Jo, hade värme i min 435 också. Superskönt, ända tills den inte gick att stänga av. Då var det varmt på sommaren :crysmile:

Redigerat:
Kolla med höglandskompaniet de brukar ha begagnade och nya motorsågar från Försvarsmakten.
De brukar dessutom säljas i trevliga lådor med reservdelar mm.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En T536 Li?

Efter att ha prutat så gav jag 3000:- för min begagnade 550xpg hösten 2017, den är från 2012 men skicket är som nytt. Den grå färgen är kvar på alla ställen.(den grå fären brukar bli sliten så den mörkare grundfärgen kommer fram) Fick dock åka en länge bit för att hämta den. Ville så klart prova den innan köp. Hittade annonsen på typ karlstadtorget.se. Var annons utan bild.
Har fällt och kapat upp rejäla träd och är helnöjd.

Varför blev det en sådan såg? Jo jag var på motorsågsutbildning för några år sedan där fick vi anväda helt nya 550&560 sågar. Då viste jag att en sådan såg blir min nästa såg och så blev det.
Har köpt till 15 & 18" svärd.
18" använder jag bara vid uppkapning av grova stockar för att nå igenom från ett håll. Försöker ha så kort sväd på som möjligt.

Man ska se upp med endel gamla husqvarna sågar då det börjar bli svårt med vissa reservdelar. Även om militära sågar kanske är som nya så kan tex vevaxeltätningar börja bli torra efter 30år. Jag är dock sugen på en låda för motorsågen.

hsd
Jag funderar också på en låda till såg och dunk, verktyg ,kjedor (kanske sågskyddsutrustningen )
Enkelt att ta med utan kladd i bilen

H HSP skrev:
Efter att ha prutat så gav jag 3000:- för min begagnade 550xpg hösten 2017, den är från 2012 men skicket är som nytt. Den grå färgen är kvar på alla ställen.(den grå fären brukar bli sliten så den mörkare grundfärgen kommer fram) Fick dock åka en länge bit för att hämta den. Ville så klart prova den innan köp. Hittade annonsen på typ karlstadtorget.se. Var annons utan bild.
Har fällt och kapat upp rejäla träd och är helnöjd.

Varför blev det en sådan såg? Jo jag var på motorsågsutbildning för några år sedan där fick vi anväda helt nya 550&560 sågar. Då viste jag att en sådan såg blir min nästa såg och så blev det.
Har köpt till 15 & 18" svärd.
18" använder jag bara vid uppkapning av grova stockar för att nå igenom från ett håll. Försöker ha så kort sväd på som möjligt.
Låter bra, det är ju också i den prisklassen jag tänkt mig.

Alla verkar rörande om att det är Husqvarna 550 eller i omfärgad variant som jonsered cs2253 som är vettigt. (y)

F
HogeN HogeN skrev:
om du skall ut i skogen och hjälpa är det 550/560 och försök hitta XPG som har handvärmare. är en guldvärd när det blir kallt =)
Absolut men 90% av gångerna så önskar man att man hade en ispåse på varje knä och en i nacken.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
mexitegel mexitegel skrev:
Låter bra, det är ju också i den prisklassen jag tänkt mig.

Alla verkar rörande om att det är Husqvarna 550 eller i omfärgad variant som jonsered cs2253 som är vettigt. (y)
Utan att helt veta så tror jag att skillnaden i princip är att Jonsered inte finns med handtagsvärme. Det är helt klart en hel del såg för pengarna om man har det behovet.

M
Köpte min Husqvarna 350 ny 2004-2005, sågat säkert +100m2 ved och inte gjort annat än bytt kedja och svärd. Går fortfarande lika fint som när den var ny. Jag vet inte hur det är med dom andra sågarna men för Husqvarna finns ju sprängskisser på nätet och reservdelar är inga som hellst problem, trots åldern. Sedan är jag aktieägare i qvarna så..:D

För ett par år sen lyckades jag köpa nya delar för kastskydd osv till min jonsered 510 sp hos swedol. Fast du kanske ville handla ny såg ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Haha, ja ny såg lockar ju :). Har ju inte lyckats hitta reservdelar alls till 435:an då det var första tanken. Å andra sidan är det ju inte värt att lägga några större pengar på en så gammal såg om det går att få en bättre beg 550/2253 för de pengar som nämns här :)

Redigerat:
N
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för tipset! Frågan är ju hur länge man ska hålla på med konstgjord andning, jag menar det går fort att lägga en tusenlapp på några reservdelar och ett antal timmar i arbete. :)

Båda alternativen, skaffa en nyare för kommande arbete och fixa den andra om det finns billig reservdel.
Skönt med en andra såg om man nyper fast, men du kanske har tillgång till andra sågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.