Det börjar vara dags att byta ut kyl och frys. Tyvärr är alla bra mycket högre än för 20 år sedan. För att rymma nya (och för att skåpen inte ska bli högre än övriga skåp inredning) är tanken är att ta ner överskåpen och kapa av dem och dörrarna i överkant. Men det kanske finns någon som har gjort smartare lösningar hos sig? Eller någon som testat hur min tänkta lösning?
Oj det måste finnas en verkligt viktig anledning till att byta ut de bästa skåpen som tillverkats.@ @ndreas skrev:Det börjar vara dags att byta ut kyl och frys. Tyvärr är alla bra mycket högre än för 20 år sedan. För att rymma nya (och för att skåpen inte ska bli högre än övriga skåp inredning) är tanken är att ta ner överskåpen och kapa av dem och dörrarna i överkant. Men det kanske finns någon som har gjort smartare lösningar hos sig? Eller någon som testat hur min tänkta lösning?
Men se det positiva de nya håller kanske 5år och då har troligen samma höjd som de du byter till nästa gång
Jag fick vid byte tag på extra hög Samsung kyl/frys för ett par år sedan men bara i vitt.
Däremot lite bredare (fick använda skohorn) och, tyvärr betydligt djupare.
Mät bredd och djup noga innan, det missade jag.
Däremot lite bredare (fick använda skohorn) och, tyvärr betydligt djupare.
Mät bredd och djup noga innan, det missade jag.
Redigerat:
Ja, de fungerar väl iofs fortfarande bra.....men jag har bara gått och väntat på att de ska gå sönder. Verkar som att "alla" andra här med lika gamla hus bytt både en och två gånger på samma tid...B Bill Algö skrev:
Varför ska du byta skåpen? Om jag inte har fel så är de där gjorda i Sverige och håller bra kvalitet.
Kanske ändå ska vänta lite. Kändes bara besvärligt att de nya skåpen inte kommer att passa på något enkelt sätt (eftersom de är mycket högre) och därför skulle det kännas lite bra att göra anpassningar i inredningen då man har tid och inte behöver stressa fram något om de plötsligt går sönder....M Maledictus skrev:
20 år är lång tid för en kompressor, oavsett märke.
Jag har inte hört/sett ngt om att man revolutionerat kompressortekniken vad gäller livslängd.
Runt 15 år gällde på 70-t, för i stort sett alla märken. Sedan tycks det ha gått utför och många skräpmärken/billiga produkter klarar inte ens det.
Nuförtiden tycks det bara vara vissa premiummärken som klarar 15 år, men inte ens det är ngn garanti. Vad som gällde för några år sedan behöver inte gälla idag, tyvärr.
Tycker TS resonerar rätt. Alternativet är att han är beredd att köpa över disk vad som finns inne i närmsta fysiska affär när väl ngt av de två skåpen ger upp. Då kanske det blir en temporär lösning med fristående skåp i hallen eller ngt och sedan sortera fram och beställa lämpliga permanenta skåp samt bygga om köket. Beroende på familjesituation är det kanske inte ett gångbart/lämpligt alternativ.
Jag har inte hört/sett ngt om att man revolutionerat kompressortekniken vad gäller livslängd.
Runt 15 år gällde på 70-t, för i stort sett alla märken. Sedan tycks det ha gått utför och många skräpmärken/billiga produkter klarar inte ens det.
Nuförtiden tycks det bara vara vissa premiummärken som klarar 15 år, men inte ens det är ngn garanti. Vad som gällde för några år sedan behöver inte gälla idag, tyvärr.
Tycker TS resonerar rätt. Alternativet är att han är beredd att köpa över disk vad som finns inne i närmsta fysiska affär när väl ngt av de två skåpen ger upp. Då kanske det blir en temporär lösning med fristående skåp i hallen eller ngt och sedan sortera fram och beställa lämpliga permanenta skåp samt bygga om köket. Beroende på familjesituation är det kanske inte ett gångbart/lämpligt alternativ.
Bara för att det finns enstaka superexemplar som håller länge så är det knappast representativt.
Jag har inte fördjupat mig i ämnet men om man kan utgå ifrån att kyl och frys bör hålla 40 år så är det nyheter för mig. Likaså om det finns speciella kännetecken på långlivade modeller/märken så vore det fint att veta. Min uppfattning är att det spelar ingen roll om en kyl/frys kostar 5 kkr eller 100 kkr. Man ska vara glad om den håller 15 år oavsett.
Just hållbarhet är ju en av de absolut väsentligaste faktorer som aldrig finns med i tester/jämförelser. Det är också svårt att gå på historiska data då vitvaror väl inte repareras normalt utan byts mot nya om de krånglar, samt att tillverkarna verkar uppdatera/ändra i modellfloran mest hela tiden.
Dessutom framgår det aldrig vilken hårdvara som sitter under skalet.
Jag har inte fördjupat mig i ämnet men om man kan utgå ifrån att kyl och frys bör hålla 40 år så är det nyheter för mig. Likaså om det finns speciella kännetecken på långlivade modeller/märken så vore det fint att veta. Min uppfattning är att det spelar ingen roll om en kyl/frys kostar 5 kkr eller 100 kkr. Man ska vara glad om den håller 15 år oavsett.
Just hållbarhet är ju en av de absolut väsentligaste faktorer som aldrig finns med i tester/jämförelser. Det är också svårt att gå på historiska data då vitvaror väl inte repareras normalt utan byts mot nya om de krånglar, samt att tillverkarna verkar uppdatera/ändra i modellfloran mest hela tiden.
Dessutom framgår det aldrig vilken hårdvara som sitter under skalet.
Byta ut kvalitetsvaror till "modernt skräp" Innan de börjar visa tecken på att fungera dåligt är inte vad jag hade gjort iaf.
En kompis gjorde det för ca 10år sedan.
Bytte ut en electrolux kyl/frys från 80-talet till en helt ny.
Efter 5år och några månader hade den nya pajjat och var enligt serviceteknikern inte värd att reparera.
Efter 5år och några månader hade den nya pajjat och var enligt serviceteknikern inte värd att reparera.
Ja, det är.väl kanske dumt....men ska de hålla så jäkla dåligt nu för tiden(?). Det är ju riktigt dåligt!Huddingebo skrev:
Byta ut kvalitetsvaror till "modernt skräp" Innan de börjar visa tecken på att fungera dåligt är inte vad jag hade gjort iaf.