C
J janerik12 skrev:
Men skillnaden mellan Eon Elna och de andra i 99% av fallen är att dongeln ger dig möjligheten att ta del av datan i mätaren.
Ehhhh... Har de en dongel som läser ut datat från elmätaren och skickar det via kundens WiFi-nät över Internet till E.ON:s molntjänst? Låter helt pårökt. Kan de inte bara använda det data de läser av på sedvanligt vis? :thinking:

• Haha
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ehhhh... Har de en dongel som läser ut datat från elmätaren och skickar det via kundens WiFi-nät över Internet till E.ON:s molntjänst? Låter helt pårökt. Kan de inte bara använda det data de läser av på sedvanligt vis? :thinking:
Kan ju vara svårt att ha en AI i elmätaren ?

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Panor82
D Dilato skrev:
Kan ju vara svårt att ha en AI i elmätaren ?
Jo men det han menar är att datan kan dom ju läsa ut ändå på vanligtvis och presentera timvis via webben oftast, kan ju lika gärna köra det genom AI:n? Och kund loggar in via molntjänst och hämtar "grafen" varför dongel?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Jo men det han menar är att datan kan dom ju läsa ut ändå på vanligtvis och presentera timvis via webben oftast, kan ju lika gärna köra det genom AI:n? Och kund loggar in via molntjänst och hämtar "grafen" varför dongel?
Som sagt, de har köpt på sig en färdig tjänst som någon utvecklat. Hur länge det bolaget överlever står skrivet i stjärnorna.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Jo men att kalla något AI är ju även det klart vilseledande. Elmätaren skickar normalt timvärden till elnätsägaren och via HAN/P1 porten skickas det normalt var 10s. Så det blir då mycket exaktare kurvor samt att man ser mycket mer information.via HAN/P1 porten på elmätaren.
Så här ser den svenska "standarden" ut:
https://www.energiforetagen.se/glob...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf

Så man får då mycket mer info som fasspänning, fasström, Effekt mm

Men att kalla det AI....??

• Gilla
Kent R och 2 till
  • Laddar…
Jag kan med minutavläsningen jag har räkna ut exakt hur mycket energi tvättmaskin mm drar. Det räcker att jag kör några gånger så blir det uppenbart. Så 10s upplösning behövs inte.

Det är förresten ingen AI de använder utan ren ML. De behöver ingen AI till detta.

Vad som kör kan datorerna aldrig räkna ut med säkerhet. De lär ha stora problem att se skillnad på en kaffekokare och en vattenkokare exempelvis. Kör man olika tvättprogram varje gång så blir det svårare för den att gissa. Kör du en mantel en gång i månaden så har den ingen aning om vad det är. Osv osv

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan med minutavläsningen jag har räkna ut exakt hur mycket energi tvättmaskin mm drar. Det räcker att jag kör några gånger så blir det uppenbart. Så 10s upplösning behövs inte.

Det är förresten ingen AI de använder utan ren ML. De behöver ingen AI till detta.

Vad som kör kan datorerna aldrig räkna ut med säkerhet. De lär ha stora problem att se skillnad på en kaffekokare och en vattenkokare exempelvis. Kör man olika tvättprogram varje gång så blir det svårare för den att gissa. Kör du en mantel en gång i månaden så har den ingen aning om vad det är. Osv osv
Ett exempel som inte är ett dugg AI...just nu har det ju varit perfekt väder att frosta av frysar.(iaf här)
Sen på kvällen ser man diskmaskinen startas....

Mobilapp för energiförbrukning med historik, datumväljare och histogram som visar elförbrukning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över energiförbrukning och effektanvändning över tid med staplar och linjediagram.
Skapa konto

Man ser laddningen av elbilarna, tydlig vila mitt i natten för utjämning av cellerna på den ena. Man ser ett rippel överlagrat, det är luftvärmepumpen. Skulle jag titta per fas så skulle allt vara extremt tydligt...

Diskmaskin på L1
Linjediagram visar användning över tid, etiketterad "Sista 7 Dagar" och "Current_L1".
Skapa konto

L2 har laddning av frugans bil under natten, nu på morgonen laddning av sonens mopedbil. Överlagrat är en luftavfuktare i garaget och luftvärmepumpen.

