981 läst ·
33 svar
981 läst
33 svar
Ny högre kyl och frys
Hej, jag ser andra värden i nya vitvaror än livslängd, de nya har No Frost teknik (fungerar bra), bättre belysning och troligen lägre energiförbrukning.@ @ndreas skrev:
Gamla sunkiga kyl, frysar, tvättmaskiner mm, är inget jag vill ha hemma hos mig, jag byter gärna oftare för att modernare och fräschare vitvaror.
Ps, var och en väljer sin livsstil
Dessa har som tur nofrost också. Annars hade de säkert åkt tidigare 😉T teuvo tainio skrev:Hej, jag ser andra värden i nya vitvaror än livslängd, de nya har No Frost teknik (fungerar bra), bättre belysning och troligen lägre energiförbrukning.
Gamla sunkiga kyl, frysar, tvättmaskiner mm, är inget jag vill ha hemma hos mig, jag byter gärna oftare för att modernare och fräschare vitvaror.
jag bytte termostat i ett Electrolux skåp nyligen från 1990 går hur fint som hellst.Oldboy skrev:
Bara för att det finns enstaka superexemplar som håller länge så är det knappast representativt.
Jag har inte fördjupat mig i ämnet men om man kan utgå ifrån att kyl och frys bör hålla 40 år så är det nyheter för mig. Likaså om det finns speciella kännetecken på långlivade modeller/märken så vore det fint att veta. Min uppfattning är att det spelar ingen roll om en kyl/frys kostar 5 kkr eller 100 kkr. Man ska vara glad om den håller 15 år oavsett.
Just hållbarhet är ju en av de absolut väsentligaste faktorer som aldrig finns med i tester/jämförelser. Det är också svårt att gå på historiska data då vitvaror väl inte repareras normalt utan byts mot nya om de krånglar, samt att tillverkarna verkar uppdatera/ändra i modellfloran mest hela tiden.
Dessutom framgår det aldrig vilken hårdvara som sitter under skalet.
idag går en frys ca 5 år sen är kompressorn slut för den får slita ont och är underdimensionerad för att spara energi, ofta varvtalsstyrda vilket oxå förutom oljud är en felkälla. flera tillverkare använder kina kompressorer idag de går på övertid från dag ett. kylskåpen kanske klarar sig lite längre...
En bra kompressor håller 50-70 år. men de säljs ju inte längre till privatpersoner för de drar 1% mer energi.
åtskilliga frysboxar som är äldre än 60-år.
det är många ekonomiskt oberoende från fjollträsk som resonerar på detta viset.T teuvo tainio skrev:Hej, jag ser andra värden i nya vitvaror än livslängd, de nya har No Frost teknik (fungerar bra), bättre belysning och troligen lägre energiförbrukning.
nya har nofrost ? ja sedan början på 2000 blev det vanligt. fast det är ju mer än 20 år sedan....
drar mindre energi jo till kostnad av mindre utrymme sämre kapacitet och högjudda kompressorer mm.
allt för att spara40-50.- om året. så under livslängden sparar man fantasibeloppet 250.- som mest varje gång man byter skåp för 10tkr. alltid pucktvåa utan att nödvändigtvis vara ett pucko.
ingen som vill betala för kvalitet idag@ @ndreas skrev:
dessutom skall alla greenwasha och spara fjuttit lite energi
en frys kostar några dagslöner idag på 60-talet några månadslöner, vem vill betala 100000 för en frys idag när tailandresan är viktigare
Jo förvisso men på 90-talet och en bit in på 00-talet gick det bra att handla kvalitet utan att blir rånad.B Bill Algö skrev:
Vete tusan vad som hände sedan...
EUs idiotiska panikjakt på milliwatttimmar utan minsta tanke på TCO och total miljöpåverkan.
Godmorgon, jag är nog en hemsk människa som slösar med resurser, men även konsumtionen måste upprätthållas annars har vi inga jobb, ni som har ett högre mått av hållbarhets tanken än jag, ni kör säkert en outslitlig Volvo typ 740, 850 eller V70, det gör inte jag, även där vill jag värna om ny bils produktionen, helst i Europa.B Bill Algö skrev:det är många ekonomiskt oberoende från fjollträsk som resonerar på detta viset.
nya har nofrost ? ja sedan början på 2000 blev det vanligt. fast det är ju mer än 20 år sedan....
drar mindre energi jo till kostnad av mindre utrymme sämre kapacitet och högjudda kompressorer mm.
allt för att spara40-50.- om året. så under livslängden sparar man fantasibeloppet 250.- som mest varje gång man byter skåp för 10tkr. alltid pucktvåa utan att nödvändigtvis vara ett pucko.
Ps, jag bor inte i fjollträsk och är inte ekonomiskt oberoende, jag har varit lite av en arbetsnarkoman innan jag blev pensionär.
Hej, lite enkelt att bara se produktionen som sysselsättning, du har transporter, godshantering, försäljning, montering hemma och troligen finns det viss vitvaru utveckling i Sverige vilket jag inte kan styrka. Vi har enorma lagerlokaler runt om i Sverige som sysselsätter väldigt många, delvis tack vare Internet handeln.C cpalm skrev:
Jag tror fortfarande att konsumtion är en drivande faktor i samhället
Ps, jag har ett barnbarn (20år) som jobbar i en lager terminal, 2 skift med var 3:e helg, Jag är otroligt förvånad över det stora antalet ungdomar som jobbar där
Fakta och fakta, bara min minnesbild från tidigt 80-tal, när jag behövde en kyl/frys-pelare till min första lägenhet. Köpte en begagnad och då var det ju bra att veta ungefärlig förväntad livslängd. Ca 15 år var uppgiften då. Kommer inte ihåg varifrån den kom, men antagligen från vitvaruhandlare, äldre släktingar, och/eller ngn husbok eller tidning.C cpalm skrev:
Självklart inte, men TS skåp som är designat, konstruerat och tillverkat i Sverige har nog skapat lika mycket sysselsättning i Sverige som 10 turk-skåp. Dessutom mer kvalifiererad/meningsfull sådan än att köra runt mellan fraktterminalen, bostaden och tippen.T teuvo tainio skrev:
Hej, kollade lite utbildnings statistik i Sverige, ca 56% av de undre vuxna (25-35 år) har eftergymnasial utbildning, de har säkert kvalificerade/meningsfulla arbeten,C cpalm skrev:
Men de 46% som ej har högre utbildning behöver jobb också, jag hoppas och tror inte att de känner meningslöshet med sitt "enkla" job.
Ps, antalet med eftergymnasial utbildning i Sverige var överraskande många för mig, det ger hopp om framtiden i Sverige.
OT: Hur ofta vill du byta vitvara? Bryr du dej om livslängd överhuvudtaget eller byter du när grejorna fyller tex två eller fyra år?T teuvo tainio skrev:
Jag vill byta maskin så få gånger som möjligt, står ut med att frosta av frysen nån gång i bland och byter pump i tvättmaskinen när den är slut (kostnad ca 500kr, kanske vart tionde år)