Till sommaren planerar jag att gräva ner en kabel och koppla in en ny elcentral i ett uthus där jag ska ha verkstad, maskiner, etc. Har pratat med en elektriker om ungefärlig kostnad, men han ska komma och ta en titt när snön är borta för att se exakt var man ska gräva osv.

Då vi i vinter har bytt ut de gamla elcentralerna i huset mot nya med automatsäkringar och jordfelsbrytare var det förstås det jag sa åt elektrikern att vi skulle ha där ute också.

När jag tittat runt på nätet på elcentraler och automatsäkringar verkar många vara godkända endast för några få minusgrader. Men jag vill ju att det ska fungera även om det är -30 ute.

Men den gamla typen av säkringar har ju i alla tider fungerat utomhus. Därför funderar jag på om man inte kunde använda två av dom gamla centralerna där ute istället. Det är ju bara att koppla in en JFB i en låda på sidan om.

Kan man sätta upp en gammal "inomhuscentral" utomhus utan problem? Eller måste den ha en högre kapslingsklass?

Den kommer att sitta under tak, men dock inte i den uppvärmda verkstaden/snickarboden. Det ska ju inte regna in, men jag kan tänka mig att kondens skulle kunna bildas under plåttaket eller i centralen.

För min egen del har jag inget emot porslinssäkringar. Speciellt inte i verkstan. Dessutom skulle jag ju slippa köpa in en ny plastcentral. Dom här gamla känns dessutom så rejäla.

Tror ni elektrikern går med på att koppla in en gammal central? Kan förstås ringa och fråga, men jag ringde med 1000 frågor bara häromdan så.. :blushing:

Tumregeln är att om det är ett utrymme där det inte bildas kondens (mer än inne i ett vanligt hem) så är "inomhus"-elprylar (IP 20) okej.

Hur är miljön i ditt uthus?

Även om du inte har någon värme så *kan* en lokal klara sig från kondens. Jag förvånas själv över att garaget vid stugan klarar sig från kondens utan någon som helst värmeanläggning. Jag tror det beror på att på sommaren drar garaget åt sig solvärme via det svarta asfaltstaket och det värmer upp den nakla tegel/betongblockstommen (endast målad, inga innerväggar, inget annat utskikt på fasaden) och på vintern trycker lite värme upp från marken genom betonggolvet.

För övrigt finns det kapslingar av metall för moderna automatsäkringar. Det är iofs inte helt säkert att en metallkapsling är säkare, det finns plasttyper som tål rejäl värme och en riktigt jobbig ljusbåge kan smälta hål på metallkapslingar.

De flesta normkomponenter tål minusgrader, oftast ned till ca -25 °C - det framgår av databladen. För JFBer tror jag de dessutom måste vara märka med en "snöflinga" med en temperatursiffra inuti?

De gamla diazedcentraler du har går nog inte att sätta i ett skjul - det krävs ett torrt rum för dessa. För övrigt är det antagligen inget fel på dem.

Ok. Ska kolla lite till.

I uthuset ska det inte vara fuktigare än utomhus i alla fall. Tak finns ju, så det regnar inte, men väggarna är ej isolerade, och dörrarna är väl inte helt täta överallt, så det kan nog blåsa in litegrann.

Nackdelen med plast utomhus är att det kan bli lite känsligt då det är kallt. Beror nog på plastsort också, men vissa grejer spricker ju sönder för minsta lilla om det är några minusgrader.

Det brukar vara lite aggressivare miljö i den typen av utrymmen som ofta får "innomhusmatr." att börja rosta. Plåt eller plast kapsling och normapparater funkar utmärkt ute, se bara på alla moderna motorvärmarstolpar.

"Utomhusfukt" är för fuktigt för prylar som bara är gjorda för torra rum inomhus, vilket dina gamla centraler troligen är gjorda för.

Är man orolig för kylan kan man ju alltid sätta ett litet element för DIN-montage i centralen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.