C
T teuvo tainio skrev:
Men de 46% som ej har högre utbildning behöver jobb också
En svensk tillverkningsindustri skapar gott om okvalificerade jobb också, så man behöver nog inte oroa sig för det. Min poäng var att billiga (nåja) turkiska importskåp med kort livslängd knappast är ett bättre alternativ för svensk sysselsättning.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Hur ofta vill du byta vitvara? Bryr du dej om livslängd överhuvudtaget eller byter du när grejorna fyller tex två eller fyra år?
Jag vill byta maskin så få gånger som möjligt, står ut med att frosta av frysen nån gång i bland och byter pump i tvättmaskinen när den är slut (kostnad ca 500kr, kanske vart tionde år)
Hej, självklart att jag vill han livs längd på 10-15 är på vitvaror, sedan anser jag att de har gjort sitt, jag har bott i första huset ca 5 är och i nuvarande 35 år.
Det var original utrustat med alla vitvaror från Husqvarna, de var av skiftande kvalitet, diskmaskin o tvättmaskin byttes efter ca 8 år, kyl o frys ca 15 år,
Köpte de billigaste kyl o frys ( gorenje) eftersom köks byte närmade sig, de fungerade alldeles utmärkt, efter ca 5år till bytte jag hela köket och jag köpte Bosch dyraste vitvaror, kyl o frysen var de sämsta jag haft, på 4 år reparerades de för mer än halva nypriset, efter 1 år till så åkte jag till retur punkten med dem.
Nu har jag Samsung kyl o frys ca 12år gamla, de är överlägset de bästa jag haft, tysta , bra belysning, på skylten i skåpen står det made in Korea, troligen går de sönder snart, då reparerar jag inte utan köper nya
Min erfarenhet är att man inte får vad man betalar för, det verkar som att inget fabrikat är bra på allt.
40 är i hus = 5 diskmaskiner, 4 tvättmaskiner, 3 torktumlare, 4 kyl o frysar, 3 ungnar, 3 hällar mm, från början hade man spis med gjutjärns plattor, byttes ut vid köks bytet (fungerande)
Medel livslängd ca 10 år vilket är ok för mig
Ps jag hade en Electro Helios tvättmaskin ( enbart små tryck knappar för programmen) tyvärr råkade min fru slå sönder displayen, den fungerade i alla fall.
Den byttes ut pga skadad display, mycket bra maskin var det, jag påstår att den var lika bra som min nuvarande Bosch serie 8

C cpalm skrev:
En svensk tillverkningsindustri skapar gott om okvalificerade jobb också, så man behöver nog inte oroa sig för det. Min poäng var att billiga (nåja) turkiska importskåp med kort livslängd knappast är ett bättre alternativ för svensk sysselsättning.
Godkväll, jag säger inte att Turkiska skåp värnar om Svensk sysselsättning, men de gör inte de som tillverkas ute i världen heller, det är beklagligt att det inte finns vitvaru tillverkning Norden, inte ens det klassiska Danska Gram, t.o.m de tillverkas på flera håll i världen. Men jag ser inte kopplingen till nuvarande Svensk industri
Genom att hålla liv i gamla vitvaror.
Tråden startade med en som ville byta ut sina gamla skåp (>15 år) många tyckte att de ska repareras, vilket jag inte rekommenderar, jag tycker fortfarande att nya skåp är mycket trevligare.
Härmed avslutar jag mitt deltagande. I denna tråd, De som vill behålla gamla vitvaror gör det, och vi som inte vill reparera köper nya.

T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, jag är nog en hemsk människa som slösar med resurser, men även konsumtionen måste upprätthållas annars har vi inga jobb, ni som har ett högre mått av hållbarhets tanken än jag, ni kör säkert en outslitlig Volvo typ 740, 850 eller V70, det gör inte jag, även där vill jag värna om ny bils produktionen, helst i Europa.
Ps, jag bor inte i fjollträsk och är inte ekonomiskt oberoende, jag har varit lite av en arbetsnarkoman innan jag blev pensionär.
helt fritt att resonera så i synnerhet när det mesta kommer från kina de flesta vitvarumärkena gör sina produkter i kina och inta att förglömma volvos monteringshall på torslanda som helt försörjs av kina

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.