Hej,

Har precis tagit bort en lampknapp och behöver eran expertis att förstå vad för knapp jag ska köpa och hur det ska kopplas.

knappen som satt där innan var en med två knappar och jag förstår inte riktigt hur kablarna går.

Från väggen till lampknappen är det två gula kablar och en grå kabel. Sen är det en svart kabel som är utanpåliggande och inte går in i vägen utan istället går till någon form av förgreningsdosa.

Om jag nu vill köpa en ny lampknapp vad ska jag då köpa och vad ska jag tänka på?

Tack på förhand

• d4d8e9b7-6284-4d48-b3c4-8f4ece8c241a.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6722.jpeg
    Skapa konto
En kron-brytare ska du köpa (EJ dubbeltrapp som också har två knappar, men är onödigt dyr och dessutom krångligare att ersätta med).
Men den svarta tråden, var den helt synlig även innan du tog isär allting?
Det måste isåfall rättas till först, inga grundisolerade ledare får vara beröringsbara.

Varför ska du byta lysknappen? Är något trasigt? Har du en multimeter och kan verifiera att du har ström till knappen?

T TypRätt skrev:
Varför ska du byta lysknappen? Är något trasigt? Har du en multimeter och kan verifiera att du har ström till knappen?
Det enda vi vet är att nu är den definitivt trasig.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
En kron-brytare ska du köpa (EJ dubbeltrapp som också har två knappar, men är onödigt dyr och dessutom krångligare att ersätta med).
Men den svarta tråden, var den helt synlig även innan du tog isär allting?
Det måste isåfall rättas till först, inga grundisolerade ledare får vara beröringsbara.
Den gick i taket under en list och sen ner till knappen, det gick inte att komma åt den innan knappen vart nertagen.

Om jag då köper en kron-brytare hur ska dessa kopplas? Som det ser ut nu är de två gula kablarna ihopsatta och den gråa är fri och även den svarta som går till en helt annan dosa i taket?

Tråden får inte döljas av en list, den måste ligga i rör/slang/"special"-kanal för el eller bytas mot en mantlad kabel.
Men sättet som man har fuskat på kan tyda på att det finns mer konstigheter.
Du kopplar in den nya på samma sätt som den gamla, jämför schemat som finns tryckt på baksidan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vet du vad de två brytarna går till, vad tänds?

D Dilato skrev:
Vet du vad de två brytarna går till, vad tänds?
Nej tyvärr inte.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Tråden får inte döljas av en list, den måste ligga i rör/slang/"special"-kanal för el eller bytas mot en mantlad kabel.
Men sättet som man har fuskat på kan tyda på att det finns mer konstigheter.
Du kopplar in den nya på samma sätt som den gamla, jämför schemat som finns tryckt på baksidan.
Okej!

A Astrom86 skrev:
Nej tyvärr inte.
Brytaren har aldrig fungerat eller använts tidigare?

tommib
Lite mer utzoomade bilder vore bra, så att man ser det utanpåliggande.

tommib tommib skrev:
Lite mer utzoomade bilder vore bra, så att man ser det utanpåliggande.
Tyvärr redan nedplockat

D Dilato skrev:
Brytaren har aldrig fungerat eller använts tidigare?
Nyinflyttad

tommib
Allt? Vart tog den svarta vägen?

tommib tommib skrev:
Allt? Vart tog den svarta vägen?
Dit går den

• image.jpg
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
J-banan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.