896 läst ·
47 svar
896 läst
47 svar
Ny lampknapp, svårt att förstå kablarna
Toppen tack.H hempularen skrev:En knapp kan du få dit, (köp en kronbrytare som nämnts i tråden). men koppla inte in den svarta tråden. Om det är högst tillfälligt kan du rulla ihop den (isolera änden), och tejpa upp rullen i taket på icke nåbar höjd. Men tar det mer än några veckor innan du får hjälp av en elektriker, så koppla bort tråden även upp i dosan. En sådan tråd får som sagt inte vara berörbar.
Visst är detta rätt?
https://www.clasohlson.com/se/Strömbrytare-kron-Schneider-Exxact/p/36-4725?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_Hardware_SEM_Google_Shopping_Generic_CM-Low&utm_id=21300059948&gad_source=1&gad_campaignid=21300059948&gclid=EAIaIQobChMIo-Sz-rCilgMVQwWiAx2ceRsHEAQYBiABEgKSqfD_BwE
Redigerat:
Varför? Använd en sladdlampa. Eller en batterilampa.A Astrom86 skrev:
Du kan också göra det jag bad dig, dvs kartlägga hela installationen. I annat fall ser jag det som oansvarigt att ge dig vidare råd om vad som ska kopplas till vad eftersom det inte går att förutsätta något alls. Din kunskapsnivå är just nu för låg för att på ett rimligt sätt kunna hjälpa dig över nätet.
Titta på första bilden igen. För mig ser det ut som en utanpåliggande Elko som man har limmat dit och som TS har tagit isär "bakvägen" och därmed förstört. Under den sitter vad jag bedömer är en infälld Schneider/Eljo.snaggletooth skrev:
Ja, TS länkade just till en infälld, just därför skrev jag så att det blir komplicerat att montera den.tommib skrev:
Och att isåfall komplettera den med en förhöjningsdosa eller köpa en utanpåliggande brytare istället.
Om man ändå ska köpa brytaren och byta det själv kan man väl lägga på några tior och köpa en kvalitetsmodell?D Dilato skrev:
Det är ju just det här som gör att jag inte tycker att du har förutsättningar att reda upp detta själv, ens med hjälp. Du frågar om ledare i olika färger och om du kan koppla in dem. Det är inte så det funkar. Du behöver förstå vad de olika ledarna har för funktion, därefter är kopplingen normalt självklar. Du verkar inte vilja förstå, bara ha en snabb fix. Det är dåliga förutsättningar för att göra något elsäkert.
Mitt råd blir som tidigare, kontakta elektriker. Eller uppvisa vilja att faktiskt förstå vad du gör.
Mitt råd blir som tidigare, kontakta elektriker. Eller uppvisa vilja att faktiskt förstå vad du gör.
Jag vill väldigt gärna förstå för att göra detta rätt!tommib skrev:
Det är ju just det här som gör att jag inte tycker att du har förutsättningar att reda upp detta själv, ens med hjälp. Du frågar om ledare i olika färger och om du kan koppla in dem. Det är inte så det funkar. Du behöver förstå vad de olika ledarna har för funktion, därefter är kopplingen normalt självklar. Du verkar inte vilja förstå, bara ha en snabb fix. Det är dåliga förutsättningar för att göra något elsäkert.
tommib skrev:
Vill gärna förstå så jag gör rätt.A Astrom86 skrev:
Här nedan är bilder på uttagen som finns samt dosan i taket etc.
Där syns ett ytterligare fel (jordad lampkontakt utan jord ansluten, i ett rum där uttagen är ojordade i övrigt) samt allmänt slarv vid installation.
Jag fortsätter att starkt rekommendera elektriker för att se över hela denna anläggning, det går inte att förutsätta att något är korrekt från början vilket gör att man i stort sett måste vara på plats och se hur allt sitter ihop.
Jag fortsätter att starkt rekommendera elektriker för att se över hela denna anläggning, det går inte att förutsätta att något är korrekt från början vilket gör att man i stort sett måste vara på plats och se hur allt sitter ihop.
Okej jag fattar! Vill kunna täcka för allt eftersom det kommer barn hit på måndag.tommib skrev:
Där syns ett ytterligare fel (jordad lampkontakt utan jord ansluten, i ett rum där uttagen är ojordade i övrigt) samt allmänt slarv vid installation.