Det ser minsann ut som en skruvjustering vad gäller höjdjustering - Boschen är ju mer snap in på fasta punkter - I det avseendet verkar ju DeWalt mer lovande.

S
min är gammal den minst tio år gammal

mattiasp skrev:
Om det är en liten fixed base som avses, så kan nog den här komma nära:
[länk]
Måste medge att den där såg smutt ut!

Jag har en fråga till er fräs-nissar:

Exakt vad är fördelen med denna typ av fräs jämfört med en vanlig överhandsfräs?
Min kunskap inom fräsar är ganska begränsad, men det vore kul att veta. :)

Jag tycker att storleken förenklar vid kantbearbetning. Det är en sak att dra upp en OF1010 och kantfräsa - Resultatet blir bra men en liten handfräs är betydligt smidigare. Sen har jag stört mig lite när man spårfräser på tajta ställen där handtag på en större fräs ställer till det lite.
ta till exemple OF1010 från Festool som har en basplatta som medför att du inte kommer lika nära från alla håll om man fräser i ett tajt utrymme. (Fräste lite vetilations spår i en köksstomme tidigare - Festoolen äger men den lilla Boschen kommer in där inte Festoolen kan. )

Men i mitt tycke - Kortfattat - Kantfräsning.

Aha, då förstår jag.

Tack för infon. :)

Enklare att förklara med de engelska orden...
Fixedbase router dvs man sänker ner fräsen innan man påbörjar fräsning.
Plunge router gör det möjligt att starta fräsning i ett arbetsstycke och avsluta det i detsamma.

I bord hade jag älskat en fixedbase och även för rena kantjobb, men plunge routern är mer allround.
Försök t ex att göra hålrader etc med en fixedbase.

Sen så har jag själv ELU's dvs DW's lilla fräsbord. Det lilla fräsbordet är mer än ett fräsbord, man kan nämligen ta bort benen väldigt snabbt, vända på allt och köra rubbet som en kantfräs med betydligt bättre stöd och anhåll än vilken kantfräs som helst kan ge. Bordet är typ 200x200 och anhållet 200x120

Perfekt grej att ha med sig ut på jobb, man har liksom en hel verkstad med sig i en liten låda.
Det märkliga är att jag faktiskt inte hittar varken DW's stora eller lilla fräsbord på varken den svenska eller amerikanska sidan så möjligt den utgått

/Kent

Redigerat:
snickarboden skrev:
Sen så har jag själv ELU's dvs DW's lilla fräsbord. Det lilla fräsbordet är mer än ett fräsbord, man kan nämligen ta bort benen väldigt snabbt, vända på allt och köra rubbet som en kantfräs med betydligt bättre stöd och anhåll än vilken kantfräs som helst kan ge. Bordet är typ 200x200 och anhållet 200x120

Perfekt grej att ha med sig ut på jobb, man har liksom en hel verkstad med sig i en liten låda.
Det märkliga är att jag faktiskt inte hittar varken DW's stora eller lilla fräsbord på varken den svenska eller amerikanska sidan så möjligt den utgått

/Kent
Ute på jobb verkar det smidigt, kanske aningen litet på hemmaplan, men för kantfräsning väldigt bra ser det ut som. Det var inte så länge sen jag såg bordet i katalogen, men det kan ha varit den engelska DeWaltsidan också, eller nån onlineshop.

Det bordet reder faktiskt ut mer än man tror. Ett annat litet plus är att det funkar att ha som horisontalfräs med om man vill :-) Då får man dock spänna fast bordet på kanten på ett annat bord och fräsa ner lite i det bordet så fräsen får plats.

Som fräsbord i en verkstad är det dock lite litet, men som komplement och för att ha med sig ut är det guld värt. Har dock mina ideer om hur man kan göra det ännu bättre men det får bli när jag blir pensionär *S* Kan ju säga att tanken är att kunna tilta fräsen i den så man kan köra kexning i geringar :-)

/Kent

mattiasp skrev:
Om det är en liten fixed base som avses, så kan nog den här komma nära:
[länk]
Hittade den här på Axminster men att döma av recensionen så är det ingen höjdare.

Är det någon som har koll på om D26200 är EU motsvarigheten till den amerikanska DWP611PK?

DWP611PK fick ivarjefall väldigt bra recensioner i senaste Fine Woodworking:
http://www.finewoodworking.com/ToolGuide/ToolGuidePDF.aspx?id=34093
där den utsågs till "bäst i test" i jämförelse med Bosch, Makita m.fl.

Som också sagts tidigare i tråden verkar den ha fått bra omdömen på andra ställen också.

Jag har gått och funderat på en Bosch GKF600 men har tydligen missat DeWalten. Är det någon som vet hur det ligger till med spännhylsorna till denna? Jag vill helst köra med 8 mm skaft även på denna så då faller eventuellt köp från UK/US bort om det inte går lätt att få tag på och byta.

Eftersom tråden inte är helt ny så kanske någon t.o.m har gått och köpt denna under tiden och kan uttala sig om den?

Jag är nyfiken på hur höjdjusteringen blir i den fasta basen. Den justeringen bygger ju på att man vrider fräskroppen i stora gängor i basen. Hade ju varit kul med en gängdelning som inte bygger på en imperalistisk multipel per varv... Annars känns den helt rätt, har dock förutsatt att den har fel delning :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.