findus42 findus42 skrev:
Testkörning :D

Tryckte ihop lite kopplingar och satte i en säck.
[bild]
Bra sug. Tål mycket på en gång.
[video]
Tömde ur spånet och körde om det 5 gånger.
[bild]
Tog ner säcken och kollade hu mycket som slunkit igenom. Var en svag missfärgning av damm på insidan. Det mesta av det kan egentligen lika gärna komma från dammfiltersäcken. Har inte gjort någon ansträngning för att rensa det.
[bild]
Handlat material till rörsystem. Nu är det på riktigt ;)
[bild]
Mvh Findus
Snyggt!

Funkar den lika fint med hyvelspån och liknande?

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Ingen aning. Har inga hyvelspån att testa med. Har inte kört Stenbergaren utan spånsug.
Det blir nästa test(y).
Mvh Findus

Jag måste få gå en eloge till findus42 för alla fina trådar och inlägg! Bra skrivna texter, resonemang, förklaringar och med så bra bilder! Underhållande och utbildande!

• Gilla
Tväråna och 11 till
  • Laddar…
Absolut skall det jordas. En klen (1,5 ca) kopparledare sätts på fläkthuset (som har skydsjord) och får följa med spånrören och ansluta till alla metalldelar som finns på vägen. Maskinerna är anslutna till samma jord så det borde duga. Kanske det går att sätta någon form av aluminiumtejp på avloppsrören för att få det ännu bättre...

Mvh Findus

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
ska man jorda spirorör?
Ja... Spiro skall absolut jordas. Skarvarna har gummiflänsar som tätar. Skruvar eller nitar binder förstås ihop det, men för att gardera sig så äe det bra med en kopparledare också.
Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Ja... Spiro skall absolut jordas. Skarvarna har gummiflänsar som tätar. Skruvar eller nitar binder förstås ihop det, men för att gardera sig så äe det bra med en kopparledare också.
Mvh Findus
Min elektriker kan säkert detta.
Men jorda, som i jorda?
Koppla gulgrön kabel/jordning till spirorören?
Mina rör är popnitade och skall tejpas på utsidan i skarvarna så de har kontakt med varandra och stålhöljet i utsugen.
Är det att betrakta som jordat?
Jaja, nu ska jag inte stöka mer i din härliga träverkstadstråd.
Snyggt jobbat och med flera kluriga lösningar utanför boxen.
/W

Fläkten är skyddsjordad, eller borde vara det. En skruv varsomhelst i fläkten duger som anslutningsställe för en koppartråd. Den drar du ut längs systemet och lägger in under popnitar och skruv som du använder för att sätta ihop spirorören. Det är lite meck, men inte mycket. Väl värt, då det är bekräftat att statiska urladdningar kan starta brand även om det är ovanligt.

Mvh Findus

PS. Stöka gärna i tråden. Återkoppling är bara trevligt. DS

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Spinner vidare på ejektorn. Tydligen blir effekten bättre om ytterröret har en förträngning som får luften att accelerera just där det inre röret slutar. Började leta efter koniska rör. Insåg att det blir svårt att ha en rimlig budget.

Då återstår att tillverka själv. Hittade lite tips i ett forum om Sporthojar.

”Om du snackar om en kort kona som ska bli större i ena änden än det rör du började med? Klipp till en plåtremsa, "knävvla ihouppa" den och punkta fast.
/Masse, som gjort fler avgassystem än han vill erkänna.
* Knävvla ihouppa - skånskt uttryck för plåtbearbetning, utfört i vedbod genom ymnigt bruk av våld”

Är det våran @Masses så kanske det går att pumpa honom på fler upplysningar.

Mvh Findus

Om det är ett 50 eller 40 mm plastavloppsrör du använder som ejektor kan du såga några radiella snitt och värma till konform med värmepistol? Det är upplagt för rapid prototyping Thunderdome-style :D

Kanske kan värma en sektion och dra ut. Fungerar det kan det bli en förträngning utan slitsar. :rolleyes:
Mvh Findus

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Spinner vidare på ejektorn. Tydligen blir effekten bättre om ytterröret har en förträngning som får luften att accelerera just där det inre röret slutar. Började leta efter koniska rör. Insåg att det blir svårt att ha en rimlig budget.

Då återstår att tillverka själv. Hittade lite tips i ett forum om Sporthojar.

”Om du snackar om en kort kona som ska bli större i ena änden än det rör du började med? Klipp till en plåtremsa, "knävvla ihouppa" den och punkta fast.
/Masse, som gjort fler avgassystem än han vill erkänna.
* Knävvla ihouppa - skånskt uttryck för plåtbearbetning, utfört i vedbod genom ymnigt bruk av våld”

Är det våran @Masses så kanske det går att pumpa honom på fler upplysningar.

Mvh Findus
Hahaha näru... jag är helt oskyldig och kan intyga att jag alrig någonsin byggt ett avgassystem! :crysmile:

• Haha
crazytok
  • Laddar…
Det finns fler Masse i Skåne...
Hm. Te’baks till ritbordet.
Skiss av en adapter för anslutning mellan ett rör och en handmaskin med kon- och slangdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

110 avloppsrör med en gummiplugg ner till 75. En poppnitad kon som jag handknackar av tunnplåt och 50mm rör/slang (rött). Kör 50mm så nära handmaskinen det går sedan en anslutning.
Kan gå...

Mvh Findus

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Masses Masses skrev:
Hahaha näru... jag är helt oskyldig och kan intyga att jag alrig någonsin byggt ett avgassystem! :crysmile:
Erkänn nu så blir det lindrigare för dig, plus att du kommer att må bättre efteråt... :D

//Roonie

• Haha
  • Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Hunnit sätta upp rör och spjäll.
Verkstad med uppsatta rör och spjäll längs väggen, arbetsbänkar och verktygsmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.