J
Vi har använt den ett tag, ser AI-funktionen mest som en kul grej.
Efter ett tag kommer den att lista hur förbrukningen fördelas mellan ex. uppvärmning, tvätt, TV osv.
Däremot får du fina grafer över dygn/vecko och månadsförbukningen i tillhörande app. Den ger även kontinuerlig visning av momentan förbrukning.

Produkten och tjänsten är gratis så har du WIFI-täckning vid elmätaren så är det bara att beställa tjänsten skulle jag säga.

• Gilla
Kent R och 1 till
  • Laddar…
Eftersom EON är ett elbolag börjar de att ta betalt från 30/6 för Elna
49kr/mån tycker de att man ska betala :mad:

• Arg
  • Haha
  • Wow
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Och tjänsten forsätter fungera som vanligt utan vidare besvär för kunden då den övergår som betaltjänst….? :rolleyes:

blackarrow blackarrow skrev:
Och tjänsten forsätter fungera som vanligt utan vidare besvär för kunden då den övergår som betaltjänst….? :rolleyes:
Självklart. Den inte bara fortsätter. Den tillkommer även till alla som är anslutna till Elon. Även till Agda 98år som aldrig nyttjat tjänsten.

Men det är bara att ringa så tas den bort. Och faktureras inte något mer.

OK, det var en nyhet att Elna kommer att bli en betaltjänst.
Då skulle jag säga att vi inte kommer att fortsätta med den. Vi kör även med en Ikea Sparsnäs som ger bra info och räcker till för våra behov.

Eon skriver följande ang. kostnad för bef. kunder:

• Kostar Elna något för mig som beställt tjänsten kostnadsfritt i samband med lanseringen?
    Nej, Elna är kostnadsfri för dig som beställt tjänsten före den 17 januari 2023. Detta gäller tillsvidare och du kommer att få information om eventuella ändrade villkor senast 2 månader innan de börjar gälla. Uppsägningstiden för E.ON Elna™ är 30 dagar.

Redigerat:
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Självklart. Den inte bara fortsätter. Den tillkommer även till alla som är anslutna till Elon. Även till Agda 98år som aldrig nyttjat tjänsten.

Men det är bara att ringa så tas den bort. Och faktureras inte något mer.
Ocker att lura på folk detta.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J
E etompau skrev:
Vi har använt den ett tag, ser AI-funktionen mest som en kul grej.
Efter ett tag kommer den att lista hur förbrukningen fördelas mellan ex. uppvärmning, tvätt, TV osv.
Däremot får du fina grafer över dygn/vecko och månadsförbukningen i tillhörande app. Den ger även kontinuerlig visning av momentan förbrukning.

Produkten och tjänsten är gratis så har du WIFI-täckning vid elmätaren så är det bara att beställa tjänsten skulle jag säga.
Ja att titta på fina grafer kan vara kul ett tag men kanske värt att testa för att se hur man förbrukar el.

Har någon undersökt dongeln om man kan se något fabrikat, typ etc
Är väl klart fräckt att göra pengar även på det här som bör vara gratis för en elkund.
(förutom då en dongel)

En elmätare med digital display och en vit, tårformad pryl med E.ON-logotypen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P paralun skrev:
Är väl klart fräckt att göra pengar även på det här som bör vara gratis för en elkund.
(förutom då en dongel)

[bild]
Det finns flera trådar här i forumet om hur man kan läsa ut data ur sin HAN/P1-port. Dels hur man bygger själv (som jag gjort), dels till produkter.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns flera trådar här i forumet om hur man kan läsa ut data ur sin HAN/P1-port. Dels hur man bygger själv (som jag gjort), dels till produkter.
Jo jag vet eftersom jag deltagit i trådarna inkl att jag har en uppkoppling, gratis!
Därav att jag tycker det är klart dåligt av EON att göra pengar på det här.
Men intressant om det finns någon märkning på EON dongeln?

• Gilla
Matte60
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag vet eftersom jag deltagit i trådarna inkl att jag har en uppkoppling, gratis!
Därav att jag tycker det är klart dåligt av EON att göra pengar på det här.
Men intressant om det finns någon märkning på EON dongeln?
Ursäkta, att du inte nämnde HAN/P1 eller hänvisade till trådarna förvirrade mig.

J
P paralun skrev:
(förutom då en dongel)
Jag har också kollat en del på detta innan jag skapade min tråd. Det finns många alternativ på färdiga donglar och även DIY. Men skillnaden mellan Eon Elna och de andra i 99% av fallen är att dongeln ger dig möjligheten att ta del av datan i mätaren. Vad man sen gör med datan är den intressant/svåra saken. Eon tillhandahåller sin AI molntjänst som tar datan och spottar ut fina grafer osv. De har ju helt andra resurser och kan förbättra sina algoritmer. Det är nog det man betalar för inte dongeln ;)

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Jag har också kollat en del på detta innan jag skapade min tråd. Det finns många alternativ på färdiga donglar och även DIY. Men skillnaden mellan Eon Elna och de andra i 99% av fallen är att dongeln ger dig möjligheten att ta del av datan i mätaren. Vad man sen gör med datan är den intressant/svåra saken. Eon tillhandahåller sin AI molntjänst som tar datan och spottar ut fina grafer osv. De har ju helt andra resurser och kan förbättra sina algoritmer. Det är nog det man betalar för inte dongeln ;)
Jag tror inte EON jobbar så mycket med detta. De har nu en lösning och tjänar inget på att förbättra den om den inte anses vara utdaterad. Open source förbättras löpande, men för Eon blir detta bara en kostnad, trots att de tar betalt för den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.