Linjediagram visar strömförbrukning över tid med spikar och fall, märkt i ampere och datum.
Skapa konto

På L3 kompressor på FLVP och laddning av laddhybrid. Dessutom en tvätt i maskin.
Mörk tidslinjediagram visar strömfluktuationer över tiden, med oregelbundna toppar och dalar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Overkillswe
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

Man ser laddningen av elbilarna, tydlig vila mitt i natten för utjämning av cellerna på den ena. Man ser ett rippel överlagrat, det är luftvärmepumpen. Skulle jag titta per fas så skulle allt vara extremt tydligt...

Diskmaskin på L1
[bild]

Laddning av frugans bil under natten, nu på morgonen laddning av sonens mopedbil. Lverlagrat är en luftavfuktare i garaget och luftvärmepumpen.

[bild]

Kompressor på FLVP och laddning av laddhybrid.
[bild]
Jo och inte ett dugg AI mer än att de flesta aldrig sett infot man får ut från H1/P1-porten på elmätaren.
Sen har man nog prissatt tjänsten precis där en kund kan se en fördel. Men efter max 2 år så borde kalaset vara betalt och sedan är det en ren vinst för EON.
En liknande lösning är ju HomeWizard som flera i forumet köpt.
https://www.homewizard.com/p1-meter/
Och den är ju likaså en molntjänst men kan då även integreras till HomeAssistant.
Så AI är ju rent nonsen och EON-kunder bör ju få veta det här

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Jag får snart en ny digital elmätare från Eon och fick info att de erbjuder en tjänst ([länk]) som analyserar elförbrukningen med AI.

Någon som använt tjänsten några månader? Vad tycker ni?
Hej! Undrar hur det gått för dig med Elna? Skulle vara intressant att höra då jag vid ett par tillfällen haft en kommunikation med Eon om Elna då jag tycker den fungerar dåligt. Jag har haft sedan augusti förra året. T ex visar den att min kyl och frys drar mer än den bergvärme hag har, vilket naturligtvis är orimligt. Vidare posten Alltid igång är dubbelt så stor som allt de övriga tillsammans och har så varit helavtiden. De sa att den skulle minska, men det har den inte gjort. Jag borde ha nått enormt elläckage om det skulle vara så. Elförbrukningen är ungefär densamma som året innan. Vad har du fär erfarenhet av detta AI projekt hos Eon. Såg här på forumet att fanns andra lösningar, ska ta och kolla dem.

J
Elna är superskit! Höll på med Eon i ca en månad att få igång det. Dom byte tom elmätare utan ordentlig felsökning. Slutresultatet var att jag avslutade tjänsten o slängde Elna dongeln. Inte värt tiden eller pengerna! Att tjänsten erbjuds är ett skämt.

Jag köpte istället en dongeln ifrån https://www.amsleser.no/hjem/10-pow-p1.html som funkade direkt och inte kräver en dålig app eller tjänst utan allt är lokalt.

J janerik12 skrev:
Elna är superskit! Höll på med Eon i ca en månad att få igång det. Dom byte tom elmätare utan ordentlig felsökning. Slutresultatet var att jag avslutade tjänsten o slängde Elna dongeln. Inte värt tiden eller pengerna! Att tjänsten erbjuds är ett skämt.

Jag köpte istället en dongeln ifrån [länk] som funkade direkt och inte kräver en dålig app eller tjänst utan allt är lokalt.
Tack för ditt svar, vad jag också ska göra. Märkligt att det fortsätter marknadsför den. Tack också för tipset. Mvh Tommy

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Har kört med Elna ett tag, grejorna funkar helt OK. Att det är "superskit" kan jag inte hålla med om.
Viktigt är att få fullgod Wifi-täckning i elskåpet där dongel sitter.
Att den inte exakt kan mäta energiförbrukningen från individuella prylar är som det är.
Programmet försöker att uppskatta förbrukningen utifrån några algoritmer.
Vill man veta exakt vad kyl och frys dra så får man koppla på en lokal energimätare på dessa grejor, något som Eon hade på sitt första mätsystem "100koll".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.