Mikael_L
Du älskar verkligen att göra saker utav trä.
Respekt. (y)
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
@Ola C

Självklart menar jag en byggsåg ;). Skräpig look är del av nöjet. Måste ju upprätthålla ryktet om att kunna snickra med skrot :cool:.

Är motor och spindel bra upphängda och bra lagrade ser jag inte någon nackdel med skelettartad konstruktion i övrigt. Enkelt att modifiera. Inte en blandning av alu och plastkjolar utan stål rakt igenom. Därmed kan jag kapa och svetsa. Har ett Altendorf suvaskydd liggande:thinking:.

Annars annons med massor av grejer till rimligt pris. Om jag kunnat åka nu kanske... Tyvärr så har jag en dörr som måste vara klar och grundad i dag.

Bara glaslister och lite monteringsdetaljer kvar, men vet av erfarenhet att halva dan kommer gå åt.

Mvh Findus
 
Redigerat:
Blev det någon såg? Annonsen är i alla fall borta.....
 
Nej Nej!
Annonsen lades upp 17 i går. Allt var borta kl 600 redan:cry:
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Nej Nej!
Annonsen lades upp 17 i går. Allt var borta kl 600 redan:cry:
Mvh Findus
Lungt!
Jag har en såg du kan få ;)

Gammal rostig bordsåg på ett dammigt turkost bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skuggan av en person som räcker ut handen mot en rostig, stationär cirkelsåg med sågblad, placerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig och dammig cirkelsåg i ett verkstadsutrymme erbjuds i ett forum inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi får hitta ngn som kör förbi halmstad och vidare till sthlm :)
 
Tack... men tror du inte att den där sågen är mer i @remdrivet stilen. Ser ut som om man tiltar bordet istället för klingan. För att få stil på det behövs ett pivot stativ. Går det att göra i trä...

Klingan som sitter i. Är den flattand så kan den vara användbar.

Nej. Den sågen behöver ett annat hem. Skall försöka vara lika disciplinerad som i lägenheten. Jag och sonen har delat på den i snart 8 år. Ännu har vi inte fyllt lådorna med grejer som vi inte har nytta av.
Öppen låda med en blå matta och en ensam flasköppnare i mitten, mot en bakgrund av ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan i alla fall under en kort tid inbilla mig att bara verkligt användbara saker skall bäras in.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
Snål-Jocke och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Tack... men tror du inte att den där sågen är mer i @remdrivet stilen. Ser ut som om man tiltar bordet istället för klingan. För att få stil på det behövs ett pivot stativ. Går det att göra i trä...
Det är en gammal metabo, metallstativ..alldeles för ny för @remdrivet (minst 50år för ny..). Skulle någon annan vara intresserad så säg bara till.
 
Den skulle vara mycket lämplig för mammas miniatyrarbeten om man satte dit en fintandad klinga......... men jag har för mycket annat på gång just nu är jag rädd..... plånboken lider av anorexia nervosa och det är knappt om tid.
 
Tack så väldigt mycket för tipset. Har varit och tittat och fått handslag på maskinen .

En Stenbergs-kombi är idealisk. Storleken med. Vertikalfräs är det också. Nu vill vi ha på ett matarverk så är det semiproffsklass på utrustningen.

Det artar sig.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Nu vill vi ha på ett matarverk så är det semiproffsklass på utrustningen.
Hojtar till så fort jag ser ngt på blocket ;)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Hallå.
Äntligen hemma. Har hällt upp en Sigtuna Organic Ale och väntar på att maten blir klar. Hade inte full dag för pengar i dag så jag han göra fräs och borrmallar till bänkar och verstadsinredning.
Träkomponenter och mallar för bänkar och verkstadsinredning på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pinnarna har jag redan tagit fram.
Testade mallarna på ett par sargar som jag har användning för.
Trästolpar med utstickande pinnar och borrade hål, delar av en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera topparna på stolparna. Jag kommer inte ha en justarsåg som lämpar sig för att hantera skivor. Istället gör jag en gemensam arbets/sågbänk. Tanken är att ha ett rutnät av furu med enkelt utbytbara pinnar som det går att använda sänksåg och skena på.

Eftermiddagen har gått till att avsluta ett uppköp av en Stenbergs-kombi efter tipset från @Frustrator .
Finns, såvitt jag vet, ingen baxarsekt i Huvudstaden. Den som är klipsk hittar på andra sätt.
Stenbergs-kombinerad maskin för snickeri står på pall i verkstad med verktyg och förvaringslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinen är som gjord för att stå vid en vägg.
Grönmålad Stenbergs-kombimaskin med handtag och verktyg, placerad i ett verkstadsrum med vit vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan förhoppningsvis låna en spånsug i morgon och testköra lite.

Kommer behöva veta en massa om maskinen. Tur att det finns internetforum där det går att hitta knepiga figurer som sitter på obskyr kunskap;).

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn och 11 till
  • Laddar…
Grattis till maskinen! Vi borde öppna en stockholmsfilial till baxarsekten.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.