66 läst ·
2 svar
66 läst
2 svar
Byte av Aquaes 380 – funderar på FTX + elpanna istället för ny FLVP
Hej!
Jag står inför att behöva byta ut värmesystemet i vårt hus i Umeå och skulle gärna höra era erfarenheter och synpunkter.
Huset är byggt 1994, ca 170 m², och har vattenburen golvvärme på båda planen. Nuvarande värmesystem är en Elektro Standard Aquaes 380 (frånluftsvärmepump med elspets, tillverkad 1993), som har fungerat bra men som nu behöver ersättas.
Problemet är framför allt placeringen: aggregatet står på övervåningen i teknikrummet och är stort och tungt. Jag vill därför undvika ännu en integrerad "allt-i-ett"-lösning som blir ett problem den dag den ska bytas igen.
Förutsättningar:
* vattenburen golvvärme (170 m²)
* tilluftskanaler till sovrum/vardagsrum finns redan kopplade till teknikrummet
* en golvvärmefördelare på övervåningen, en på bottenvåningen
* kalla vintrar, ibland runt -30 °C
* total elanvändning ca 20 000 kWh/år inklusive hushållsel
* ingen möjlighet till vettig solcellsanläggning p.g.a. tomt och takläge
Jag funderar därför på en helt modulär lösning:
* separat FTX-aggregat
* separat elpanna/elpatron för golvvärmen
* separat varmvattenberedare
* så enkel och standardiserad teknik som möjligt
* ingen molnberoende styrning
Tanken är att grundfunktionerna ska skötas av vanlig styrning i respektive apparat, men att Home Assistant kan användas för övervakning, statistik och optimering.
För ventilationen funderar jag på optimerad behovsstyrning via Home Assistant baserad på:
* CO₂-halt (inne)
* temperatur (inne och ute)
* relativ luftfuktighet (inne)
* daggpunkt/absolut fuktighet (inne och ute)
* PM2.5 (t.ex. hög partikelhalt inne vid matlagning, om uteluften samtidigt är renare)
Mina frågor till er:
* Är FTX + elpanna + separat varmvattenberedare en vettig lösning för ett sådant hus?
* Är det någon som valt en liknande lösning och hur blev resultatet?
* Vilka fabrikat på FTX, elpanna och varmvattenberedare skulle ni titta på?
* Behövs bufferttank till golvvärmen eller är det onödigt?
* Finns det några vanliga fallgropar med en sådan här uppdelad lösning?
* Skulle ni göra annorlunda om ni hade byggt om idag?
Jag är medveten om att en luft/vattenvärmepump eller bergvärme sannolikt skulle ge lägre energiförbrukning, men jag är osäker på om den ökade komplexiteten och kostnaden är värd det i vårt fall. Jag uppskattar enkelhet, reparerbarhet och att systemet ska fungera i många år.
Alla idéer, erfarenheter och tips tas tacksamt emot!
Jag står inför att behöva byta ut värmesystemet i vårt hus i Umeå och skulle gärna höra era erfarenheter och synpunkter.
Huset är byggt 1994, ca 170 m², och har vattenburen golvvärme på båda planen. Nuvarande värmesystem är en Elektro Standard Aquaes 380 (frånluftsvärmepump med elspets, tillverkad 1993), som har fungerat bra men som nu behöver ersättas.
Problemet är framför allt placeringen: aggregatet står på övervåningen i teknikrummet och är stort och tungt. Jag vill därför undvika ännu en integrerad "allt-i-ett"-lösning som blir ett problem den dag den ska bytas igen.
Förutsättningar:
* vattenburen golvvärme (170 m²)
* tilluftskanaler till sovrum/vardagsrum finns redan kopplade till teknikrummet
* en golvvärmefördelare på övervåningen, en på bottenvåningen
* kalla vintrar, ibland runt -30 °C
* total elanvändning ca 20 000 kWh/år inklusive hushållsel
* ingen möjlighet till vettig solcellsanläggning p.g.a. tomt och takläge
Jag funderar därför på en helt modulär lösning:
* separat FTX-aggregat
* separat elpanna/elpatron för golvvärmen
* separat varmvattenberedare
* så enkel och standardiserad teknik som möjligt
* ingen molnberoende styrning
Tanken är att grundfunktionerna ska skötas av vanlig styrning i respektive apparat, men att Home Assistant kan användas för övervakning, statistik och optimering.
För ventilationen funderar jag på optimerad behovsstyrning via Home Assistant baserad på:
* CO₂-halt (inne)
* temperatur (inne och ute)
* relativ luftfuktighet (inne)
* daggpunkt/absolut fuktighet (inne och ute)
* PM2.5 (t.ex. hög partikelhalt inne vid matlagning, om uteluften samtidigt är renare)
Mina frågor till er:
* Är FTX + elpanna + separat varmvattenberedare en vettig lösning för ett sådant hus?
* Är det någon som valt en liknande lösning och hur blev resultatet?
* Vilka fabrikat på FTX, elpanna och varmvattenberedare skulle ni titta på?
* Behövs bufferttank till golvvärmen eller är det onödigt?
* Finns det några vanliga fallgropar med en sådan här uppdelad lösning?
* Skulle ni göra annorlunda om ni hade byggt om idag?
Jag är medveten om att en luft/vattenvärmepump eller bergvärme sannolikt skulle ge lägre energiförbrukning, men jag är osäker på om den ökade komplexiteten och kostnaden är värd det i vårt fall. Jag uppskattar enkelhet, reparerbarhet och att systemet ska fungera i många år.
Alla idéer, erfarenheter och tips tas tacksamt emot!
Elpannan Nibe EVC 13 + Nibe Compact som vvb är väl en beprövad lösning
Elpannan finns också billigt på blocket nu är värmepumpar installeras.
Kräver ingen bufferttank heller. EVC 13 väger 36kg så ingen tung pjäs. Compact väger 50kg för en 200 liters utan vatten då förstås.
Elpannan finns också billigt på blocket nu är värmepumpar installeras.
Kräver ingen bufferttank heller. EVC 13 väger 36kg så ingen tung pjäs. Compact väger 50kg för en 200 liters utan vatten då förstås.
Jag hade nog övervägt att ändå ha någon form av värmepump, det spar väldigt mycket kWh, prisosäkerheten är stor men risken är ändå att det kommer bli dyrare. Numera har ju även Norrland ganska höga priser vintertid.
En Luft/Vatten utan integrerad varmvattenberedare är inte så stor. Desamma gäller en Bergvärmepump utan integrerad varmvattenberedare. Då blir enheterna snarare 150-160cm höga, det bör väl gå in i teknikrummet?
En Luft/Vatten utan integrerad varmvattenberedare är inte så stor. Desamma gäller en Bergvärmepump utan integrerad varmvattenberedare. Då blir enheterna snarare 150-160cm höga, det bör väl gå in i teknikrummet?
Klicka här för att svara