]()
Det är ju självklart att du skall ha en motorsåg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Uppe i träd är ju en batterisåg trevligt.
Uppe i träd ska man inte ha motorsåg alls om man inte är väldigt van att hantera motorsåg. Det är nog väldigt få villaägare som besitter kunskap och erfarenhet för att arbeta med motorsåg på höjd på ett säkert sätt, jag skulle rekommendera en tigersåg som är säkrare som såg betraktat, men det minskar inte alla andra risker med fällning på hög höjd.
Såg att denna maskin hade snäpplåsning för cylinderkåpan... Är inte det lite "smäckigt" med plastsnäppen?Klabbarparn skrev:
En annan fråga, finns det introduktionskurser/nån motorsågsvett-kurs man kan gå? Känns som att det inte vore helt tokigt att få någon slags baskunskap som privatperson...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Ibland ordnas kurser av butikerna som säljer sågar, annars kan Du kolla på
http://sakerskog.se/
http://sakerskog.se/
Det är en bra såg, mycket bra för en sällan-användare och fortfarande kapacitet att ta ner riktiga träd. Det är kanske inget för proffsanvändare men det har väldigt lite med kåpan att göra, mer hk/kilo såg.Klabbarparn skrev:
Varflr inte ett riktigt motorsågskort?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har (bland annat) en 435, har aldrig upplevt att snäppena skulle vara ett problem, inte för att man måste ”lyfta på huven” så ofta, men att rengöra luftfiltret gör jag då och då, tycker de känns väldigt stabila.Klabbarparn skrev:
Tror en 435 räcker bra för trädgården men vänta dig ingen monstersåg, om du ska stå och mata på vedbacken kommer det gå lite segt, då kan man överväga en kraftigare (eller kanske en rejäl elsåg).
Har även en 340, en 555 och en gammal 55:a (hemma+landet om antalet låter högt...) och alla dessa är märkbart starkare än 345:an
/U
Måste komma till skott med detta, det finns träd som behöver fällas!
Det tar emot men det är ont om begagnade jonsereds sågar. En ny 2253wh går att hitta för strax under 6000. Jag betraktar det nästan som hål i huvudet att köpa en ny proffssåg, å andra sidan har jag inte hittat begagnade Husqvarna 550 xpg för mycket mindre än 4000 SEK heller.
Läste ett rykte på skogsforum om att jonsered ska försvinna som proffssortiment också, vet inte hur sant det är och om man ska väga in det i beslutet.
Svårt val, men begagnade 2253 verkar vara svårfångade begagnat.
Det tar emot men det är ont om begagnade jonsereds sågar. En ny 2253wh går att hitta för strax under 6000. Jag betraktar det nästan som hål i huvudet att köpa en ny proffssåg, å andra sidan har jag inte hittat begagnade Husqvarna 550 xpg för mycket mindre än 4000 SEK heller.
Läste ett rykte på skogsforum om att jonsered ska försvinna som proffssortiment också, vet inte hur sant det är och om man ska väga in det i beslutet.
Svårt val, men begagnade 2253 verkar vara svårfångade begagnat.