2 831 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Ny Electrolux kylfrys efter renovering kompressor startar oftare och låter mer.
Bor i en hyresrätt och dom har helrenoverat lägenheten.
I samband med detta bytade dom även ut vitvaror.
Innan hade jag ett electrolux, minns ej modell men det var typ max 2 år gammalt.
Jag vet iaf det använde samma kylmedel osv som det nya, detta R600.
Däremot hade det 2 kompressorer, detta nya har en.
Den gamla kylfrysen gick inte alls lika ofta, samt detta högfrekventa ljudet var inte alls lika påtagligt.
Att det burrar lite ifrån kompressorn är okej, det är det högfrekventa ljudet jag mår väldigt dåligt av.
Jag bor i en 1a på 25kvm med kokvrå, så kylen är nära en alltid, hade jag haft separat kök hade jag inte brytt mig men så är inte fallet.
Kompressorn går ca 20-25 min, sen är det tyst ca 20-30 min, sen går den igen 20-25 min och så håller det på dygnet runt.
Problemet med detta är just att det låter så mycket mer än min andra Electrolux kylfrys som jag hade.
Klaga till fastighetsskötaren gör absolut inget, han bryr sig inte. Så jag behöver ett utlåtande ifrån kunnigt folk först om det verkligen ska vara såhär mellan 2 liknande skåp som inte har mer än max 2 års skillnad mellan sig.
Båda var även nofrost ska tilläggas.
Mitt nya skåp är ett Electrolux EN3201MOW2.
http://www.electrolux.se/kitchen/coo...er/en3201mow2/
Jag filmade ett klipp på ljuden som kommer varje gång.
https://youtu.be/z3xxa1mc4zE
Tyvärr kan jag ju inte se mycket på baksidan då det sitter sådant isolerande grejs där, detta satt inte på min förra electrolux.
Eftersom det är via hyresrätt så antar jag man inte kan prata med electrolux direkt ang tekniker etc, men jag skickade ett mail till dom också iaf för ett utlåtande.
Sen undrar jag hur lång tid det ska ta att kyla ner en sak.
Ex jag satte termometer i ett glas vatten i mitten, det tar minst 1 dygn innan den går ner till ca 6c.
I samband med detta bytade dom även ut vitvaror.
Innan hade jag ett electrolux, minns ej modell men det var typ max 2 år gammalt.
Jag vet iaf det använde samma kylmedel osv som det nya, detta R600.
Däremot hade det 2 kompressorer, detta nya har en.
Den gamla kylfrysen gick inte alls lika ofta, samt detta högfrekventa ljudet var inte alls lika påtagligt.
Att det burrar lite ifrån kompressorn är okej, det är det högfrekventa ljudet jag mår väldigt dåligt av.
Jag bor i en 1a på 25kvm med kokvrå, så kylen är nära en alltid, hade jag haft separat kök hade jag inte brytt mig men så är inte fallet.
Kompressorn går ca 20-25 min, sen är det tyst ca 20-30 min, sen går den igen 20-25 min och så håller det på dygnet runt.
Problemet med detta är just att det låter så mycket mer än min andra Electrolux kylfrys som jag hade.
Klaga till fastighetsskötaren gör absolut inget, han bryr sig inte. Så jag behöver ett utlåtande ifrån kunnigt folk först om det verkligen ska vara såhär mellan 2 liknande skåp som inte har mer än max 2 års skillnad mellan sig.
Båda var även nofrost ska tilläggas.
Mitt nya skåp är ett Electrolux EN3201MOW2.
http://www.electrolux.se/kitchen/coo...er/en3201mow2/
Jag filmade ett klipp på ljuden som kommer varje gång.
https://youtu.be/z3xxa1mc4zE
Tyvärr kan jag ju inte se mycket på baksidan då det sitter sådant isolerande grejs där, detta satt inte på min förra electrolux.
Eftersom det är via hyresrätt så antar jag man inte kan prata med electrolux direkt ang tekniker etc, men jag skickade ett mail till dom också iaf för ett utlåtande.
Sen undrar jag hur lång tid det ska ta att kyla ner en sak.
Ex jag satte termometer i ett glas vatten i mitten, det tar minst 1 dygn innan den går ner till ca 6c.
Medlem
· -
· 16 675 inlägg
Det du beskriver är allt vanligare i dag.
