tommib
Bostadsrätt eller hyresrätt?

Mest för att veta vem du ska hänga. Den installationen var grovt fel och då blir allt annat alldeles för osäkert för att kunna ge bra råd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bostadsrätt eller hyresrätt?

Mest för att veta vem du ska hänga. Den installationen var grovt fel och då blir allt annat alldeles för osäkert för att kunna ge bra råd.
Det är en bostadsrätt. Får kolla upp det. Men för att lösa så knappen funkar, hur bör jag göra då?

A Astrom86 skrev:
Det är en bostadsrätt. Får kolla upp det. Men för att lösa så knappen funkar, hur bör jag göra då?
Vad vill du att knappen ska göra?

D Dilato skrev:
Vad vill du att knappen ska göra?
Tända och släcka. Samt att den har samma funktion som sist. Av någon anledning har de ju dragit den svarta kabeln till en förgreningsdosa. Vill ju fortfarande att det ska gå el till den som tidigare, då jag ännu inte vet vad den gör.

A Astrom86 skrev:
Tända och släcka. Samt att den har samma funktion som sist. Av någon anledning har de ju dragit den svarta kabeln till en förgreningsdosa. Vill ju fortfarande att det ska gå el till den som tidigare, då jag ännu inte vet vad den gör.
Tända och släcka vad, var?
Det måste väl sitta något lamputtag i taket någonstans, är det där du vill tända?
Den grå går säkert till ett uttag som fanns redan när det byggdes.

D Dilato skrev:
Tända och släcka vad, var?
Det måste väl sitta något lamputtag i taket någonstans, är det där du vill tända?
Ja det finns 3 uttag. Men vill ju även att den svarta ska få sin ström som går till förgreningsdosa. Men sen finns det fler lampknappar, så är fan ingen logik.

Redigerat:
A Astrom86 skrev:
Men vill ju även att den svarta ska få sin ström som går till förgreningsdosa
Behöver du den uppenbart olagliga kabeln?
Känner du dig trygg med vetskapen att den är fel utförd?

A Astrom86 skrev:
Ja det finns 2 uttag. Men vill ju även att den svarta ska få sin ström som går till förgreningsdosa
Öppna dosan, har du tur slutar den där och kan tas bort

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Astrom86 skrev:
Ja det finns 2 uttag. Men vill ju även att den svarta ska få sin ström som går till förgreningsdosa
snaggletooth snaggletooth skrev:

• IMG_6731.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ta tre djupa andetag och acceptera sen att den där svarta ledaren inte ska tillbaka. Därefter kan du metodiskt göra en ritning på alla uttag, inkl takuttag, och strömbrytare i rummet. Därefter tar du bilder på allt, utzoomat så man ser helheten samt inzoomat så man ser hur det är kopplat.

Låter det krångligt? Kontakta en elektriker. GIvet det grova felet med den svarta ledaren går det inte att anta att något är rätt i installationen i övrigt och det innebär att man måste gå igenom allt innan man gör något mer.

När jag tittar på den ursprungliga bilden igen ser jag också att det är blandat med utanpåliggande och infällt, Schneider och Elko. Det ser gräsligt ut och man kan anta att ingen elektriker har gjort det där. Som sagt, inga normala antaganden kan göras och hela anläggningen måste ses över.

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Så denna bild hjälpte inte?

tommib
Jo, den hjälpte för att förstå att du behöver hjälp på plats.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, den hjälpte för att förstå att du behöver hjälp på plats.
Jag fattar! Kommer ta in elektriker som får dra om allt. Hade dock behövt lösa tillfälligt med denna knapp.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Skulle vilja lösa tillfälligt tills elektriker kan komma. Vill få dit just denna knapp.

En knapp kan du få dit, (köp en kronbrytare som nämnts i tråden). men koppla inte in den svarta tråden. Om det är högst tillfälligt kan du rulla ihop den (isolera änden), och tejpa upp rullen i taket på icke nåbar höjd. Men tar det mer än några veckor innan du får hjälp av en elektriker, så koppla bort tråden även upp i dosan. En sådan tråd får som sagt inte vara berörbar.

Och nämner bara för säkerhets skull, bryt elen med huvudströmbrytaren innan du rör något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.