Bor i lägenhet och en golvlist driver mig till vansinne.
Den är så pass hög (1cm) så man slår i tårna typ konstant på den, på sluttande sidan är den inte lika hög (0.5cm ca)

Jag har tänkt på om man kan typ göra en mjukare kant där själv. Men då jag bor i lägenhet måste det ju gå att ta bort utan lämna märke osv som ej går bort.

Jag funderade på om silikon är något som kan fungera? Det är ju genomskinligt iaf samt att man kan göra en sluttande kant då med det och låta det torka.
Typ något sådant här: https://www.biltema.se/bygg/farg/fo...ilikon/sanitetssilikon-transparent-2000052741

Är det ett vettigt alternativ? För det borde väl gå att bara dra bort sen när man flyttar utan förstöra det synligt?
Finns ju inget behov av vattentätt osv. Men det ska ju synas så lite som möjligt samt gå att ta bort enkelt utan lämna stora märke osv.

Eller finns det något annat bättre alternativ.

• Golvlist med varierande höjd i en lägenhet, där den högre sidan upplevs som problematisk för tårna. Diskussion om silikon som en möjlig lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träfärgad golvlist i ett rum. Golvlisten har en skruv i mitten och ansluter två olika golvytor.
    Skapa konto
  • Trägolv med hög golvlist i övergång mellan två golvsektioner, en större och en mindre, där listen orsakar hinder för boende i lägenhet.
    Skapa konto
Finns flera alternativ. Vilket som är enklast/bäst är svårt att avgöra utan att se det i verkligheten.

1. Sätt dit en nivålist, då får du i allafall en mjukare kant att slå i tårna i https://www.byggmax.se/nivålist-barlinek?gad_source=1
2. Hyvla den befintliga listen så du får en lägre kant
3. Ta bort den befintliga helt och ersätt med en nivålist i metall https://www.byggmax.se/nivålist-p140516

Jag kan komma på några exempel till innan jag kommer till förslaget med silikon, det hamnar längst ned på listan över lämpliga lösningar ;)

useless useless skrev:
Jag skulle satt en kvartsstav eller smyglist.

[länk]

Går att fästa med dubbelhäftande tejp.
Såklart att jag inte tänkte på det, klart enklaste alternativet :)

useless useless skrev:
Jag skulle satt en kvartsstav eller smyglist.

[länk]

Går att fästa med dubbelhäftande tejp.
Det ser ju ut som en enkel lösning, med dubbelhäftande tejp så de går ta bort också, blir en tur till Hornbach o kolla på den, tackar :)

Jag hade lärt mig att lyfta på fötterna. Det är snyggast som det är.

E Edlunn skrev:
Jag hade lärt mig att lyfta på fötterna. Det är snyggast som det är.
Nej tack.

B
maah maah skrev:
Finns flera alternativ. Vilket som är enklast/bäst är svårt att avgöra utan att se det i verkligheten.

1. Sätt dit en nivålist, då får du i allafall en mjukare kant att slå i tårna i [länk]
2. Hyvla den befintliga listen så du får en lägre kant
3. Ta bort den befintliga helt och ersätt med en nivålist i metall [länk]

Jag kan komma på några exempel till innan jag kommer till förslaget med silikon, det hamnar längst ned på listan över lämpliga lösningar ;)
#2 är nog klart snyggast, om man är lite kunnig..kräver dock lite efterbehandling, för att få rätt finish (ser lackad ut, eller är den oljad...). Listen ser ju skruvad ut, kan ju vara svårare om den är limmad.

Går naturligtvis att slipa ner kanten också om man inte har hyvel.

Som sagt flera bra förslag i tråden. Men tanken att använda silikon vill jag starkt avråda ifrån. Framförallt är det hopplöst att få bort, utan att skada golvet. Men silikon har också en intresannt egenskap. Inget fäster på silikon, inte ens ny silikon, försöker du måla på silikon så lägger sig färgen bara som en hinna som lossnar nästa gång du dammsuger. Men en sak är undantag. Smuts i olika former fullkomligt dras till silikon, och fastnar, helt omöjligt att hålla rent.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Den är ju skruvad? Ta bort den och be nåt snickeri eller nåt att slipa en fas åt andra hållet också och lacka om den. Sen beror det ju på hur det ser ut under också. Man kan ju inte göra den hur tunn som helst. Då finns det ju risk att den spricker om nån går på den på fel sätt och belastar den hårt.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.