Hej!
I våras gjorde jag en tråd om då jag ville få hjälp med att tidsbestämma ett skrivbord. Jag höll även på då just med att renovera det lite smått (som att sätta fast lösa trädelar). Nu i sommar har jag fortsatt med att lite reparera på det, bland annat med att tvätta lådornas insida som varit bo för brunråttor, som tack och lov flyttade ut för många år sedan.
Nu är det bara problem med att lådorna luktar illa. Jag har tvättat och skrubbat dem med handdiskmedel, enzymbaserat tvättmedel samt ännu torkat av dem med handsprit. Lukten har nog blivit betydligt bättre, men det luktar fortfarande lite illa. Även själva skrivbordsstommens insida är smutsig och luktar (har ännu inte hunnit tvätta den).
Jag funderar nu på vad som är bäst för en långsiktig lösning. Att spärrlacka? Det är även ett problem då skrivbordet inte får plats inomhus vid tillfället och måste förvaras i ett uthus tills det kanske någon gång i framtiden tas in.
Jag har hört att schellack inte tål fukt så bra?
Jag har faktiskt en burk med en båtlack som är uretanalkyd baserad. Det står även i bruksanvisningen att den kan
användas både inomhus och utomhus och t.o.m. för fristående möbler.
Fungerar den som luktspärr? Hur ska jag då isåfall lacka? Borde även skrivbordsstommens insida lackas efter tvättning?
Vad tycker ni?
Tacksam för svar!
Här kommer lite bilder på hur lådorna såg ut inuti FÖRE tvättning, men EFTER att råttavföringen och bomaterialet hade tagits bort:
I våras gjorde jag en tråd om då jag ville få hjälp med att tidsbestämma ett skrivbord. Jag höll även på då just med att renovera det lite smått (som att sätta fast lösa trädelar). Nu i sommar har jag fortsatt med att lite reparera på det, bland annat med att tvätta lådornas insida som varit bo för brunråttor, som tack och lov flyttade ut för många år sedan.
Nu är det bara problem med att lådorna luktar illa. Jag har tvättat och skrubbat dem med handdiskmedel, enzymbaserat tvättmedel samt ännu torkat av dem med handsprit. Lukten har nog blivit betydligt bättre, men det luktar fortfarande lite illa. Även själva skrivbordsstommens insida är smutsig och luktar (har ännu inte hunnit tvätta den).
Jag funderar nu på vad som är bäst för en långsiktig lösning. Att spärrlacka? Det är även ett problem då skrivbordet inte får plats inomhus vid tillfället och måste förvaras i ett uthus tills det kanske någon gång i framtiden tas in.
Jag har hört att schellack inte tål fukt så bra?
Jag har faktiskt en burk med en båtlack som är uretanalkyd baserad. Det står även i bruksanvisningen att den kan
användas både inomhus och utomhus och t.o.m. för fristående möbler.
Fungerar den som luktspärr? Hur ska jag då isåfall lacka? Borde även skrivbordsstommens insida lackas efter tvättning?
Vad tycker ni?
Tacksam för svar!
Här kommer lite bilder på hur lådorna såg ut inuti FÖRE tvättning, men EFTER att råttavföringen och bomaterialet hade tagits bort:
Bild av skrivbordsstommens insida FÖRE tvättning:
Bild av framsidan och baksidan samt av ett ben:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 615 inlägg
Slipa till trärent det som luktar, rått/muskiss som sugit in i trät blir man inte av med så lätt. Jag har sanerat en bil som hade musbo i sig, det var bara att klippa bort all isolering som sugit åt sig.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag har sett en estnisk möbelrenoverare (@atrestoration på YouTube, med tanke på resultat och vad folk anlitar honom för misstänker jag stor kompetens) köra ammoniak och väteperoxid blandat på allehanda fläckar på trä, borde ta hand om gnagarträck med.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rädda eller riva? Nybörjare söker råd om renovering av gammalt uthus
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Badrumsrenovering, dränering
Badrum -
Blandad försäljning till vrakpriser efter renovering - kakel, duschvägg, golvvärme, kökssoffa, Lisabo skrivbord, löpband
Säljes, Uthyres & Skänkes