I helgen så dog förmodligen kedjebromsen på min trotjänare Jonsered 435 och det verkar inte gå att få tag i reservdelar. Använder sågen mycket sparsamt men vill ha en riktig kvalitetssåg och hjärtat klappar nog fortsatt för Jonsered :)

Är inte alls uppdaterad på deras sortiment, går det att hitta en bättre begagnad proffssåg till rimliga pengar och vilka modeller ska man hålla utkik efter?

hsd
Hur dog den?

Har bara kollat snabbt men det såg ut som att bromsbandet är sönder.

Satsa på en begagnad proffssåg, om du vill ha riktiga grejer. jag köpte en begagnad hva 550 motorsåg förra hösten. Är helnöjd. Visst jag hade kunnat köpa en ny hobby såg för samma pengar. Men vill man ha bra grejer så vill man. Skulle dock inte lägga upp stålar och köpa en helt ny proffssåg för så mycket sågade blir det inte för mej.
Vet inte vilken jonsered som är bäst. Men jonsered och husqvarna är nästan samma grejer.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
@HSP precis så jag tänker också. En begagnad proffssåg är det jag är på jakt efter, de har mer kraft, bättre ergonomi, håller bättre och jag inbillar mig att det går att få tag i reservdelar längre.

Vad gav du för din såg?

Stihl 261 eller 271 serien kanske?
Om du vill ha riktiga grejjer ;)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag vill ha en såg inte en statussymbol.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Här själv en timberpro och flera bekanta som kör med dessa och dom funkar riktigt bra.

En har sågat en hel del timmer med sin och är fortfarande riktigt nöjd.

Sthil är måhända en bra maskin, och håller säkert länge (jag har haft min i 8år bara), men jag skulle valt en husqvarna om jag skulle köpa en.
Lätt att få tag i reservdelar, till billiga priser. Kedjor säljs på många ställen, deras kedjor håller längre (enligt min uppfattning).

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Husqvarna och Jonsered är ju i princip samma sågar nuförtiden. Den stora skillnaden är väl om jag förstått det rätt vinklat vs. rakt handtag och det är väl kanske en vanesak.

Frågan är bara vilken modell man ska gå på - jag har nog tänkt mig en budget på 3-5 tkr och gärna i det lägre spannet :).

Jonsered 2250 cs eller en Husqvarna 550 XP verkar vara vettiga kandidater. Verkar som Husqvarnan har högre kedjehastighet vilket ju är ett plus.

Redigerat:
F
Jonsered CS2253 köper man ju ny för 5400kr och den motsvararar HQ 550.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Med andra ord så borde de ha samma kedjehastighet tycker man. Vad borde ett rimligt begagnatpris vara?

Vad använder du den mest till?
Jag kör en Stihl 192a sedan ca 10 år. Den får rulla med 10-15m3/år från gallring, enkla vindfällen, snöbrott, etc och så lite vedsågning. Att jag skaffade den var att grannen hade proffsversionen (MS201) men också ca 200ha skog, där han tyckte att jag skulle välja en lätt såg och att jag klarade mig med "hemmamodell". Har inte gjort något annat med sågen än att rengöra och tanka, samt några kedjor. Däremot måste man vara nog med att fila den för blir den slö så tappar den helt sting, det är nog den största skillnaden mot en större såg och som kan dra en aggressivare kedja. Det största positiva är vikten framför allt vid kvistning. Har tillgång till större sågar, men ytterst sällan som de tas fram utan enbart när längre svärd gör det enklare. En ny sådan hamnar väl på din budget runt 3500:-.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mestadels blir det för villasågning, men jag får nog räkna med att kunna rycka in och hjälpa farsgubben i skogen framöver. Jag har kört en hel del i stormfälld skog med Jonsereds proffsserier så jag vet hur sågar kan prestera. Det är delvis av den anledningen jag inte vill ha en för liten/klen såg då jag tror jag skulle bli besviken. Dessutom har jag en fäbless för proffssortimentet i de prylar jag köper.

Stihl har jag bara kört som stångmotorsåg en gång och det var förvisso en mycket positiv överraskning om hur effektiv den lilla sågen var.

En slö kedja påverkar alla sågar ;).

Det är kanske så att jag får gå till botten med det här lite mer än jag tänkte från början :D

om du skall ut i skogen och hjälpa är det 550/560 och försök hitta XPG som har handvärmare. är en guldvärd när det blir kallt =)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.