Byggahus.se
Hej

Har en splitterny frys QT1000W.

Tog ett dygn, sen larmade den för hög temp, den höll då -5 eller så. Höll på och kvitterade larm, den blev kall (-22), nya larm, egen temp visade mellan -10 och -5, osv ett par dagar men fick sen en reparatör som kom.
Kollade div saker men fann inget direkt fel, men efter det gick den ett par dar innan den började larma igen.

Eftersom den hade några fula transportskadebucklor och ändå skulle bytas ut längre fram, fick jag några dar senare en helt ny igen.

Den gick felfritt i 4 dagar men sen larmade den och tempen på skåpet visar -11 (min termometer: -16).

Detta har nu upprepats 3-4 ggr de senaste dagarna. Även när det gått 12 h och ingen har öppnat dörren.

Den blir alltid kall igen och som jag förstått det måste man inte kvittera larmet för att den skall börja jobba.

Min egen gissning är att det är avfrostningen som ställer till det, när den körs hinner den upp larmgränsen -11 (fast det bara är -15/-17) den tempmätaren sitteroch larmet går.

Köket har ju hållit 28-29 grader nu ett tag men den skall väl funka i upp till +32 eller så?

Fläkten går som den ska såvitt jag kan bedöma (stannar när dörren öppnas, startar när den stängs).

Vad gör jag åt detta?
Vad beror det på?

Bästa svaret

Det verkar vara modellspecifikt
Troligtvis är den för dåligt konstruerad och tillverkad av det gamla järnridålandet
Det kan dessutom vara så att den inte får stå närmre än 20cm i sida från något annat typ en väg men detta står då i bruksen och då är det installationsfel i stället.

Skall man bli nästan nöjd i dag får man nog köpa tyska produkter.

Prova att ställ skåpet mitt på golvet för att se om det funkar bättre

Den är inte flyttbar där den står.
Th står kylen men tv är det tomt.

Ja, vi får väl se, blir det tillräckligt många garantiutryckningar så får jag väl reklamera och häva köpet...
Suck. Det var ju ändå ett 22k kyl/frysset.

Om du inte testat det än, lägg in några flaskor med vatten som kan frysa så att den inte är tom. Det kan hjälpa till.
För övrigt, har både kyl och frys från Husqvarna här också men som varit med i kanske 15 år eller så. Båda har fått byta elektronik när skiten lagt av utan förvarning. De senaste månaderna har jag fått stänga av kylen och frosta ur den då det fryser i hela kylpaketet.
Needless to say, den tillverkaren har sålt sina sista produkter till detta hushållet. Överprisat skräp tyvärr...

Nu har mitt utbytesskåp fått nytt styrkort så nu hoppas jag att felen med larmen försvinner.
Däremot har den börjat föra en del oljud i form av ett högfrekvent vinande eller "iii-ande" ljud, långtifrån normala kompressorljud. Känns som att man fått tinnitus när man sitter i ett morgontyst kök och skall äta frukost. Teknikern från Electrolux som bytte kortet sa att ljudet kommer från kompressorn och att det är "normalt", för mig är det oacceptabelt. Någon som känner igen detta? Är det något som man behöver acceptera? Finns det något man kan göra?

C Carpe Thermia skrev:
Nu har mitt utbytesskåp fått nytt styrkort så nu hoppas jag att felen med larmen försvinner.
Däremot har den börjat föra en del oljud i form av ett högfrekvent vinande eller "iii-ande" ljud, långtifrån normala kompressorljud. Känns som att man fått tinnitus när man sitter i ett morgontyst kök och skall äta frukost. Teknikern från Electrolux som bytte kortet sa att ljudet kommer från kompressorn och att det är "normalt", för mig är det oacceptabelt. Någon som känner igen detta? Är det något som man behöver acceptera? Finns det något man kan göra?
Teknikerna är beordrade att säga att alla ljud är normala.
Men skåpen från ungern är verkligwn högljudda
Ljudet kommer med all sannolikhet från anslutninge av kappilärröret tyll kylslingorna

electroluxaren electroluxaren skrev:
Teknikerna är beordrade att säga att alla ljud är normala.
Men skåpen från ungern är verkligwn högljudda
Ljudet kommer med all sannolikhet från anslutninge av kappilärröret tyll kylslingorna
Ok, är detta ett systematiskt fel som gäller alla skåp eller bara vissa med dåligt arbete i produktionen? Går det åtgärda på något sätt?

Har blivit erbjuden en ny frys igen men vill ju inte göra samma resa med styrkort och vinande igen....

C Carpe Thermia skrev:
Ok, är detta ett systematiskt fel som gäller alla skåp eller bara vissa med dåligt arbete i produktionen? Går det åtgärda på något sätt?

Har blivit erbjuden en ny frys igen men vill ju inte göra samma resa med styrkort och vinande igen....
Och precis nu(!) gick högtemperaturlarmet igen, det nya styrkortet hjälpte föga...:(

C Carpe Thermia skrev:

Det är många och enligt mitt bedömmande slarvig ,hafsig montering.
Det går ej att åtgärda
Man måste byta kylsystemet
Då byter man skåp och hoppas i stället pådet bästa

C Carpe Thermia skrev:
Och precis nu(!) gick högtemperaturlarmet igen, det nya styrkortet hjälpte föga...:(
Styrkorts byte har aldrig hjälpt mot detta
Men vad vet en reservdelsbytare om detta?

• Gilla
datpsu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.