896 läst ·
47 svar
896 läst
47 svar
Ny lampknapp, svårt att förstå kablarna
Tända och släcka vad, var?A Astrom86 skrev:
Det måste väl sitta något lamputtag i taket någonstans, är det där du vill tända?
Den grå går säkert till ett uttag som fanns redan när det byggdes.
Ta tre djupa andetag och acceptera sen att den där svarta ledaren inte ska tillbaka. Därefter kan du metodiskt göra en ritning på alla uttag, inkl takuttag, och strömbrytare i rummet. Därefter tar du bilder på allt, utzoomat så man ser helheten samt inzoomat så man ser hur det är kopplat.
Låter det krångligt? Kontakta en elektriker. GIvet det grova felet med den svarta ledaren går det inte att anta att något är rätt i installationen i övrigt och det innebär att man måste gå igenom allt innan man gör något mer.
När jag tittar på den ursprungliga bilden igen ser jag också att det är blandat med utanpåliggande och infällt, Schneider och Elko. Det ser gräsligt ut och man kan anta att ingen elektriker har gjort det där. Som sagt, inga normala antaganden kan göras och hela anläggningen måste ses över.
Låter det krångligt? Kontakta en elektriker. GIvet det grova felet med den svarta ledaren går det inte att anta att något är rätt i installationen i övrigt och det innebär att man måste gå igenom allt innan man gör något mer.
När jag tittar på den ursprungliga bilden igen ser jag också att det är blandat med utanpåliggande och infällt, Schneider och Elko. Det ser gräsligt ut och man kan anta att ingen elektriker har gjort det där. Som sagt, inga normala antaganden kan göras och hela anläggningen måste ses över.
Moderator
· Stockholm
· 57 947 inlägg
En knapp kan du få dit, (köp en kronbrytare som nämnts i tråden). men koppla inte in den svarta tråden. Om det är högst tillfälligt kan du rulla ihop den (isolera änden), och tejpa upp rullen i taket på icke nåbar höjd. Men tar det mer än några veckor innan du får hjälp av en elektriker, så koppla bort tråden även upp i dosan. En sådan tråd får som sagt inte vara berörbar.
Och nämner bara för säkerhets skull, bryt elen med huvudströmbrytaren innan du rör något.
Och nämner bara för säkerhets skull, bryt elen med huvudströmbrytaren innan du rör något.