Bygger en bostad för permanentboende i fd. drängstuga i en gårdsbyggnad.
Se bild för det utrymme mellan takbjälkarna som ska isoleras. Har möjligt att få in 170mm isolering.
Vad ska jag välja för typ av isolering för att undvvika problem med mögel etc.?
Uppifrån och nedåt om ni tittar på bilden:
1. Isolering. Funkar vanlig mineralull?
2. Glespanel 28x70 skruvas i takbjälkarna
3. Innertak av brädor, ex. målad råspont skruvas i ovan.
Är det något jag missat?
Detta är bottenvåningen man ser på bild.
På våningen ovanför är det även där ett permanentboende som är året runt uppvärmt.
Där ovan det ni ser på bilden finns det ca 100mm mineralull, brädgolv modell äldre 1" ca sedan ovanpå det ligger det golvgips och ovan det slutligen golvfoam och ett parkettgolv.
Byggnaden är teglad skalmur med putsade väggar inomhus som ska målas med diff.öppen färg.
Se bild för det utrymme mellan takbjälkarna som ska isoleras. Har möjligt att få in 170mm isolering.
Vad ska jag välja för typ av isolering för att undvvika problem med mögel etc.?
Uppifrån och nedåt om ni tittar på bilden:
1. Isolering. Funkar vanlig mineralull?
2. Glespanel 28x70 skruvas i takbjälkarna
3. Innertak av brädor, ex. målad råspont skruvas i ovan.
Är det något jag missat?
Detta är bottenvåningen man ser på bild.
På våningen ovanför är det även där ett permanentboende som är året runt uppvärmt.
Där ovan det ni ser på bilden finns det ca 100mm mineralull, brädgolv modell äldre 1" ca sedan ovanpå det ligger det golvgips och ovan det slutligen golvfoam och ett parkettgolv.
Byggnaden är teglad skalmur med putsade väggar inomhus som ska målas med diff.öppen färg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Skulle nog kört på cellulosa i skivor. Den tar och avger fukt lite bättre än mineralull som också funkar bra
Klicka här för att svara