5 559 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Ny guide till nätverk och kommunikation
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
VLAN är ju egentligen inte svårare än att det är ett virtuellt LAN i det befintliga fysiska LANet. Vilket virtuellt lan ett specifikt paket tillhör specificeras i headern (svensk synonym?) på varje IP-paket och olika VLAN kan inte prata med varandra.
Sedan kan man ju nämna att det finns access-portar och trunk-portar, men sen är det inte jättemycket mer som behöver förklaras. Resten illustreras bäst av bilder och att man praktiskt provar på det.
Sedan kan man ju nämna att det finns access-portar och trunk-portar, men sen är det inte jättemycket mer som behöver förklaras. Resten illustreras bäst av bilder och att man praktiskt provar på det.
Det som är svårt med VLAN är ju att det alltså på vissa ställen går samma VLAN i samma kabel, men på nästa ställe går det olika. Man behöver ju alltså i switchen bestämma om alla VLAN ska skickas vidare ut på en port eller om de ska "splittas" till olika portar.
VPN är ju bara "en nätverkssladd i en tunnel", för mig som kört internet via modempooler och både SLIP och PPP så är VPN mycket enklare att förstå
VPN är ju bara "en nätverkssladd i en tunnel", för mig som kört internet via modempooler och både SLIP och PPP så är VPN mycket enklare att förstå
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja precis - det är ju det som är skillnaden på trunk och access-portar. Men det är jus den biten som jag tycker är enklare att lära sig genom att prova konfiguration än att läsa sig till det.
Haha ja jo, men där har du ju verkligen många attribut att hålla reda på. IPSec, PPTP, L2TP, OpenVPN,VPN-klient, Fas 1 av en tunnel, fas2 av en tunnel, krypteringsalgoritmer i olika faserna, hash-algoritmer i de olika faserna osv
Haha ja jo, men där har du ju verkligen många attribut att hålla reda på. IPSec, PPTP, L2TP, OpenVPN,VPN-klient, Fas 1 av en tunnel, fas2 av en tunnel, krypteringsalgoritmer i olika faserna, hash-algoritmer i de olika faserna osv
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Jag säger bara PPPoE, alltså PPP över ethernet. Ge mig fem minuter med tomten som kom på det... :banghead:Nerre skrev:
(Ja, jag har jobbat i telekombranschen, så jag förstår precis varför det hittades på, och vilket snabbt, snyggt och helt felaktigt sätt det var att lösa problemet...)
Hur mycket av det där behöver man som användare bry sig om?Marcussjogren skrev:
Jag kör VPN från mobilen och hem, var bara att slå på i routern, lägga upp en användare med lösenord och sen konfigurera värdnamn, användarnamn och lösenord i mobilen. Klart.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nu handlade det ju om att förstå saker - inte bara kunna trycka på en knapp och hålla i hatten.Nerre skrev:
Vilken Diffie-Hellman grupp är det som gäller nu?Marcussjogren skrev:Ja precis - det är ju det som är skillnaden på trunk och access-portar. Men det är jus den biten som jag tycker är enklare att lära sig genom att prova konfiguration än att läsa sig till det.
Haha ja jo, men där har du ju verkligen många attribut att hålla reda på. IPSec, PPTP, L2TP, OpenVPN,VPN-klient, Fas 1 av en tunnel, fas2 av en tunnel, krypteringsalgoritmer i olika faserna, hash-algoritmer i de olika faserna osv![]()
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
För fas 1 så brukar vi köra grupp 5, för fas 2 (DH PFS-grupp) kör vi helst utanBeltis skrev:
Men då ska man veta att vi har vägt säkerhet/prestanda mot varandra. Rekommenderat för högsta säkerhet om man kör 256-bitars kryptering är väl DH 21 eller 24
Redigerat:
Klicka här för att svara