Bottnar i två krav
Tillverkningskostnad
Och
Energieffektivitet.
Bottnar i två krav
Tillverkningskostnad
Och
Energieffektivitet.
Så en följdfråga.
Hur får jag kompressorn att gå mindre, det verkar inte spela roll vad jag har termostaten på.
Har provat att ha den på 2.5/6 och 4.5/6, det är lika kallt ändå.
5-6c i ett glas vatten i mitten av kylen, den kyler ner det till det vad jag än har för temp.
Det står att kylfrysen har automatisk temperatur, vad spelar det då för roll vad jag ställer in för grader? Spelar det ens roll om jag har den på 1 eller 6 då.
Om jag väljer lägre grad, ex 2/6 går kompressorn mindre då? eller går den exakt samma och låter lika extremt vad jag än ställer termostaten på i kylfrysen?
Kommer nog i slutändan slänga ner det i källaren och köpa ett Siemens som en bekant har, det har iaf inte sjukt högfrekvent ljud som electrolux verkar ha när allt drar igång. Men tills dess vore det bra att få skåpet att jobba mindre så jag ens kan bo här.
Hur får jag kompressorn att gå mindre, det verkar inte spela roll vad jag har termostaten på.
Har provat att ha den på 2.5/6 och 4.5/6, det är lika kallt ändå.
5-6c i ett glas vatten i mitten av kylen, den kyler ner det till det vad jag än har för temp.
Det står att kylfrysen har automatisk temperatur, vad spelar det då för roll vad jag ställer in för grader? Spelar det ens roll om jag har den på 1 eller 6 då.
Om jag väljer lägre grad, ex 2/6 går kompressorn mindre då? eller går den exakt samma och låter lika extremt vad jag än ställer termostaten på i kylfrysen?
Kommer nog i slutändan slänga ner det i källaren och köpa ett Siemens som en bekant har, det har iaf inte sjukt högfrekvent ljud som electrolux verkar ha när allt drar igång. Men tills dess vore det bra att få skåpet att jobba mindre så jag ens kan bo här.
Redigerat:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 35 618 inlägg
Den här frågan på hyresgästföreningens sida kan ju vara relevant för dig:
Kyl/frysen är specad som 40 dB. Kontakta hyresgästföreningen och hör vad de tycker.
https://www.hyresgastforeningen.se/...hoga-ljud-behover-man-sta-ut-med-i-sovrummet/
Kyl/frysen är specad som 40 dB. Kontakta hyresgästföreningen och hör vad de tycker.
Medlem
· -
· 16 675 inlägg
Det här termostatskåpet är det enklaste som går att köpa för pengar.
Termostaten reglerar temperaturen i kyldelen helt automatiskt, frysen åker med.
Läge1 på termostaten brukar ge runt 8C
Läge 6 ca 2C
Avvikelser kan finnas.
Så har du ett glas med vatten mitt i skåpet med en bra termometer i, så bör temperaturen på inställning 6, ge efter ett dygn ca 2 grader plus.
Det har förekommit felkopplade termostater.
Termostaterna i dessa skåp håller i heller inte speciellt länge.
Men efter ändring av termostat måste man vänta minst ett dygn utan mycket spring i dörren.
Termostaten reglerar temperaturen i kyldelen helt automatiskt, frysen åker med.
Läge1 på termostaten brukar ge runt 8C
Läge 6 ca 2C
Avvikelser kan finnas.
Så har du ett glas med vatten mitt i skåpet med en bra termometer i, så bör temperaturen på inställning 6, ge efter ett dygn ca 2 grader plus.
Det har förekommit felkopplade termostater.
Termostaterna i dessa skåp håller i heller inte speciellt länge.
Men efter ändring av termostat måste man vänta minst ett dygn utan mycket spring i dörren.
Liknande trådar
-
Ny tätningslist Husqvarna/Electrolux får inte sluta tätt
Vitvaror -
Ny Siemens Kylfrys, högfrekvent surrande ljud?
Vitvaror -
Säljes - Ny Electrolux microvågsugn 26 liter - Eskilstuna
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Äldre platsbyggt kök och ny kylskåp från Electrolux, men hur göra med dörren?
Kök -
Nytt Electrolux kylskåp - vad är dessa delar till?
Vitvaror