14 316 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Ny motorsåg - vad välja
Är i behov av en motorsåg till trädgården och jag kan absolut ingenting om motorsågar...
Kan detta vara något?
https://www.blocket.se/vastmanland/Motorsag_Husqvarna_340_79560963.htm?ca=9&w=2
Kan detta vara något?
https://www.blocket.se/vastmanland/Motorsag_Husqvarna_340_79560963.htm?ca=9&w=2
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Det är en bra såg, fullt tillräcklig för trädgården
Glöm inte skyddsbyxor skyddsskor/stövlar hjäm med visir och hörselkåpor -finns tex. på Jula
Kombidunk bensin/kjedjeolja rundfil å mall är åxo bra
Glöm inte skyddsbyxor skyddsskor/stövlar hjäm med visir och hörselkåpor -finns tex. på Jula
Kombidunk bensin/kjedjeolja rundfil å mall är åxo bra
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Tack för din input! Är priset OK?hsd skrev:
Skyddsutrustningen inhandlas på Jula, tack!
Edit: Priset måste ha varit OK för sågj*veln var såld.
Nytt försök:
https://www.blocket.se/sodermanland/Motorsag_Jonsered_79742767.htm?ca=9&w=2
Är detta en bra såg(till ett OK pris)? Känner att jag hellre handlar en bra, begagnad än första bästa billigaste på Jula...
Redigerat:
Ramlade in på https://www.entreprenadbutiken.se/husqvarna-motorsagar/husqvarna-435.html
Vad säger expertpanelen? Good enough till trädgårdens bestyr?
Är det en såg till trädgården så hade jag hellre satsat på en ny HQ435 för i princip samma pengar. Nytt är nytt och det är fortfarande skaplig överkapacitet om din trädgård inte är 14 hektar.Klabbarparn skrev:
https://www.hylte-lantman.com/skog-...husqvarna-435-33cm-13-inkl-1-st-elektrisk-ked
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Jag skulle satsa på en med verktygslös kedjesträckning, vilket den där inte verkar ha. Men då verkar det vara en tusenlapp till på entreprenadbutiken, för 435 e-serie istället.
Å andra sidan lägger man lika mycket eller mer på skyddsutrustning. Bra stövlar och skyddsbyxor är mycket värt om man är ovan vid sågen. Hjälm med visir och hörselskydd likaså.
Å andra sidan lägger man lika mycket eller mer på skyddsutrustning. Bra stövlar och skyddsbyxor är mycket värt om man är ovan vid sågen. Hjälm med visir och hörselskydd likaså.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en Stihl MS251c och det är en riktigt härlig maskin!mexitegel skrev:
I helgen så dog förmodligen kedjebromsen på min trotjänare Jonsered 435 och det verkar inte gå att få tag i reservdelar. Använder sågen mycket sparsamt men vill ha en riktig kvalitetssåg och hjärtat klappar nog fortsatt för Jonsered
Är inte alls uppdaterad på deras sortiment, går det att hitta en bättre begagnad proffssåg till rimliga pengar och vilka modeller ska man hålla utkik efter?
Nu har jag både motorsåg, bordsåg, sticksåg ,tigersåg och andra sågar. Men har man en trädgård på 1000kvm så kommer man väldigt långt med en vanlig bågsåg tycker jag. Det är så enkelt och du slipper införskaffa skyddsutrustning. Förra sommaren kapade jag en hel ek med foppatofflor och bågsåg. (Eftersom frugan vägrade att jag skulle ta med mig motorsågen upp i trädet). Det går utmärkt det också.
Så min uppmaning är att stirra er inte blinda på motorsågar bara för att ni har ett par träd på tomten.
Så min uppmaning är att stirra er inte blinda på motorsågar bara för att ni har ett par träd på tomten.
Glädjedödare.T tobbbias skrev:Nu har jag både motorsåg, bordsåg, sticksåg ,tigersåg och andra sågar. Men har man en trädgård på 1000kvm så kommer man väldigt långt med en vanlig bågsåg tycker jag. Det är så enkelt och du slipper införskaffa skyddsutrustning. Förra sommaren kapade jag en hel ek med foppatofflor och bågsåg. (Eftersom frugan vägrade att jag skulle ta med mig motorsågen upp i trädet). Det går utmärkt det också.
Säger inte emot. Smidigt men inte nödvändigt. Tycker 1000 spänn är för mycket på en såg som kommer att gå så lite. Och skulle det ändå vara ett måste skulle jag lägga till 300 spänn till för en 440 e iställetNötegårdsgubben skrev:
Jag skulle satsa på en med verktygslös kedjesträckning, vilket den där inte verkar ha. Men då verkar det vara en tusenlapp till på entreprenadbutiken, för 435 e-serie istället.
Ser man tid som pengar har man snart tjänat in den relativt lilla kostnaden som en motorsåg med skyddsutrustning medför, kontra en bågsågT tobbbias skrev:Nu har jag både motorsåg, bordsåg, sticksåg ,tigersåg och andra sågar. Men har man en trädgård på 1000kvm så kommer man väldigt långt med en vanlig bågsåg tycker jag. Det är så enkelt och du slipper införskaffa skyddsutrustning. Förra sommaren kapade jag en hel ek med foppatofflor och bågsåg. (Eftersom frugan vägrade att jag skulle ta med mig motorsågen upp i trädet). Det går utmärkt det också.
För övrigt är det nog inte rekommenderat att klättra i foppatofflor