55 507 läst ·
204 svar
56k läst
204 svar
Ny lokal blir minisnickeri
Vet inte om du verkligen mena en sådan, ser mer ut som byggsåg än finsnickerisåg.?Hursomhelst finns det en i närheten av stockholm till en billig peng https://mobil.blocket.se/annons/sodermanland/snickerimaskiner/80725846findus42 skrev:
@Ola C
Självklart menar jag en byggsåg
. Skräpig look är del av nöjet. Måste ju upprätthålla ryktet om att kunna snickra med skrot
.
Är motor och spindel bra upphängda och bra lagrade ser jag inte någon nackdel med skelettartad konstruktion i övrigt. Enkelt att modifiera. Inte en blandning av alu och plastkjolar utan stål rakt igenom. Därmed kan jag kapa och svetsa. Har ett Altendorf suvaskydd liggande
.
Annars annons med massor av grejer till rimligt pris. Om jag kunnat åka nu kanske... Tyvärr så har jag en dörr som måste vara klar och grundad i dag.
Bara glaslister och lite monteringsdetaljer kvar, men vet av erfarenhet att halva dan kommer gå åt.
Mvh Findus
Självklart menar jag en byggsåg
Är motor och spindel bra upphängda och bra lagrade ser jag inte någon nackdel med skelettartad konstruktion i övrigt. Enkelt att modifiera. Inte en blandning av alu och plastkjolar utan stål rakt igenom. Därmed kan jag kapa och svetsa. Har ett Altendorf suvaskydd liggande
Annars annons med massor av grejer till rimligt pris. Om jag kunnat åka nu kanske... Tyvärr så har jag en dörr som måste vara klar och grundad i dag.
Bara glaslister och lite monteringsdetaljer kvar, men vet av erfarenhet att halva dan kommer gå åt.
Mvh Findus
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Lungt!findus42 skrev:
Jag har en såg du kan få
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Vi får hitta ngn som kör förbi halmstad och vidare till sthlm 
Tack... men tror du inte att den där sågen är mer i @remdrivet stilen. Ser ut som om man tiltar bordet istället för klingan. För att få stil på det behövs ett pivot stativ. Går det att göra i trä...
Klingan som sitter i. Är den flattand så kan den vara användbar.
Nej. Den sågen behöver ett annat hem. Skall försöka vara lika disciplinerad som i lägenheten. Jag och sonen har delat på den i snart 8 år. Ännu har vi inte fyllt lådorna med grejer som vi inte har nytta av.
Jag kan i alla fall under en kort tid inbilla mig att bara verkligt användbara saker skall bäras in.
Mvh Findus
Klingan som sitter i. Är den flattand så kan den vara användbar.
Nej. Den sågen behöver ett annat hem. Skall försöka vara lika disciplinerad som i lägenheten. Jag och sonen har delat på den i snart 8 år. Ännu har vi inte fyllt lådorna med grejer som vi inte har nytta av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan i alla fall under en kort tid inbilla mig att bara verkligt användbara saker skall bäras in.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Det är en gammal metabo, metallstativ..alldeles för ny för @remdrivet (minst 50år för ny..). Skulle någon annan vara intresserad så säg bara till.findus42 skrev:
Den skulle vara mycket lämplig för mammas miniatyrarbeten om man satte dit en fintandad klinga......... men jag har för mycket annat på gång just nu är jag rädd..... plånboken lider av anorexia nervosa och det är knappt om tid.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Den här kanske?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Snickerimaskin "Stenberg" https://www.blocket.se/vi/81873199.htm
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Snickerimaskin "Stenberg" https://www.blocket.se/vi/81873199.htm
Tack så väldigt mycket för tipset. Har varit och tittat och fått handslag på maskinen .
En Stenbergs-kombi är idealisk. Storleken med. Vertikalfräs är det också. Nu vill vi ha på ett matarverk så är det semiproffsklass på utrustningen.
Det artar sig.
Mvh Findus
En Stenbergs-kombi är idealisk. Storleken med. Vertikalfräs är det också. Nu vill vi ha på ett matarverk så är det semiproffsklass på utrustningen.
Det artar sig.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hallå.
Äntligen hemma. Har hällt upp en Sigtuna Organic Ale och väntar på att maten blir klar. Hade inte full dag för pengar i dag så jag han göra fräs och borrmallar till bänkar och verstadsinredning.
Pinnarna har jag redan tagit fram.
Testade mallarna på ett par sargar som jag har användning för.
Notera topparna på stolparna. Jag kommer inte ha en justarsåg som lämpar sig för att hantera skivor. Istället gör jag en gemensam arbets/sågbänk. Tanken är att ha ett rutnät av furu med enkelt utbytbara pinnar som det går att använda sänksåg och skena på.
Eftermiddagen har gått till att avsluta ett uppköp av en Stenbergs-kombi efter tipset från @Frustrator .
Finns, såvitt jag vet, ingen baxarsekt i Huvudstaden. Den som är klipsk hittar på andra sätt.
Maskinen är som gjord för att stå vid en vägg.
Kan förhoppningsvis låna en spånsug i morgon och testköra lite.
Kommer behöva veta en massa om maskinen. Tur att det finns internetforum där det går att hitta knepiga figurer som sitter på obskyr kunskap
.
Mvh Findus
Äntligen hemma. Har hällt upp en Sigtuna Organic Ale och väntar på att maten blir klar. Hade inte full dag för pengar i dag så jag han göra fräs och borrmallar till bänkar och verstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pinnarna har jag redan tagit fram.
Testade mallarna på ett par sargar som jag har användning för.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera topparna på stolparna. Jag kommer inte ha en justarsåg som lämpar sig för att hantera skivor. Istället gör jag en gemensam arbets/sågbänk. Tanken är att ha ett rutnät av furu med enkelt utbytbara pinnar som det går att använda sänksåg och skena på.
Eftermiddagen har gått till att avsluta ett uppköp av en Stenbergs-kombi efter tipset från @Frustrator .
Finns, såvitt jag vet, ingen baxarsekt i Huvudstaden. Den som är klipsk hittar på andra sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen är som gjord för att stå vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan förhoppningsvis låna en spånsug i morgon och testköra lite.
Kommer behöva veta en massa om maskinen. Tur att det finns internetforum där det går att hitta knepiga figurer som sitter på obskyr kunskap
Mvh Findus
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Grattis till maskinen! Vi borde öppna en stockholmsfilial till baxarsekten.
