I min nya ugn (Cylinda) är det nån isolering i ett hål i "taket", och denna ramlar ner. Har fått bort mycket, kört ugnen, torkat osv men materialet är ju väldigt lätt och fint så när jag kör varmluftsfläkten virvlar partiklar runt igen. Ska det verkligen vara där? Fattar inte hur man inte ska få det i maten...

• Ugnens tak med isoleringsmaterial som hänger ner i hålet, vilket orsakar partiklar att virvla runt vid användning av varmluftsfläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugnsinteriör med små isoleringspartiklar på ytan och runt ventilationsfläkten i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dett skall nog sitta något där. Visa bilden till den som sålt den.

• Gilla
Sass987
  • Laddar…
S Sass987 skrev:
I min nya ugn (Cylinda) är det nån isolering i ett hål i "taket", och denna ramlar ner. Har fått bort mycket, kört ugnen, torkat osv men materialet är ju väldigt lätt och fint så när jag kör varmluftsfläkten virvlar partiklar runt igen. Ska det verkligen vara där? Fattar inte hur man inte ska få det i maten...
I manualen står det att man innan användning först ska "bränna ur" ungnen, med 250 grader i 60 minuter.
Värt att testa.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
J jawen skrev:
I manualen står det att man innan användning först ska "bränna ur" ungnen, med 250 grader i 60 minuter.
Värt att testa.
Ja, jag har kört ugnen typ hela kvällen/natten i omgångar och torkat emellan.

S Sass987 skrev:
Ja, jag har kört ugnen typ hela kvällen/natten i omgångar och torkat emellan
Läs i din manual, så kanske du får reda på vad för "spjäll" som sitter i ugnstaket.
Eller i alla fall blir "lite klokare" ang detta.

Vilken model har du?

J jawen skrev:
Läs i din manual, så kanske du får reda på vad för "spjäll" som sitter i ugnstaket.
Eller i alla fall blir "lite klokare" ang detta.

Vilken model har du?
Hittar inget om det. S6164KV

S Sass987 skrev:
Hittar inget om det. S6164KV
En som köpte denna modell för 1 år sedan, skrev så här i recensionen.

Trasig, lossnad brandisolering och även buckla under ugnsbotten. Brandullen har flugit runt och letat sig in i varje skrymsle. 2 veckor senare är jag fortfarande utan spis.

Så jag tycker du kontaktar säljaren, så dom får åtgärda detta åt dig.
För något är fel.

• Gilla
Sass987
  • Laddar…
Har haft mejlkontakt med Cylinda idag. De tror inte det är isolering och hävdar att de finns inget där som kan ramla ner. Men de fick samma bilder som jag la till här och det syns ju att något ÄR där och ramlar ner. Och ska det inte vara nåt där så är ju bevisligen något fel. Jag gissar att det hamnat brandisolering där av misstag vid tillverkningen?

Tyvärr är det min hyresvärd som köpt den (jag hade inte valt den!) så har sagt åt hyresvärden att kontakta servicetekniker.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.